image

8.000 slachtoffers fraude internetbankieren

maandag 26 maart 2012, 14:04 door Redactie, 7 reacties

Vorig jaar werd er bij 8.000 Nederlanders door malware of phishing geld van de bankrekening gehaald. Dat cijfer maakte de Nederlandse Vereniging van Bank (NVB) vandaag bekend. De totale schade door aanvallen op internetbankieren bedroeg vorig jaar 35 miljoen euro, wat neerkomt op zo'n 4.400 euro per slachtoffer. Het aantal slachtoffers nam wel toe, van 1.383 in 2010 naar 8.000 in 2011.

In de eerste helft van vorig jaar werden er 2.418 slachtoffers gemaakt. In de laatste zes maanden van 2011 kwamen er zo'n 5.500 bij, een verdubbeling. De slachtoffers worden in bijna alle gevallen vergoed, ook al is er geen bindende afspraak over het vergoeden van de schade.

Schadevergoeding
Volgens NVB-voorzitter Boele Staal wordt er 'dichtbij de 100 procent' aan schadevergoeding uitgekeerd, behalve als het gaat om 'aantoonbaar onzorgvuldig handelen', zo laat hij tegenover Trouw weten.

Het gaat dan om mensen die bewust hun bankgegevens weggeven of meerdere malen in phishing-pogingen trappen.

Reacties (7)
26-03-2012, 14:33 door Anoniem
Hoe lang kunnen banken dit volhouden het "onvoorwaardelijk" vergoeden? Het (slim) leeg plunderen van rekeningen zal alleen maar toenemen. 'aantoonbaar onzorgvuldig handelen' is erg moeilijk, omdat de hackers/criminele organisatie in kwestie innoverend zijn de banken lopen achter de feiten aan eigenlijk.

Naast de technische uitdagingen is awareness bij de klant een belangrijk aspect. Het gebruikersgemak van het internetbankieren gaat wel gepaard met wat verantwoordelijkheden en risico's. De banken hebben dat een tijdje voor zichzelf gehouden om het internet als bankiers platform te promoten. Daarnaast vraag ik me af of het in het voordeel van de banken is daadwerkelijk het aantal slachtoffers te publiceren ik denk dat deze veel hoger ligt dan 8.000.
26-03-2012, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe lang kunnen banken dit volhouden het "onvoorwaardelijk" vergoeden?
De banken hebben dat een tijdje voor zichzelf gehouden om het internet als bankiers platform te promoten.

Het idee en ontwerp komen van de banken, niet van de gebruikers , dus ik vind ze daarvoor verantwoordelijk.
Ja, gebruikers zouden wat mij betreft beter opgevoed moeten worden over het gebruik van internetbankieren, maar de meesten zijn waarschijnlijk te laks c.q. onverantwoordelijk.

EN HET IS ZO SIMPEL: opletten en niet zomaar klikken.
26-03-2012, 17:28 door Anoniem
Dat is goed om te weten, tijd dat ik mijn eigen rekening eens ga skimmen zodat de bank hem weer 100% gaat aanzuiveren. Wat die Roemenen kunnen, kan ik ook!
26-03-2012, 18:03 door Nietsnut
Inderdaad de banken hebben dit allemaal verzonnen en je eigenlijk met een lichte dwang naar het internet bankieren gestuurd.Dus nu het een succes is geworden willen ze eigenlijk de gebruikers lichtelijk steeds meer mede verantwoordelijk maken voor de schade.
Wat ik op zich een schande vind ze moeten gewoon een model verzinnen dat wel waterdicht is ideeën genoeg in de markt ( custom usb stick met een eigen besturing en die stick kan alleen maar met de bank communiceren of zoiets )
Maar nee ze modderen maar verder en wentelen het misbruik af op de klanten ( had U maar niet op dat mailtje moeten klikken ) .
Als voorbeeld de ING.
Ikzelf krijg mijn codes nog steeds via papier vind ik veiliger maar wat gebeurt er wordt ik om de zoveel tijd er attent op gemaakt dat je deze codes ook via je mobiel kan krijgen met allerlei wazige voordelen.
Beste ING dat wil ik helemaal niet omdat ik maar op 1 plek bankiert en dat is thuis op mijn Linux Ubuntu machine.
27-03-2012, 09:45 door Anoniem
Door Nietsnut: Inderdaad de banken hebben dit allemaal verzonnen en je eigenlijk met een lichte dwang naar het internet bankieren gestuurd.Dus nu het een succes is geworden willen ze eigenlijk de gebruikers lichtelijk steeds meer mede verantwoordelijk maken voor de schade.
Wat ik op zich een schande vind ze moeten gewoon een model verzinnen dat wel waterdicht is ideeën genoeg in de markt ( custom usb stick met een eigen besturing en die stick kan alleen maar met de bank communiceren of zoiets )
Maar nee ze modderen maar verder en wentelen het misbruik af op de klanten ( had U maar niet op dat mailtje moeten klikken ) .
Als voorbeeld de ING.
Ikzelf krijg mijn codes nog steeds via papier vind ik veiliger maar wat gebeurt er wordt ik om de zoveel tijd er attent op gemaakt dat je deze codes ook via je mobiel kan krijgen met allerlei wazige voordelen.
Beste ING dat wil ik helemaal niet omdat ik maar op 1 plek bankiert en dat is thuis op mijn Linux Ubuntu machine.



Alles is te omzeilen, vergeet niet dat er zeer slimme mensen achterzitten met genoeg financiele middelen.
Ook de communicatie tussen bank en je eigen computer is zeer makkelijk te kraken/omzeilen, vandat is eigenlijk niks 100% veillig.
Ook uw linux systeem niet, deze is in principe nog makkelijker te hacken.
De enige reden dat er weining tot geen linux malware/virussen in de omloop zijn, is dat linux nog geen 5% thuis gebruikers heeft wereldwijd. Zou dit aantal exposief stijgen dan duurt het niet erg lang dan zullen de hackers/virus schrijvers hier ook volop op storten.

Groet Bofkont
27-03-2012, 14:30 door Anoniem
Software wordt -vooralsnog- gemaakt door mensen (de een veel slimmer dan de ander). Maar het blijven mensen en deze maken fouten een echt waterdicht systeem kan naar mijn mening (nog) niet.

De security threat ligt vooral bij de (eind)gebruiker zelf en deze is in feite te modelleren in dergelijke systemen.

Als bank kun je enkel schade beperken door leaks in het systeem snel te dichten en awareness bij de klant creëren. Laat dat laatste net zijn wat banken vermeden, want stel je voor dat het allemaal als veel gedoe wordt geïnterpreteerd.

Als eindgebruikers indirecte toegang hebben tot backoffiice-systemen van banken bijvoorbeeld internetbankieren zullen er gaten gaan ontstaan in dat proces daar ontkom je niet aan.
22-08-2012, 12:55 door Anoniem
Die codes op papier stellen niks voor bij KPN.
Mijn rekeningen zijn daarmee ook geplunderd.
Daarbij had ik nog niet eens internetbankieren.
Ze vergeten dat kwaadwillenden met veel gemak een internetbankieren rekening kunnen openen zonder dat je dat weet.
Phishing vind ook plaats via de brievenbus of weggegooide strookjes waarop, o zo handig, je rekeningnummer staat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.