image

Ziggo adviseert formatteren van besmette Mac

maandag 21 mei 2012, 09:25 door Redactie, 36 reacties

Hoewel er allerlei tools zijn om de Flashback-malware van besmette Macs te verwijderen, waaronder een officiële verwijdertool van Apple, adviseert internetprovider Ziggo abonnees toch om hun computer te formatteren. Dat blijkt uit een brief aan een abonnee die Security.nl in handen kreeg. In de brief staat dat het veiligheidssysteem van Ziggo heeft vastgesteld dat de computer van de abonnee met de "Trojan Flashback" is besmet. Flashback wist de afgelopen weken ruim 700.000 Macs te infecteren, waarvan zo'n 1500 in Nederland.

Afsluiten
De malware verspreidt zich via verschillende beveiligingslekken in Java. Apple bracht updates voor deze lekken uit en publiceerde uiteindelijk ook een verwijdertool om Flashback eenvoudig van besmette computers te verwijderen. De malware wordt voor clickfraude gebruikt, waarbij de advertenties bij zoekresultaten in Google worden aangepast. Dit leverde de bende achter Flashback 11.000 euro aan clicks op valse advertenties op, maar dit geld werd uiteindelijk nooit overgemaakt.

In de brief stelt Ziggo dat de abonnee het virus vijf dagen na dagtekening moet verwijderen. "Als dit niet het geval is zijn wij genoodzaakt uw internetverbinding tijdelijk af te sluiten. Dit is nodig om te voorkomen dat dit virus zich verder verspreidt naar andere internetgebruikers." Waar Ziggo deze claim op baseert is onduidelijk. Geen enkel anti-virusbedrijf heeft aangetoond dat Flashback over een onderdeel beschikt om zichzelf vanaf besmette Macs naar andere Macs te verspreiden.

Formatteren
In plaats van de abonnee naar de officiële verwijdertool te wijzen, geeft Ziggo het volgende advies: "Om uw computer weer vrij te maken van deze en eventueel andere virussen, raden wij u het volgende aan. Maak een back-up van belangrijke bestanden zoals foto's en documenten. Formatteer de harde schijf van uw computer en installeer uw besturingssysteem, drivers en overige software opnieuw op een geformatteerde schijf. Houd er rekening mee dat al uw bestanden verwijderd zijn na het formatteren van de harde schijf."

De internetprovider erkent dat het formatteren en opnieuw installeren van de computer "een behoorlijke klus" kan zijn. Het laat echter weten dat dit niet onder de serviceverlening van Ziggo valt. Abonnees die hulp zoeken worden dan ook doorverwezen naar de Service+ van Ziggo. Daarbij wordt een tarief van 60 euro voor de eerste 45 minuten gerekend, waarbij er 15 euro voor elk volgend kwartier bijkomt.

Waarom Ziggo niet naar de Apple verwijdertool wijst en hoeveel Mac-gebruikers het heeft gewaarschuwd kon de provider op het moment van schrijven nog niet zeggen.

Reacties (36)
21-05-2012, 09:34 door Anoniem
Wat een stelletje eersterangs idioten, maar eerlijk gezegd ben ik niet anders gewent van hun...
21-05-2012, 09:54 door spatieman
logisch, ze hebben alleen windows platform support, en zelf die deugt niet eens.
21-05-2012, 10:02 door Anoniem
service + ? wat een prutsers...
21-05-2012, 10:06 door Anoniem
Gokje : Ziggo heeft een standaardbrief met invulveld voor het betreffende virus, en stuurt die volautomatisch naar abonnee's die door scanner of monitoringsysteem gevonden zijn.

