Een man en vrouw uit Friesland zijn door phishing en malware meer dan 10.000 euro kwijtgeraakt. Een 39-jarige inwoner van Sneek werd op 18 april het slachtoffer van een banking Trojan. Tijdens het inloggen op de internetsite van zijn bank, reageerde de site vreemd en traag. Hij werd verzocht nog een keer in te loggen, wat niet lukte. Toen hij vervolgens problemen bleef houden belde hij met zijn bank. Van een bankmedewerker kreeg hij te horen dat er 3.300 euro van zijn rekening was afgeschreven.
Een 35-jarige inwoonster van de gemeente Dantumadeel werd op 24 april voor 7.500 euro opgelicht. Zij werd door een “zogenaamde” medewerkster van een bank gebeld om haar inloggegevens door te geven. Dit deed zij en vervolgens werd het geld van haar bankrekening gehaald. Beide slachtoffers hebben aangifte gedaan.
Herkennen
De politie stelt dat slachtoffers van fraude met internetbankieren meestal het geld van de bank terugkrijgen. "Voor u wordt het steeds lastiger om nepmails en nepsites te herkennen. Criminelen worden namelijk steeds behendiger in het namaken", aldus de politie. "Eigenlijk kunt u maar een ding doen en dat is onthouden dat banken nooit in e-mails naar persoonlijke bankgegevens en inlogcodes vragen."
Wat betreft het aantal meldingen in Friesland heeft dit volgens verschillende politiewoordvoerders die Security.nl sprak niets met de regio zelf te maken. Het is net waar de politie in een bepaalde regio belang aan geeft om over te rapporteren. In veel grotere regio's spelen vaak andere zaken, die de voorkeur boven phishing en malware krijgen, waardoor cybercrime niet in de persberichten verschijnt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.