Consumenten willen niet meer dan 50 eurocent betalen om hun privacy op het internet te beschermen. Dat blijkt uit onderzoek van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA). Tijdens een onderzoek konden deelnemers bij twee bedrijven tickets kopen. Het ene bedrijf was privacyvriendelijk, het andere bedrijf privacyonvriendelijk. Aangezien de tickets online werden geleverd, vroegen beide bedrijven om volledige naam, geboortedatum en e-mailadres. De privacyonvriendelijke onderneming vroeg ook om het telefoonnummer en e-mailadres voor marketingdoeleinden te gebruiken.
Het grootste gedeelte van de deelnemers kocht de kaartjes bij de privacyonvriendelijke onderneming als die een lagere prijs vroeg. In dit geval was 50 eurocent voldoende voor consumenten om voor het bedrijf te kiezen dat hun e-mailadres en telefoonnummer voor marketingdoeleinden zou gebruiken.
Privacybewust
Toch is het niet helemaal droevig gesteld met het privacybewustzijn van consumenten, want volgens de onderzoekers zou een niet te verwaarlozen deel meer voor de bescherming van hun privacy willen betalen. Het privacyvriendelijke bedrijf wist een marktaandeel van tussen de 62% en 83% te halen als er geen prijsverschil met het privacyonvriendelijke bedrijf is. 29% van de consumenten wil extra betalen om hun mobiele telefoonnummer af te schermen. Voor het afschermen van het e-mailadres om marketing e-mails te voorkomen wil 9% meer betalen.
Volgens de onderzoekers laten deze getallen een duidelijke boodschap zien, namelijk dat een behoorlijk deel van de consumenten meer wil betalen om hun privacy te beschermen. "Online bedrijven kunnen van deze zorgen profiteren. Privacyvriendelijkheid is een win-win situatie voor online aanbieders en hun klanten", aldus Sören Preibusch, onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.