Twee Rabobankklanten uit de regio Nieuwkoop en de Kaag en Braassem zijn het slachtoffer van phishing en social engineering geworden, zo meldt de politie. De twee klanten hadden een phishingmail ontvangen die ze moesten aanklikken waarna ze werden doorgestuurd naar een phishingpagina.
Onder het mom van een beveiligingsupdate vanwege beveiligingsproblemen moesten de klanten een aantal handelingen verrichten en gegevens invullen, waaronder hun persoonlijke bankgegevens. Hierna werden ze gebeld door een vrouw die zich voordeed als een medewerker van de Rabobank. De vrouw, die volgens de politie zeer overtuigend overkwam, liet de twee klanten verschillende handelingen met de Random Reader uitvoeren, waardoor de oplichters enkele duizenden euro’s wisten af te schrijven.
Ook een andere inwoner uit de regio werd het slachtoffer van social engineering. De man werd telefonisch benaderd omdat er gefraudeerd zou zijn met zijn bankpas. Het slachtoffer moest ook met zijn Random Reader handelingen verrichten en zijn bankgegevens doorgeven om een andere bankpas te krijgen. Dezelfde avond nog werd zijn bankpas opgehaald door een persoon die een TNT-jas droeg. Het bleek om een oplichter te gaan, aangezien er met de gestolen pas en gegevens van meerdere rekeningen geld werd afgeschreven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.