image

Werkgever mag Facebook-wachtwoord sollicitant eisen

vrijdag 30 maart 2012, 15:20 door Redactie, 31 reacties

Een wetsvoorstel dat sollicitanten moest beschermen tegen werkgevers die hun Facebook-wachtwoord vragen, is door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden afgeschoten. De laatste maanden verschenen regelmatig berichten in de media over sollicitanten die hun wachtwoord moesten afstaan. Ook kwam het voor dat sollicitanten tijdens hun gesprek op hun profiel moesten inloggen. Daarop stelde Facebook dat het maatregelen zou nemen om dit misbruik te stoppen.

Daniel Perlmutter, afgevaardigde uit Colorado, had een voorstel gepresenteerd om de privacy van sollicitanten en social media-gebruikers te beschermen. "Geen enkele Amerikaan zou zijn vertrouwelijke persoonlijke wachtwoorden moeten afstaan als voorwaarde om in dienst te treden", aldus Perlmutter. Doordat één Republikeinse afgevaardigde voor stemde, werd het voorstel verworpen.

Reacties (31)
30-03-2012, 15:48 door Anoniem
Mogen we er dan ook van uit gaan dat ook mensen in de politiek hun Facebook account gegevens gaan afstaan aan burgers?

Ja je moet toch ook weten wat die mensen wel niet doen in hun prive tijd. Of is dat onbelangrijk?
30-03-2012, 15:49 door Anoniem
Simpel genoeg opgelost:
- geen facebook account nemen
- of wissen indien je er al een hebt.
- of kompleete kul invullen
30-03-2012, 15:55 door Anoniem
"Hallo sollicitant wil je je dagboek even meenemen naar het sollicitatie gesprek? Ik zie nu al uit naar een fijne samenwerking"
30-03-2012, 16:02 door SirDice
Werkgever mag Facebook-wachtwoord sollicitant eisen
Nee, dat mag dus niet. Of er wel of geen wet is is niet relevant.

Registration and Account Security

Facebook users provide their real names and information, and we need your help to keep it that way. Here are some commitments you make to us relating to registering and maintaining the security of your account:

You will not provide any false personal information on Facebook, or create an account for anyone other than yourself without permission.
You will not create more than one personal profile.
If we disable your account, you will not create another one without our permission.
You will not use your personal profile for your own commercial gain (such as selling your status update to an advertiser).
You will not use Facebook if you are under 13.
You will not use Facebook if you are a convicted sex offender.
You will keep your contact information accurate and up-to-date.
You will not share your password, (or in the case of developers, your secret key), let anyone else access your account, or do anything else that might jeopardize the security of your account.
You will not transfer your account (including any page or application you administer) to anyone without first getting our written permission.
If you select a username for your account we reserve the right to remove or reclaim it if we believe appropriate (such as when a trademark owner complains about a username that does not closely relate to a user's actual name).
http://www.facebook.com/legal/terms
30-03-2012, 16:05 door Anoniem

Dit omzeilen ze door de sollicitant zelf zijn wachtwoord in te laten tikken. Dan "share" je het wachtwoord niet.

Peter
30-03-2012, 16:37 door SirDice
Door Anoniem:
Dit omzeilen ze door de sollicitant zelf zijn wachtwoord in te laten tikken. Dan "share" je het wachtwoord niet.
"let anyone else access your account"
30-03-2012, 16:59 door Anoniem
Wil je wel voor zo'n werkgever werken, die zo indringend in jouw privéleven zit te wroeten .... ?
Ik niet !
30-03-2012, 18:22 door Anoniem
Volgens de Facebook voorwaarden mag een facebookgebruiker zijn credentials niet ophoesten en een ander geen toegang geven. De Facebook voorwaarden hebben echter geen invloed op wat doorgedraaide kapitalisten en mensenmisbruikers durven te eisen.
30-03-2012, 18:50 door Anoniem
Zou je bij een werkgever willen werken waar de personen waar je mee moet samenwerken eisen dat ze toegang hebben tot je persoonlijke levenssfeer?! Het valt te raden hoe zulke personen aankijken en omgaan met persoonsgegevens van derden.

