image

ING gaat pinpassen buiten Europa niet blokkeren

zondag 13 mei 2012, 15:54 door Redactie, 18 reacties

De ING is niet van plan om net als de Rabobank pinpassen buiten Europa te blokkeren. Dat laat de bank op de eigen website weten. De Rabobank gaat vanaf 1 juni het pinnen via pinpassen in het buitenland standaard blokkeren, tenzij de klant aangeeft dit te willen. De maatregel moet de schade door skimming inperken. Met in Nederland geskimde pinpassen wordt vaak in landen buiten Europa geld opgenomen.

Betalingsverkeer
Na de onthulling door de Rabobank liet ook de ABN Amro weten dat het met een soortgelijke maatregel komt. De ING is niet van plan te volgen. In plaats van pinpassen proactief te blokkeren, zegt de bank dat het alle transacties nauwlettend in de gaten houdt.

"Wanneer er in een bepaald land veel frauduleuze geldopnames plaatsvinden, legt de ING het geldautomatenverkeer met dat land tijdelijk stil. Wij informeren u dan direct via ING.nl", aldus de bank.

Reacties (18)
13-05-2012, 19:53 door Argot
Kijk, daarom vind ik ING nou een goede bank!
Ik wil in het buitenland gewoon geld uit de muur kunnen trekken, ZONDER dat ik daarvoor iets moet aanpassen.
13-05-2012, 22:09 door R.Beltman
Dat kan met de Rabobank ook (na 1 juni) ook gewoon binnen Europa. Alleen als je Europa uit gaat moet je het even (laten) aanzetten. Dat kan met 1 simpel telefoontje.
13-05-2012, 22:13 door Anoniem
Door Argot: Kijk, daarom vind ik ING nou een goede bank!
Ik wil in het buitenland gewoon geld uit de muur kunnen trekken, ZONDER dat ik daarvoor iets moet aanpassen.
De ING kan dus plotseling bepalen dat je in het buitenland tijdelijk geen geld kunt krijgen, ZONDER dat je daar iets aan kunt doen.
13-05-2012, 23:07 door Anoniem
De ING doet het wel in Belgie. Daar werkt het erg goed. Blijkbaar moeten we in Nederland gewoon wat meer gaan betalen. Want linksom of rechtsom...
14-05-2012, 00:48 door Anoniem
argot: ik trek liever nog steeds geld in het binnenland uit de muur, nadat er een roe^H^H^Hjoker m'n pinpas gekopieerd heeft en in panama heeft gecasht.

dus.
14-05-2012, 01:45 door Anoniem
Door R.Beltman: Dat kan met de Rabobank ook (na 1 juni) ook gewoon binnen Europa. Alleen als je Europa uit gaat moet je het even (laten) aanzetten. Dat kan met 1 simpel telefoontje.
Dag, ik ben skimmer euhh klant x en ik zit hier in het buitenland en kan niet pinnen, doet u mij eens geen blokkade op mijn pas. En bedankt.

Of je staat in het buitenland bij een tankstation, wil je huurauto in de rimboe volgooien en je kan dus mooi niet betalen. Heel vriendelijk - mag je als klant eerst gaan proberen uit te leggen hoe je wel gaat betalen, vervolgens moet je gaan uitvlooien dat het probleem je eigen bank is die je geen service wenst te leveren en dan moet je je vakantiegevoel nog ergens terug zien te vinden. Hele vriendelijke jongens die Rabobank en ABN AMRO. Laat de klant maar moeite doen om bij zijn eigen geld te komen, ondertussen roven dagelijks honderden bedrijven rekeningen via incasso's leeg zonder dat de banken er iets aan doen. Er telt maar een ding bij die banken: de klanten uitmelken en zo veel mogelijk van de kosten bij de klant leggen om maar te kunnen innen en nog meer winst te maken.
14-05-2012, 09:07 door Anoniem
Lijkt me dus juist niet handig van ING. De ING kan dus op eigen initiatief een land blokkeren. Zit je dus in dat land met je pinpas kan het zomaar zijn dat je geen geld meer kunt opnemen. Lekker dan zit je zonder geld.. Beter die oplossing van de Rabo dan. Heb je tenminste zekerheid.
14-05-2012, 09:08 door Mysterio
"Wanneer er in een bepaald land veel frauduleuze geldopnames plaatsvinden, legt de ING het geldautomatenverkeer met dat land tijdelijk stil. Wij informeren u dan direct via ING.nl", aldus de bank.
Ik weet niet of ik dit een betere oplossing vind dan het standaard blokkeren van niet-EU landen. Nu kan er willekeur ontstaan waar je helemaal niet op kan rekenen.

