Hoewel er allerlei tools zijn om de Flashback-malware van besmette Macs te verwijderen, waaronder een officiële verwijdertool van Apple, adviseert internetprovider Ziggo abonnees toch om hun computer te formatteren. Dat blijkt uit een brief aan een abonnee die Security.nl in handen kreeg. In de brief staat dat het veiligheidssysteem van Ziggo heeft vastgesteld dat de computer van de abonnee met de "Trojan Flashback" is besmet. Flashback wist de afgelopen weken ruim 700.000 Macs te infecteren, waarvan zo'n 1500 in Nederland.
Afsluiten
De malware verspreidt zich via verschillende beveiligingslekken in Java. Apple bracht updates voor deze lekken uit en publiceerde uiteindelijk ook een verwijdertool om Flashback eenvoudig van besmette computers te verwijderen. De malware wordt voor clickfraude gebruikt, waarbij de advertenties bij zoekresultaten in Google worden aangepast. Dit leverde de bende achter Flashback 11.000 euro aan clicks op valse advertenties op, maar dit geld werd uiteindelijk nooit overgemaakt.
In de brief stelt Ziggo dat de abonnee het virus vijf dagen na dagtekening moet verwijderen. "Als dit niet het geval is zijn wij genoodzaakt uw internetverbinding tijdelijk af te sluiten. Dit is nodig om te voorkomen dat dit virus zich verder verspreidt naar andere internetgebruikers." Waar Ziggo deze claim op baseert is onduidelijk. Geen enkel anti-virusbedrijf heeft aangetoond dat Flashback over een onderdeel beschikt om zichzelf vanaf besmette Macs naar andere Macs te verspreiden.
Formatteren
In plaats van de abonnee naar de officiële verwijdertool te wijzen, geeft Ziggo het volgende advies: "Om uw computer weer vrij te maken van deze en eventueel andere virussen, raden wij u het volgende aan. Maak een back-up van belangrijke bestanden zoals foto's en documenten. Formatteer de harde schijf van uw computer en installeer uw besturingssysteem, drivers en overige software opnieuw op een geformatteerde schijf. Houd er rekening mee dat al uw bestanden verwijderd zijn na het formatteren van de harde schijf."
De internetprovider erkent dat het formatteren en opnieuw installeren van de computer "een behoorlijke klus" kan zijn. Het laat echter weten dat dit niet onder de serviceverlening van Ziggo valt. Abonnees die hulp zoeken worden dan ook doorverwezen naar de Service+ van Ziggo. Daarbij wordt een tarief van 60 euro voor de eerste 45 minuten gerekend, waarbij er 15 euro voor elk volgend kwartier bijkomt.
Waarom Ziggo niet naar de Apple verwijdertool wijst en hoeveel Mac-gebruikers het heeft gewaarschuwd kon de provider op het moment van schrijven nog niet zeggen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.