Overigens stemde op een na alle Republiekeinen tegen, maar er waren eveneens twee democraten die tegen het voorstel waren. Het gaat dus veel te ver om te zeggen dat het door die ene Republikein kwam dat het voorstel niet verder kwam. Wat wel te stellen valt is dat op een na alle Republiekenen liever niet hebben dat een werknemer beschermd wordt tegen het verplicht toegang geven tot je social community content.
30-03-2012, 19:09 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-03-2012, 19:33 door Duck-man
Het is raar dat een werkgever denkt dat hij het recht heeft dit te vragen.
Het is raar dat een werkgever vindt hier recht op te hebben.
Het is raar dat een parlement hier een wet over moet maken
Het is raar dat een parlement het niet nodig vind dit te verbieden
Het is raar dat een volksvertegenwoordiging dit normaal vind.

Eigenlijk vind ik het een rare gang van zaken. Als HR zal ik ook niet iemand aan nemen die zijn wachtwoord afgeeft tijdens een sollicitatie gesprek. Denk dat ik deze vraag maar eens ga invoeren als strik vraag.
30-03-2012, 21:41 door Anoniem
Hum blijkbaar is privacy geen grondrecht meer. Feit dat een land dat vrijheid van meningsuiting dit laat passeren geeft me het gevoel dat men toch een kilo boter op het hoofd heeft.
Wat is uw geaardheid
Mag ik uw vingerafdruk
Mag ik uw maten
Mag ik een interview met uw vrouw en kinderen
Mag ik uw gebit even keuren ...

en zo niet krijgt u de baan niet... nou dan maar niet...

Dit is bijna slaafs
30-03-2012, 22:20 door Anoniem
Denk dat recruiters zich best bezighouden met wat iemand effectief kan en niet kan en niet moeten doen alsof ze god zijn.
31-03-2012, 04:55 door Anoniem
Als een werkgever dat aan mij zou vragen, weet ik wel waar het 'gat van de deur' te vinden is.
Meteen afbreken, net zoals ik altijd deed als ze beginnen over een assessment.
Een gewone sollicitatie bestaat tegenwoordig niet meer. Nederland wordt steeds dommer.
31-03-2012, 12:10 door Reboot
Waar gaat dit heen, dit kan toch niet. Ik las ook al dat het Europees Hof gewoon lekker doorgaat met het ACTA verdrag en dat ze niet gaan wachten op het Europees Parlement.

Beetje bij beetje wordt onze vrijheid en privacy naar de tyfus geholpen. Ik denk ook dat de overheden het liefst zien dat ze alles kunnen controleren. Mensen kunnen gewoon teveel informatie vinden en zich organiseren op het web. Dit vinden veel overheden te ver gaan, die willen alle controle en macht houden.

Slechte zaak.
31-03-2012, 18:01 door Anoniem
Ja alleen heeft de massa nog steeds niet in de gaten hoe ver sommige dingen al heen zijn.Veel mensen zijn erg kortzichtig qua wereldpolitiek en vinden alles wel best zolang ze nog hun baan hebben en 2x per jaar op vakantie kunnen. Ze laten zich door politici van alles op de mauw spellen en schuldgevoel aanpraten.Kijk nou met het minderen van Ontwikkelingshulp de meeste schreeuwen moord en brand dat dat niet kan maar dat de buurvrouw een paar huizen verderop niet rond kan komen met haar kids en afhankelijk is van de voedselbank interesseert ze geen hol dat zal wel haar eigen schuld zijn.Hoe dom kun je zijn uiteindelijk word de cirkel weer rond als we niet goed voor ons eigen volk zorgen bijt het ons vanzelf in ons in de ass!! En de hulp die word gegeven subsideert meer matsbaantjes voor uitgerangeerde politici , dat er per saldo maar weinig van alles van het opgehaalde geld daadwerkelijk word besteed aan de landen waar het voor bedoeld is. Kijk naar U2 zanger Bono en zijn organisatie miljoenen opgehaald maar uiteindelijk maar iets meer als een ton overgemaakt aan de ontwikkelingslanden. Maar goed de topic hier was PRIVACY en daar heb ik ook nog wel wat over te melden kijk naar de ontwikkelingen in Amerika op dat gebied. De huidige Amerikaanse regering
schend de privacy meer als ooit te voren kijk maar naar de bevoegdheden van HOMELAND SECURITY en de daaronder vallende veiligheidsdiensten en hun strijd tegen het terroïsme.Gisteravond was Reporter op Nederland 2 over het gebruik en inzetten van DRONES onbemande vliegtuigen die bombarderen of/en spioneren. Nederland wil ze ook bestellen en niet alleen het leger kan gebruik maken van die Drones ook de Politie en ander veiligheidsdiensten. En de gewone burgers worden normaliter nooit ingelicht wanneer en waarom ze ingezet worden,dus hoe stop je misbruik?En dan nog het opvragen van persoongegevens door overheidsdiensten bij b.v. I.S.P. daar schijnt Nederland ook nogal hoog in te scoren. Maar mensen het financiële systeem stort ineen! Ze draaien ons een een loer voor de ogen dat je momenteel niks meer hoort over het ineenstorten van de euro en Europese landen wil nog niet zeggen dat alles koek en ei is. Spanje schijnt ook bij het noodfonds aan te moeten kloppen en dan hebben ze aan die 800 miljard echt niet genoeg. Griekenland is ook nog lang niet uit de gevarenzone. Dus wat doen de machthebbers ze moeten het klootjesvolk afleiden en bespioneren om hun positie veilig te stellen maar uiteindelijk zullen ze dat niet vol kunnen houden en zal de pleuris uitbreken.

