Door Erik van Straten: AIS is uitdrukkelijk een ondersteunend systeem. In tegenstelling tot zicht en radar, is AIS onvoldoende betrouwbaar om als safety critical systeem te gelden. Overigens leunt AIS zwaar op GPS data welke ook ongauthenticeerd en onversleuteld is, en dus gespoofed (en nog eenvoudiger gejammed) kan worden.
Dat is ook al eens gebeurd. Dat eerste is overigens gevaarlijker dan het tweede. Iedere schipper weet (nuja, hoort te weten) dat alles stuk kan en zal gaan, en dus is het wel handig nog met kompas en sextant overweg te kunnen. Maar ondertussen
moet je AIS gebruiken, en dus zal het wel goed zijn, nietwaar?
Zodra een systeem
lijkt te werken maar eigenlijk de grootste onzin staat te verkondigen, zijn de rapen pas echt gaar.
De gemiddelde schipper is geen informatieexpert, en dat'ie dan dus gedwongen wordt te gaan gokken wanneer een systeem staat te liegen of wanneer het de waarheid verkondigt is een bijzonder wrede en gemene manier om je werk als systeemontwerper slecht te doen. Het kan beter, maar dat was dan weer te moeilijk. De gevolgen zijn voor de gebruiker, wiens leven het kan kosten. Dat het systeem uitdrukkelijk als ondersteuning wordt neergezet is dan niet meer dan
arse covering voor broddelwerk.
Het m.i. grootste risico van AIS is dat schippers en overheden denken dat AIS radar kan vervangen, niet dat een onderzoeker "bewijst" dat het mogelijk is om iets vergelijkbaars te doen als het stiekem vervangen van een autokenteken of het verdraaien/wijzigen van bewegwijzeringsborden.
Je gaat volledig voorbij aan het probleem van lekken van evident misbruikbare informatie in ruil waarvoor je veel minder blijkt te kopen dan dat "iedereen" denkt dat het oplevert. Schippers is dat hier niet direct aan te rekenen, die hebben geen keuze. Want het zijn de overheden die dit soort slecht inelkaar bedachte geintjes verplicht stellen. En hun handelen laat zien dat hun oogjes best eens geopend mogen worden, dat doen ze niet zelf.
Niet dat dit niet sensationalistisch is, dat is het wel. En dat is een langlopend probleem in de beveiligingsindustrie, net als symptoombestrijding en gedoe met hoedjes en verder weinig echt nieuws kunnen brengen. Maar let wel, hun publiek is
ook niet in staat verder te kijken dan hun neus lang is.
Feitelijk barst het in onze maatschappij van "informatiesystemen" (en dan bedoel ik niet alleen op ICT-gebaseerde) waar wij vaak blindelings op vertrouwen.
Dat kale feit is geen excuus, en het noemen helpt ook al niet met problemen oplossen.
Ik ga me pas zorgen maken als er een serieuze business case voor een specifieke aanval kan worden bedacht, en die zie ik niet zo in dit geval.
Dus er moeten eerst doden vallen voordat jij serieus gaat nadenken over hoe dat toch zou komen? Ben ik even blij dat jij geen bestuurder bent. Het probleem is wel dat de mensen die dat wel zijn, ook al niet vooruit kunnen kijken.
De problemen met zulk gebrek aan vooruitzien zijn niet eens de directe gevolgen, maar wel dat lang nadat het stilletjes en goedkoop opgelost had kunnen worden het wachten is tot de bestaande systemen ineens spectaculair hopeloos brak blijken en dan tegen onnodige extra kosten vervangen moeten worden, wat
jaren duurt, en dan vanwege de haast door nog meer broddelwerk vervangen worden, wat later nog eens voor vuurwerk kan, en vrijwel zeker zal zorgen. Beter gelijk goed nadenken. Maar dat gebeurt dus niet. En dat terwijl de techniek er best wel is.
Overigens overtreedt je, bij mijn weten, in Nederland de wet door vervalste AIS informatie uit te zenden; je hebt niet voor niets een zendvergunning nodig om op de voor AIS gereserveerde VHF kanalen te mogen zenden. En zodra je zendt ben je te peilen, en dus te vinden.
De wet zal ons dus wel beschermen? En je denkt niet dat deze instelling niet een klein beetje naief is?
Dan ben je in goed gezelschap.