redactie security slaagt erin om een heel artikel te schrijven over "ISP stuurt besmette klant standaardbrief"
21-05-2012, 10:17 door Anoniem
Valt mee dat zie niet "upgrade naar Windows 7" als advies hebben gegeven...
21-05-2012, 10:18 door Anoniem
Tja, voor het grootste deel gewoon een standaard briefje. Je verwacht toch niet dat Ziggo voor ieder virus aparte procedures gaat maken hoe het virus het beste verwijderd kan worden?
21-05-2012, 10:37 door donnerd
Terwijl het virus simpel te verwijderen via een update van Apple.
Ach... Ziggo heeft zelf voldoende last van storingen, dus neem Ziggo nooit serieus.
21-05-2012, 10:38 door donnerd
Door Anoniem: Tja, voor het grootste deel gewoon een standaard briefje. Je verwacht toch niet dat Ziggo voor ieder virus aparte procedures gaat maken hoe het virus het beste verwijderd kan worden?
Links melden of melden dat een update van Apple het probleem oplost is voldoende.
Nu probeert Ziggo extra geld te jatten van haar klanten.
21-05-2012, 10:42 door Anoniem
https://www.werkenbijziggo.nl/specialismen/callcenter-agents/
Dit verklaart alles ;-). Als je Bob aan de lijn krijgt.

Maar dit soort advies geven alle computer hulp diensten, en maakt ziggo geen uitzondering. Maar je kunt het ook omdraaien. Begeleid maar eens een gemiddelde computer "gebruiker", kansloos dus. Dan kom je al heel snel uit op herstart de PC in systeem recovery mode, en kies herstel naar fabrieks instellingen.
21-05-2012, 10:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-05-2012, 10:46 door Anoniem
Zodra welke systeem dan ook besmeet is met malware is het altijd de beste aanpak om het gehele systeem opnieuw te installeren. Malware komt zelden alleen en het verwijderen van de bekende malware is totaal geen garantie dat het systeem daarna 'schoon' is.

Prima aanbeveling van Ziggo dus, niets om je als Apple liefhebber druk over te maken.
21-05-2012, 11:04 door Anoniem
Door donnerd:
Door Anoniem: Tja, voor het grootste deel gewoon een standaard briefje. Je verwacht toch niet dat Ziggo voor ieder virus aparte procedures gaat maken hoe het virus het beste verwijderd kan worden?
Links melden of melden dat een update van Apple het probleem oplost is voldoende.

Dat kan niet in een standaardbrief. Het automatisch doen versturen van standaardbriefjes naar besmette klanten is een wereld van verschil met het versturen van brieven met links naar tools of upgrades om virussen te verwijderen waar een hele knowledge base achter zal moeten zitten die ook weer onderhouden en aangevuld moet worden. Beetje veel werk voor iets dat niet de taak van een internetprovider is.

Daarnaast: iemand die in staat is zelf een upgrade te installeren of een virus te verwijderen mag ook in staat worden geacht even iets in Google in te tikken.

Beetje onzinnig artikel dus.
21-05-2012, 11:06 door donnerd
Door Anoniem: Zodra welke systeem dan ook besmeet is met malware is het altijd de beste aanpak om het gehele systeem opnieuw te installeren. Malware komt zelden alleen en het verwijderen van de bekende malware is totaal geen garantie dat het systeem daarna 'schoon' is.

Prima aanbeveling van Ziggo dus, niets om je als Apple liefhebber druk over te maken.
Er zijn diverse manieren om te controleren of deze mac malware nog aanwezig is, dat is voor iedereen te doen.
21-05-2012, 11:13 door Fwiffo
Ik ben wel meer kwijt als een uur om Lion opnieuw te installeren.
1) Formatteren met nullen met Snow Leopard disk -> 1 1/2 uur
2) Installeren van Snow Leopard disk -> 1/2 uur
3) Updaten Snow Leopard -> 1/2 uur
4) Lion downloaden in de AppStore -> ?
5) Updaten met Lion -> ?
6) Alle instellingen nalopen (zoals Java uit in Safari, Open 'safe' documents uit en de Firewall van Apple aan) -> kwartier

En dan heb je nog geen backup...
Ik zou zelf mijn kansen nemen bij een service centre van Apple. Heb daar goede dingen over gehoord.
De laatste Flashback remover van Apple downloaden zou ook moeten helpen. Gebeurt geheel automatisch ook nog. Als je nu nog Leopard 10.5 draait... ja, dan heeft Ziggo wel een punt.

Een andere provider zoeken is misschien ook verstandig. Het abonnementsgeld is laag bij Ziggo, maar je krijgt waar je voor betaald zie je hier maar weer. Bij XS4All krijg je tot 3x per jaar een gratis anti-virusscanner voor de Mac. Waar trouwens een Trial van een maand van is te krijgen bij F-Secure. Ook dat is een optie.
21-05-2012, 12:04 door Anoniem
Door Anoniem: Zodra welke systeem dan ook besmeet is met malware is het altijd de beste aanpak om het gehele systeem opnieuw te installeren. Malware komt zelden alleen en het verwijderen van de bekende malware is totaal geen garantie dat het systeem daarna 'schoon' is.

