Spelers van het populaire spel Angry Birds zijn opgelicht via advertenties die lieten geloven dat er malware op hun toestel stond. De advertenties waren afkomstig van Jesta Digital, beter bekend als Jamster, en probeerden slachtoffers te verleiden tot het uitvoeren van een zogenaamde virusscan. In werkelijkheid werden mensen die op de advertenties tapten geabonneerd op ringtones en andere content waar maandelijks 10 dollar voor moest worden betaald.
Jamster liet mensen betalen via een methode genaamd Wireless Access Protocol (WAP) facturatie. In tegenstelling tot andere methodes gebruikt WAP facturatie het telefoonnummer van de consument om hem kosten in rekening te brengen. Daardoor is het mogelijk dat er toch kosten op de rekening verschijnen, ook al heeft de gebruiker geen uitdrukkelijke toestemming voor de transactie gegeven.
Schadevergoeding
Uit e-mails van het bedrijf bleek dat Jesta wist dat de werkwijze niet legaal was, waarbij zelfs het woord "scam" werd gebruikt. Het bedrijf zal de meeste slachtoffers automatisch vergoeden en nog eens een bedrag van 1,2 miljoen dollar betalen. Gebruikers die tussen 1 augustus 2011 en 7 december 2011 zijn opgelicht moeten zelf contact met Jesta opnemen. Daarnaast zal het bedrijf ook de werkwijze aanpassen, zo laat de Amerikaanse Federal Trade Commission weten.