Mijn eerste reactie op het nieuws van de Rabobank was ook dat ik me wellicht beperkt zou voelen in mijn vrijheid, ik kom namelijk nogal wel eens buiten de EU. Maar in de praktijk blijkt dat juist de mensen die er nooit zijn geweest problemen kunnen ondervinden.

Mensen die wel eens buiten de EU zijn geweest weten dat je altijd van te voren je bankzaken moet nakijken. Lang niet in elk land kun je zomaar pinnen en soms zitten dat flinke kosten aan... Zoals eerder gezegd is het met één telefoontje geregeld. Netjes toch?
14-05-2012, 09:35 door Anoniem
Door Mysterio:
"Wanneer er in een bepaald land veel frauduleuze geldopnames plaatsvinden, legt de ING het geldautomatenverkeer met dat land tijdelijk stil. Wij informeren u dan direct via ING.nl", aldus de bank.
Ik weet niet of ik dit een betere oplossing vind dan het standaard blokkeren van niet-EU landen. Nu kan er willekeur ontstaan waar je helemaal niet op kan rekenen.

Mijn eerste reactie op het nieuws van de Rabobank was ook dat ik me wellicht beperkt zou voelen in mijn vrijheid, ik kom namelijk nogal wel eens buiten de EU. Maar in de praktijk blijkt dat juist de mensen die er nooit zijn geweest problemen kunnen ondervinden.

Bij de Rabo zou _jij_ ook niet geblokkeerd zijn voor buiten-EU pinnen (degenen die in de laatste twee jaar buiten de EU gepind hadden bleven default 'aan' staan).
Hoewel de berichten erg onduidelijk waren, lijkt het doel vooral te zijn om skimmers die _hier_ skimmen , en (laten) cashen in ver weg het moeilijk te maken.


Mensen die wel eens buiten de EU zijn geweest weten dat je altijd van te voren je bankzaken moet nakijken. Lang niet in elk land kun je zomaar pinnen en soms zitten dat flinke kosten aan... Zoals eerder gezegd is het met één telefoontje geregeld. Netjes toch?

Een vrij redelijke balans inderdaad.
Maar wat je ook doet, je kunt wachten op de huilverhalen. Of het nou geskimd en geld kwijt en dat moet de bank maar terug geven, of (natuurlijk) met drie huilende kinderen in een restaurant staan zonder betaalmogelijkheid "want we dachten dat je gewoon altijd overal kunt pinnen"
14-05-2012, 11:20 door Vergeten
Door Anoniem:
Door R.Beltman: Dat kan met de Rabobank ook (na 1 juni) ook gewoon binnen Europa. Alleen als je Europa uit gaat moet je het even (laten) aanzetten. Dat kan met 1 simpel telefoontje.
Dag, ik ben skimmer euhh klant x en ik zit hier in het buitenland en kan niet pinnen, doet u mij eens geen blokkade op mijn pas. En bedankt.

Of je staat in het buitenland bij een tankstation, wil je huurauto in de rimboe volgooien en je kan dus mooi niet betalen. Heel vriendelijk - mag je als klant eerst gaan proberen uit te leggen hoe je wel gaat betalen, vervolgens moet je gaan uitvlooien dat het probleem je eigen bank is die je geen service wenst te leveren en dan moet je je vakantiegevoel nog ergens terug zien te vinden. Hele vriendelijke jongens die Rabobank en ABN AMRO. Laat de klant maar moeite doen om bij zijn eigen geld te komen, ondertussen roven dagelijks honderden bedrijven rekeningen via incasso's leeg zonder dat de banken er iets aan doen. Er telt maar een ding bij die banken: de klanten uitmelken en zo veel mogelijk van de kosten bij de klant leggen om maar te kunnen innen en nog meer winst te maken.

Jaaaa, ook iedere buitenlander praat goed Nederlands. Daarnaast ga ik vanuit dat je gegevens gewoon worden gecontroleerd aan de telefoon, gebeurt bij mij nu ook al als ik gewoon vanuit mijn 06 bel die geregistreerd staat bij hun. Daarnaast moet je de nummer weten die je moet bellen, hoe komen ze sowieso zo maar aan je gegevens dan?