Prima aanbeveling van Ziggo dus, niets om je als Apple liefhebber druk over te maken.

Inderdaad, ik ben geen fan van Ziggo, maar ik kan ze hier niets kwalijk nemen. Het is vrijwel onmogelijk om voor elk virus een unieke handleiding te gaan schrijven. Dat het voor macgebruikers een van de weinige virussen is, boeit in deze niet. Het is een van de miljoenen. Wen er maar aan. :)
21-05-2012, 12:14 door donnerd
Door Fwiffo: Ik ben wel meer kwijt als een uur om Lion opnieuw te installeren.
1) Formatteren met nullen met Snow Leopard disk -> 1 1/2 uur
2) Installeren van Snow Leopard disk -> 1/2 uur
3) Updaten Snow Leopard -> 1/2 uur
4) Lion downloaden in de AppStore -> ?
5) Updaten met Lion -> ?
6) Alle instellingen nalopen (zoals Java uit in Safari, Open 'safe' documents uit en de Firewall van Apple aan) -> kwartier

En dan heb je nog geen backup...
Ik zou zelf mijn kansen nemen bij een service centre van Apple. Heb daar goede dingen over gehoord.
De laatste Flashback remover van Apple downloaden zou ook moeten helpen. Gebeurt geheel automatisch ook nog. Als je nu nog Leopard 10.5 draait... ja, dan heeft Ziggo wel een punt.

Een andere provider zoeken is misschien ook verstandig. Het abonnementsgeld is laag bij Ziggo, maar je krijgt waar je voor betaald zie je hier maar weer. Bij XS4All krijg je tot 3x per jaar een gratis anti-virusscanner voor de Mac. Waar trouwens een Trial van een maand van is te krijgen bij F-Secure. Ook dat is een optie.
Het is mogelijk om LION te branden op een DVD of USB stick (USB stick met minimaal 4GB ruimte)
21-05-2012, 12:16 door Anoniem
Vandaag,11:04 door Anoniem
"Dat kan niet in een standaardbrief. Het automatisch doen versturen van standaardbriefjes naar besmette klanten is een wereld van verschil met het versturen van brieven met links naar tools of upgrades om virussen te verwijderen waar een hele knowledge base achter zal moeten zitten die ook weer onderhouden en aangevuld moet worden. Beetje veel werk voor iets dat niet de taak van een internetprovider is".

En zie daar het verschil met XS4ALL, die dat nu net WEL als zijn taak ziet en WEL zijn standaardbrieven handmatig kan aanpassen om een dergelijk dom advies te voorkomen. Een dergelijk advies (formateren) moet je alleen geven als het echt niet anders kan. Extra geld vragen voor ondersteuning bij je virusprobleem zal je bij XS4ALL ook niet meemaken.
Ziggo levert prutswerk slechte service...
21-05-2012, 12:31 door Fwiffo
Door donnerd: Het is mogelijk om LION te branden op een DVD of USB stick (USB stick met minimaal 4GB ruimte)
Voor 59 euro koop je bij Apple een USB stick met Lion waarvanaf je door op te starten met de 'alt' toets kan installeren. Officieel moet je wel Snow Leopard hebben hiervoor, dus als je die nog niet had komt die er bij voor 29 euro. Inclusief verzendkosten. Het duurt wel een paar dagen voor het in je brievenbus zit :-/ Tijd die Ziggo je misschien niet geeft.
21-05-2012, 13:15 door donnerd
Door Fwiffo:
Door donnerd: Het is mogelijk om LION te branden op een DVD of USB stick (USB stick met minimaal 4GB ruimte)
Voor 59 euro koop je bij Apple een USB stick met Lion waarvanaf je door op te starten met de 'alt' toets kan installeren. Officieel moet je wel Snow Leopard hebben hiervoor, dus als je die nog niet had komt die er bij voor 29 euro. Inclusief verzendkosten. Het duurt wel een paar dagen voor het in je brievenbus zit :-/ Tijd die Ziggo je misschien niet geeft.
Ik weet niet of we links mogen vermelden, zo niet... mijn excuses maar via http://www.appletips.nl/os-x-lion-een-installatie-usb-stick-aanmaken/ kan je lezen hoe je zelfstandig een LION installatie cd/stick maakt.
USB stick is echter aangeraden omdat het dan sneller werkt/leest.
21-05-2012, 16:13 door Anoniem
Gelukkig zit ik nog gewoon bij Casema. ;-)
21-05-2012, 16:41 door Rene V
Door donnerd:
Door Anoniem: Tja, voor het grootste deel gewoon een standaard briefje. Je verwacht toch niet dat Ziggo voor ieder virus aparte procedures gaat maken hoe het virus het beste verwijderd kan worden?
Links melden of melden dat een update van Apple het probleem oplost is voldoende.
Nu probeert Ziggo extra geld te jatten van haar klanten.

