In januari heeft een aanvaller een server van KPN gehackt en daarbij toegang tot klantgegevens gekregen. Er zouden echter geen gegevens zijn gestolen. "KPN heeft onmiddellijk maatregelen getroffen om maximaal de gegevens van klanten te beschermen en om de dienstverlening ongestoord en veilig te blijven verzorgen", zo laat het telecombedrijf op de eigen website weten. Op de server stonden klantgegevens, zoals naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en bankrekeningnummer.
Klanten zouden zich volgens een woordvoerder geen zorgen hoeven te maken. "We hebben gecontroleerd waar hij bij is geweest, maar hebben niet gezien dat er iets gekopieerd was. Hij heeft helemaal niets met de gegevens gedaan", zegt Patrick Mikkelsen tegenover Webwereld.
Opsporing
Inmiddels zouden alle relevante instanties geïnformeerd zijn, zoals het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), toezichthouder Opta, het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, het Ministerie van Veiligheid & Justitie en het Openbaar Ministerie.
"KPN verleent alle medewerking ten behoeve van de opsporing van de hacker(s). Daarnaast zal KPN op basis van een diepgaande analyse van de digitale inbraak vaststellen op welke wijze klanten en servers tegen toekomstige aanvallen nog beter kunnen worden beschermd", besluit de telecomgigant.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.