Maar om even in jouw termen te praten, als ik even heel snel vlieg naar de EU om daar te cashen en weer terug vlieg kan het ook. Of Rabobank gewoon hacken zal het ook wel werken (beetje overdreven maar doemscenario's maken kan iedereen).

Ik ben blij als Rabobank klant dat dit gebeurt, zo voel ik me wel veiliger. Hoewel ik sowieso oplettend ben en vooral in de stad heel duidelijk mijn hand boven de toetsen houd.
14-05-2012, 16:18 door Anoniem
Voor 90% van de klanten is het een prima oplossing: het veilige gevoel dat een bank moet uitstralen en een effectieve maatregel tegen skimmers. De meeste mensen letten er zelf onvoldoende op. Indien nodig kan je dus gewoon het risico lopen en de blokkering laten opheffen. De vraag is echter wel hoe dan het risico ligt....tot nu toe betalen de banken wel bij misbruik. JK.
14-05-2012, 19:22 door Anoniem
De kop kan beter zijn ING gaat pinpassen buiten europa ongevraagd blokkeren.
ING blokkeert momenteel al ruim een week heel Mexico.
ING zegt, we informeren dan direct via ING.nl.
Ik heb na lang zoeken eindelijk de informatie gevonden waarom er geen geld gepind kan worden.
Ze weten zelf amper dat ze blokkeren.
http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/betalen/betalen/betalen-in-het-buitenland/mexico/
En wat is het verschil tussen het feit dat alleen jouw pas geblokkert is of alle passen? Niets toch!
En dat bellen naar ING en alles is geregeld is helaas ook een misverstand, want wie bewijst dat jij de gene bent die neit meer bij je eigen geld komt, ook al heb je alle informatie over je pas etc. voorhanden.
Dan liever de banken waar je de bureaucratische aktie moet invoeren van vooraf melden dat je naar een land gaat
14-05-2012, 19:29 door Anoniem
Door Argot: Kijk, daarom vind ik ING nou een goede bank!
Ik wil in het buitenland gewoon geld uit de muur kunnen trekken, ZONDER dat ik daarvoor iets moet aanpassen.
Als je geld uit de muur kon trekken zou dit inderdaad zo zijn maar het tegendeel is waar.
Bij de ING is het een loterij, kan ik geld uit de muur trekken of niet.
Momenteel is heel mexico geblokkeert en dat al ruim een week.
Ik heb gelezen dat ze dit blokkeren van een land ook in andere bananen republieken zoals Canada gedaan hebben,
Dus pas op met de ING, bij andere banken kan je tenminste zelf aangeven dat je niet geblokkert wil worden.
15-05-2012, 18:48 door Anoniem
Ik denk dat het handiger zou zijn om een opt-in keuze te hebben dat je zelf via internetbankieren kan instellen. Wel bevestigen met tancode of randomreader (wat dan ook van toepassing is).
Optie:
nederland: ja (kan niet uit)
europa: ja/nee
rest van de wereld: ja/nee

Voor de pessimisten/realisten onder ons: als je userid/pw/code al is uitgelekt, maakt een geskimde pas ook niet meer uit.
29-05-2012, 16:24 door Anoniem
"Wanneer er in een bepaald land veel frauduleuze geldopnames plaatsvinden, legt de ING het geldautomatenverkeer met dat land tijdelijk stil."

Subtiel ... NOT !
28-06-2012, 09:19 door Anoniem
net terug uit Mexico, en kwamen tot de onaangename ontdekking dat de ING het geldopname had geblokkeerd, zonder enige vorm van communicatie vooraf. Gelukkig was het via Rabobank wel mogelijk want die hadden - zoals het hoort - keurig hun klanten geinformeerd. Maar voor degene die een bank hebben of alleen reizen is het een mooie zure begin van een vakantie als je daar staat met je ING pinpasje.
04-09-2012, 15:48 door Anoniem
Ik stem voor vooraf blokkeren en tijdelijk opheffen bij ING
De Rabobank is soms sloom, maar nu bij de tijd.
28-02-2013, 10:31 door Anoniem
Vroeger kon je hogere bedragen opnemen en welfs geld bestellen in het buitenland. Door de bakcrisis is de onderlinge vertrouwen zo gering dat het geruisloos is verdwenen! Dat onze regering dit nog steeds systeembanken noemen is mij een raadsel§ Eerst ons geld vergokken en dan komen zie via de regering weer bij je aan kloppen! Bah.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.