Daar sla je de plank mis. Service+ is een 3de partij die in opdracht van Ziggo werkt om service te verlenen aan mensen waar het service bereik van Ziggo ophoudt. Geen enkele ISP ondersteunt namelijk alles op gebied van pc's, hardware, software, operating systems etc. Een XS4ALL mag dan bijvoorbeeld wel heel veel ondersteunen, maar ook niet alles, dat is namelijk onbegonnen werk. Zeker als je miljoenen klanten hebt. UPC en Ziggo gebruiken daarom een 3de partij (is precies hetzelfde bedrijf echter beide providers noemen de service anders). Het geld gaat dan dus ook niet naar Ziggo, maar de 3de partij die deze service verleent.

Ik ben het er wel mee eens dat Ziggo ook gewoon een link naar de verwijdertool had kunnen aanbieden i.p.v. zoiets drastisch als een format. Echter, met een format weet je wel heel zeker dat het ook echt schoon is.Een verwijdertool hoeft namelijk niet altijd te helpen (ik zeg niet dat dit nu ook van toepassing is op deze specifieke tool, maar ik bedoel gewoon in het algemeen). Er zijn ook providers die helemaal geen advies geven en gewoon de klant afsluiten zonder boeh of bah.
21-05-2012, 16:42 door Rene V
Door Peter V:
Waarom Ziggo niet naar de Apple verwijdertool wijst en hoeveel Mac-gebruikers het heeft gewaarschuwd kon de provider op het moment van schrijven nog niet zeggen.
Misschien omdat het prutsers zijn?

Je hebt je oordeel wel altijd lekker snel klaar niet? Oordeel niet opdat gij zelf geoordeeld wordt.
21-05-2012, 16:44 door Rene V
Door donnerd:
Door Anoniem: Zodra welke systeem dan ook besmeet is met malware is het altijd de beste aanpak om het gehele systeem opnieuw te installeren. Malware komt zelden alleen en het verwijderen van de bekende malware is totaal geen garantie dat het systeem daarna 'schoon' is.

Prima aanbeveling van Ziggo dus, niets om je als Apple liefhebber druk over te maken.
Er zijn diverse manieren om te controleren of deze mac malware nog aanwezig is, dat is voor iedereen te doen.

Inderdaad, dus ook voor de gebruiker zelf.
21-05-2012, 16:45 door Anoniem
Ach.. Apple heeft toch geen last van virussen en malware, dus zal er wel niemand gewaarschuwd zijn.
21-05-2012, 16:46 door Anoniem
Goed advies van Ziggo. Mensen die last hebben van malware vallen in de risicogroep en hebben dus waarschijnlijk wel last van meer malware.
21-05-2012, 16:49 door Rene V
Door Fwiffo:


Een andere provider zoeken is misschien ook verstandig. Het abonnementsgeld is laag bij Ziggo, maar je krijgt waar je voor betaald zie je hier maar weer. Bij XS4All krijg je tot 3x per jaar een gratis anti-virusscanner voor de Mac. Waar trouwens een Trial van een maand van is te krijgen bij F-Secure. Ook dat is een optie.