http://www.youtube.com/watch?v=U-PX51YNFH4&list=UUvsye7V9psc-APX6wV1twLg&index=3&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=HJJYF9uQ0HY&feature=related
31-03-2012, 18:14 door Anoniem
Wat dacht je van deze app.?
http://www.welingelichtekringen.nl/19708-kom-alles-te-weten-van-de-meisjes-om-je-heen-met-deze-creepy-app.html
31-03-2012, 23:22 door Anoniem
"Werkgever mag Facebook-wachtwoord sollicitant eisen"

Een werkgever mag het vragen, dat wil nog niet zeggen dat een sollicitant het ook hoeft te geven. Indien een werkgever die vraag stelt, dan vraag ik eerst de credentials van zijn social media accounts, zodat ik na kan gaan of hij wel een goede werkgever is. Weigert de werkgever die informatie te verstrekken, dan is het gesprek over ;)
31-03-2012, 23:24 door Anoniem
"Simpel genoeg opgelost: - geen facebook account nemen - of wissen indien je er al een hebt. - of kompleete kul invullen"

Oja, en als ze je email wachtwoorden vragen, dan wis je sluit je je email accounts af. Vragen ze je huissleutel, dan verkoop je je huis of zeg je de huur op. Hou eens op met die doodsaaie reacties over Facebook.
01-04-2012, 00:38 door Anoniem
2e - nette - account aanmaken en af en toe onderhouden, alleen voor deze doeleinden gebruiken.
01-04-2012, 14:08 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem:
Dit omzeilen ze door de sollicitant zelf zijn wachtwoord in te laten tikken. Dan "share" je het wachtwoord niet.
"let anyone else access your account"

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je iemand over je schouder mee laat kijken, is dat geen toegang tot je account. Al moet ik bekennen dat het waarschijnlijker is dat het bedrijf achter het toetsenbord plaats zal nemen om een en ander te bekijken.

Peter
01-04-2012, 14:09 door Anoniem
Door Reboot: Waar gaat dit heen, dit kan toch niet. Ik las ook al dat het Europees Hof gewoon lekker doorgaat met het ACTA verdrag en dat ze niet gaan wachten op het Europees Parlement.

Net andersom. Het parlement gaat niet wachten totdat het hof een uitspraak doet. Omdat er op dit moment een meerderheid is tegen ACTA en dat wachten op het hof kan betekenen dat het bij het publiek is weggezakt tegen de tijd dat er een stemming komt.

Peter
01-04-2012, 15:21 door Anoniem
Door SirDice:
Werkgever mag Facebook-wachtwoord sollicitant eisen
Nee, dat mag dus niet. Of er wel of geen wet is is niet relevant.

