De wervingscampagne van de overheid voor Burgernet heeft 100.000 nieuwe deelnemers opgeleverd, waardoor nu 1,36 miljoen Nederlanders deelnemen. Burgernet is een samenwerking tussen gemeente, politie en burgers om de veiligheid in de wijk te vergroten.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een telefonisch netwerk van inwoners en medewerkers van bedrijven in de gemeente. Burgernet wordt ingezet bij dringende zaken waarbij een duidelijk signalement beschikbaar is, bijvoorbeeld na een inbraak, een beroving of bij een vermissing. Burgernetdeelnemers in de buurt ontvangen van de politie een spraak- of sms-bericht met het verzoek uit te kijken naar een persoon of voertuig.
De campagne ‘Meld je aan bij Burgernet’ startte ruim drie weken geleden. Doel van de campagne is meer naamsbekendheid en meer deelnemers voor Burgernet. Naast de landelijke campagne vinden er dan ook regionaal en lokaal veel acties en wervingsactiviteiten plaats.
"Burgers willen actief een bijdrage leveren aan de veiligheid in de wijk en vinden de veiligheid van hun buurt niet een taak van alleen de gemeente en de politie. Burgernet geeft de gemeente een concrete manier om burgerparticipatie te bevorderen en biedt de burger een kans om samen te werken met de overheid en ervoor te zorgen dat in hun buurt de mensen veilig kunnen wonen en werken", zegt Peter Rehwinkel, burgemeester van Groningen en voorzitter van de Raad van Toezicht van Burgernet.
Ook Minister Opstelten is blij met het succes van de campagne. "Dankzij Burgernet kunnen burgers direct helpen hun buurt veiliger te maken. In tien procent van de gevallen heeft informatie van een Burgernetdeelnemer geleid tot aanhouding van een verdachte of het terugvinden van een vermiste persoon."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.