image

95% gratis apps vertoont risicovol gedrag

vrijdag 9 augustus 2013, 11:14 door Redactie, 4 reacties

Gratis apps zijn veel risicovoller dan betaalde apps, hoewel de laatste categorie ook geen schone handen heeft. Appthority onderzocht 400 Android en iOS apps, waarbij van elk platform naar de 100 populairste gratis en betaalde apps werd gekeken. Daaruit komt naar voren dat 95% van de gratis apps risicovol gedrag vertoont, terwijl dit bij de betaalde apps 78% is.

Wordt Android met iOS vergeleken, dan blijkt dat 91% van de Apple apps tenminste één risicovol gedrag vertoont, tegenover 80% van de Android apps. Risicovol gedrag wordt omschreven als het verzamelen van locatiegegevens, het delen van informatie met advertentienetwerken, het lezen van het adresboek, het lezen van de kalender, de mogelijkheid om in de app aankopen te doen, sociale netwerkmogelijkheden en het identificeren van gebruikers.

Beveiligingsrisico

Hoewel Apple het ontwikkelaars verbiedt om toegang tot het UDID te krijgen blijkt dat 6% van de geteste iOS apps dit nog steeds doet. Het unique device identifier (UDID) is een unieke code van de iPhone, iPad of iPod Touch waarmee gebruikers zijn te onderscheiden. Verder blijkt dat 77% van de populairste gratis apps de locatie van gebruikers volgen, terwijl dit bij betaalde apps 41% is.

Toch biedt een betaalde app geen privacygarantie, aangezien 39% van de betaalde iOS apps en 16% van de betaalde Android apps nog steeds gegevens met advertentienetwerken delen. Appthority stelt in dit rapport dat 83% van de populairste apps worden geassocieerd met beveiligingsrisico's en privacyproblemen.

Image

Reacties (4)
09-08-2013, 11:23 door Anoniem
"Gratis apps zijn veel risicovoller dan betaalde apps, hoewel de laatste categorie ook geen schone handen heeft."

Het zijn *geen* gratis apps. Je betaalt echter in een andere valuta (privacy i.p.v. euro's). Misschien zou het goed zijn om het niet langer als gratis te bestempelen. Iedereen kent het business model inmiddels, maar steekt graag alsnog de kop in het zand.
09-08-2013, 12:52 door Anoniem
Apps zijn marketinginstrumenten, bedoeld om zoveel mogelijk data van de gebruikers te registreren en hun gedrag te sturen. Met internet zoals het ooit bedoeld is, heeft dit niets meer te maken.
09-08-2013, 13:15 door Anoniem
Hoewel Apple het ontwikkelaars verbiedt om toegang tot het UDID te krijgen blijkt dat 6% van de geteste iOS apps dit nog steeds doet.

Hebben ze dan nog niet geleerd dat in deze omgeving verbieden niet helpt. Ze moeten gewoon toegang tot de UDID onmogelijk maken. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Peter
09-08-2013, 17:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Het zijn *geen* gratis apps. Je betaalt echter in een andere valuta (privacy i.p.v. euro's). Misschien zou het goed zijn om het niet langer als gratis te bestempelen. Iedereen kent het business model inmiddels, maar steekt graag alsnog de kop in het zand.

Onzin, een collega van mij heeft FlitsNav ontwikkeld voor de Windows Phone en verdient er niks aan maar doet het puur uit passie. Niet alles over 1 kam scheren graag.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.