(...)

http://www.facebook.com/legal/terms

Sinds wanneer staan regels van Facebook boven de wet?
SInds wanneer kan Facebook voorwaarden maken waar de wetgever zich aan moet houden?
02-04-2012, 08:40 door Anoniem
Wat moet een werkgever met jou facebook eigenlijk ? Ik snap ook niet waarom dat zo interessant is ..
02-04-2012, 09:07 door N4ppy
Of ze dan eerst even een NDA willen tekenen?
02-04-2012, 09:17 door Anoniem
Tja, de keerzijde van alles online over jezelf delen komt nu wel boven water. Gelukkig is er over mij niets te vinden, ik check iedere week of dat inderdaad zo is, dus werkgevers zullen het met een cv en getuigschriften moeten doen.
Als er niets valt te delen valt er niets te delen.... en als dat blijkbaar genoeg is om mij als potentieel crimineel te bestempelen dan is dat maar zo. Uiteindelijk worden we allemaal als potentiele criminelen of terroristen gezien want overal moeten we ons laten onderzoeken d.m.v. scanners en onze vingerafdruk en ausweiz tonen, net als ten tijde van de Duitse bezetting dus wat is er veranderd? Time for change?
02-04-2012, 12:21 door SirDice
Door Anoniem:
Door SirDice:
Werkgever mag Facebook-wachtwoord sollicitant eisen
Nee, dat mag dus niet. Of er wel of geen wet is is niet relevant.

(...)

http://www.facebook.com/legal/terms

Sinds wanneer staan regels van Facebook boven de wet?
SInds wanneer kan Facebook voorwaarden maken waar de wetgever zich aan moet houden?
Er is geen wet die stelt dat werkgevers dit kunnen vragen, er is ook geen wet die dit verbied. Op zo'n moment gelden dan gewoon de algemene voorwaarden van Facebook. Facebook kan en mag dit soort zaken gewoon op deze manier regelen. En jij, als Facebook gebruiker, heb je daar maar aan te houden. Doe je dat niet dan staat Facebook volledig in haar recht om jouw account te verwijderen. Dat heeft niets te maken met "boven de wet" staan.
02-04-2012, 13:28 door RickDeckardt
Wat een storm in een glas water, iedereen zelfs amerikanen hebben recht op privacy en daar valt dit al onder. Daarom is een extra wet hiervoor onzinnig.

Tijd voor een Name & shame game
Een online lijst van werkgevers die daadwerkelijk om deze gegevens vragen. (het zullen er niet veel zijn denk ik)
02-04-2012, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem: 2e - nette - account aanmaken en af en toe onderhouden, alleen voor deze doeleinden gebruiken.

Neen neen neen. Daar gaat het niet om. Dat is een überdomme reactie snap je dat niet? Daarme zeg je "laat het maar ok zijn dat ze het mogen vragen, ik geef ze een vals account". Maar dan geef je al wel toe!
De volgende stap is dat je geen vals account maf maken. En hey, weet je wat? Dat mag al niet volgens de FB policy.

Bovendien is het niet aan ons om een tweede account te moeten gaan onderhouden. Het is aan de werkgevers om zich niet te moeien in je privé leven. Is dat echt zo moeilijk om te begrijpen?
02-04-2012, 19:30 door Patio
Het wordt steeds gekker in VS. De senaat en de president moeten er nog wat over zeggen, toch?

Nederland kent internetvrijheid. Daar zou zoiets vooralsnog ondenkbaar zijn. Facebook gebruik je voor privézaken. Als het over LinkedIn gaat dat veel zakelijker is georiënteerd kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze de inhoud willen bekijken, maar wachtwoord geven zodat ze kunnen veranderen wat ze niet zint: Nooit of te nimmer. Als ze invloed uit willen oefenen over hoe medewerkers met de media omgaan kunnen ze het vriendelijk vragen onder het motto: "Nee heb je, ja kun je krijgen". Dit is de 21e eeuw, niet de middeleeuwen, de tijd van de inquisitie of de tweede wereldoorlog.
02-04-2012, 21:25 door Anoniem
fantastisch gewoon een fake face book nemen, jezelf heel goed neerzetten en daar het w8woord van geven mooi toch?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.