Krijg je bij XS4ALL voor 67 euro ook alles-in-1, telefonie (gratis telefoneren met Ziggo abonnees), RTV kabel zit al inbegrepen in het abonnementsgeld, gratis DTV (indien je voor standaard DTV pakket kiest) en 120 Mb/10 Mb internet verbinding. Bovendien is F-Secure iets wat Ziggo ook aanbiedt aan haar abonnees voor een klein maandelijks bedrag.

Ik ken echt heeeeeel veel mensen die heel tevreden zijn over Ziggo en (bijna) nooit problemen hebben. Ik ben er ook 1 van. Het is een enorm grote organisatie en we weten allemaal dat erg grote organisaties soms erg log kunnen zijn. Vanuit dat perspectief gezien, valt het bij Ziggo allemaal nog heel erg mee.
21-05-2012, 16:51 door Rene V
Door Anoniem:

En zie daar het verschil met XS4ALL, die dat nu net WEL als zijn taak ziet en WEL zijn standaardbrieven handmatig kan aanpassen om een dergelijk dom advies te voorkomen. Een dergelijk advies (formateren) moet je alleen geven als het echt niet anders kan. Extra geld vragen voor ondersteuning bij je virusprobleem zal je bij XS4ALL ook niet meemaken.
Ziggo levert prutswerk slechte service...


het verschil van XS4ALL met Ziggo is dat Ziggo miljoenen abonnees heeft t.o.v. XS4ALL die wellicht enkele honderduizenden heeft. Wil jij dan al die brieven handmatig gaan aanpassen die verstuurd dienen te worden, wanneer een standaard briief net zo effectief kan zijn?
21-05-2012, 17:30 door Anoniem
Door René V:
het verschil van XS4ALL met Ziggo is dat Ziggo miljoenen abonnees heeft t.o.v. XS4ALL die wellicht enkele honderduizenden heeft.

1.6 miljoen en 600.000. En dat is een aanmerkelijk kleiner verschil dan je lijkt te denken.
21-05-2012, 17:47 door Anoniem
Door René V:
Door Anoniem:

En zie daar het verschil met XS4ALL, die dat nu net WEL als zijn taak ziet en WEL zijn standaardbrieven handmatig kan aanpassen om een dergelijk dom advies te voorkomen. Een dergelijk advies (formateren) moet je alleen geven als het echt niet anders kan. Extra geld vragen voor ondersteuning bij je virusprobleem zal je bij XS4ALL ook niet meemaken.
Ziggo levert prutswerk slechte service...


het verschil van XS4ALL met Ziggo is dat Ziggo miljoenen abonnees heeft t.o.v. XS4ALL die wellicht enkele honderduizenden heeft. Wil jij dan al die brieven handmatig gaan aanpassen die verstuurd dienen te worden, wanneer een standaard briief net zo effectief kan zijn?

Als je tien keer zoveel klanten hebt, dan zou je het juist tien keer zo goed moeten kunnen doen!
21-05-2012, 20:23 door Anoniem
Waar ging het ook alweer over?
Juist ja, Mac malware verwijderen.

Wat heb je nodig?
Kennis van zaken omtrent de virusvarianten en hoe de diverse Macs en Os en werken.
Dat zie ik hier(boven) te weinig terug (wie had het virus hier? wie heeft er überhaupt een mac voor zijn neus? of heeft een idee van de verschillen tussen de diverse OSX en?), ook bij providers (schrijver is al weken in bezit van soortgelijke slimme waarschuwing maar dan anders en andere provider), of zelfs op mac fora of nieuwssites.
Wat is het doel? Van die rottigheid af, liefst zo efficiënt mogelijk en met meer zekerheid dan ongeveer of beschermend tegen meest voorkomend.

Het doel lijkt wel eens uit het oog verloren te worden.
Nieuwste ontdekking om dit te illustreren: de recent uitgebrachte java update voor Leopard (10.5.8) en malware remover.
Welke mac gebruikers zouden gebaat zijn met een dergelijke patch omdat ze niet kunnen updaten / upgraden naar een hoger systeem?
Mac gebruikers die niet kunnen overstappen naar Snow Leopard (10.6) omdat ze geen Intel machine hebben maar een IBM Powermac (PPC).
En waar draait de veiligheidsupdate alsook de malware remover onder; juist ja, alleen op Intel machines.
Wat kan je draaien als je een Intel machine hebt?
Snow Leopard, en dat wordt gewoon nog ondersteund met security / java updates en al (kleine moeite om te upgraden en daarna te updaten).

Waar ging het ook alweer over,..
21-05-2012, 20:31 door Anoniem
Volgens mij is het all aangegeven dat de verwijdertool van apple niet altijd helpt dus ja formateren maar mensen.
Indd ziggo had wel een link kunnen melden voor die tool maar je weet hoe mac gebruikers zijn met zulke dingen.
22-05-2012, 00:35 door Anoniem
Door Fwiffo: Ik ben wel meer kwijt als een uur om Lion opnieuw te installeren.
Wel meer dan een uur? Nou nou...
22-05-2012, 09:19 door Fwiffo
Door Anoniem:
Door Fwiffo: Ik ben wel meer kwijt als een uur om Lion opnieuw te installeren.
Wel meer dan een uur? Nou nou...
Sommige mensen hebben het moeilijk in de crisis. 60 + 15 euro voor een uur is dan een hoop geld. Waarom ze dan een Mac kopen, ja.... misschien omdat iemand ze dat geadviseerd heeft tegen virusdreigingen :-/
22-05-2012, 15:46 door Rene V
Door Anoniem:
Door René V:
het verschil van XS4ALL met Ziggo is dat Ziggo miljoenen abonnees heeft t.o.v. XS4ALL die wellicht enkele honderduizenden heeft.

1.6 miljoen en 600.000. En dat is een aanmerkelijk kleiner verschil dan je lijkt te denken.


verdubbel dat maar even lekker

"Ziggo heeft in 2011 een gezonde groei in zowel het aantal klanten als omzet laten zien. Het bedrijf beschikt inmiddels over circa 3 miljoen klanten in Nederland."

bron: http://www.connexie.nl/actueel/4931/ziggo-kondigt-amsterdamse-beursgang-aan.html
22-05-2012, 15:47 door Rene V
Door Anoniem:
Door René V:
Door Anoniem:

En zie daar het verschil met XS4ALL, die dat nu net WEL als zijn taak ziet en WEL zijn standaardbrieven handmatig kan aanpassen om een dergelijk dom advies te voorkomen. Een dergelijk advies (formateren) moet je alleen geven als het echt niet anders kan. Extra geld vragen voor ondersteuning bij je virusprobleem zal je bij XS4ALL ook niet meemaken.
Ziggo levert prutswerk slechte service...


het verschil van XS4ALL met Ziggo is dat Ziggo miljoenen abonnees heeft t.o.v. XS4ALL die wellicht enkele honderduizenden heeft. Wil jij dan al die brieven handmatig gaan aanpassen die verstuurd dienen te worden, wanneer een standaard briief net zo effectief kan zijn?

Als je tien keer zoveel klanten hebt, dan zou je het juist tien keer zo goed moeten kunnen doen!


Waar slaat dat op? die stelling raakt kant noch wal. En als je een beetje intelligentie bezit weet je dat het inderdaad nergens op slaat.
Bovendien: Ziggo biedt in ieder geval een oplossing. Je kunt stellen dat het niet de ideale oplossing is, maar desalniettemin doet dat geen afbreuk aan het feit dat het een oplossing is.

Het is gewoon onbegonnen werk om voor iedere aparte Mac klant die een besmetting heeft een standaardbrief aan te passen. Ze hebben wel betere dingen te doen. Dus als een standaardbrief OOK een oplossing biedt, dan kan de klant in kwestie daar verder mee doen wat ze willen.

Als je alleen maar gaat lopen afgeven omwille het afgeven dan stelt dat soort argumenten dus niets voor. Je mag Ziggo best een klote bedrijf vinden om wat voor reden dan ook. Dat is jouw mening. Moet je zelf weten. Maar ga geen loze argumenten dan gebruiken, want dat slaat natuurlijk nergens op.
27-05-2012, 17:31 door Anoniem
Dit geeft wel het niveau van de helpdesk van Ziggo aan. Vermoed dat ze zelf nog nooit een Mac van dichtbij hebben gezien. Over is dit flashback virus al een tijdje bekend. Dus ook lekker op tijd Ziggo. Ben blij dat ik jullie niet als provider heb.
Doen jullie dit ook bij ieder windows virus? Dan hou je geen klant over.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.