image

Kabinet: monitoren social media belangrijk

maandag 11 november 2013, 15:36 door Redactie, 13 reacties

Het monitoren van social media speelt een belangrijke rol om de kans te verkleinen dat bepaalde incidenten zich voordoen, zo staat in de Voortgangsbrief Nationale Veiligheid waarmee de ministerraad op voorstel van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft ingestemd.

Dit sluit tevens aan bij het advies van de commissie Cohen naar aanleiding van de rellen in de gemeente Haren en de kabinetsreactie hierop. De commissie stelde al dat sociale media om monitoring vanuit de overheid vragen om evenementen zoals Project X op het spoor te komen en te duiden, maar ook om interventies om zulke evenementen in goede banen te leiden.

Inlichtingendiensten

Het verkrijgen van een "verbeterde informatiepositie" is niet alleen bij social media belangrijk, zo staat in de brief. Volgens het Kabinet is het ook van groot belang dat de inlichtingen- en veiligheidsdiensten een eigenstandige informatiepositie behouden en aan bronverificatie kunnen doen, om een dreiging uit het buitenland tegen Nederland vroegtijdig te kunnen onderkennen en af te wenden.

Cybersecurity

Naast de informatiepositie wil het Kabinet ook de samenwerking bij crisisbeheersing verbeteren in het geval er zich cyberincidenten voordoen. Hiervoor zal er een nieuwe versie van het Nationaal Crisisplan-ICT worden ontwikkeld en worden er zowel nationale als internationale oefeningen gehouden. Het Kabinet zal verder de technische infrastructuur voor cyberdetectie verbeteren en de analysecapaciteit van cyberincidenten versterken.

Reacties (13)
11-11-2013, 15:45 door Anoniem
Ah, dus dat ze rondrenden als kippen zonder kop had er he-le-maal niets mee te maken. Nee, er hadden meer kinderen om 0300 uit hun bed gelicht moeten worden voor facebook posts en twitter gereutel.
11-11-2013, 15:56 door Anoniem
Ik ben het er helemaal mee eens. Maar men moet niet privécommunicatie gaan aftappen.
11-11-2013, 16:08 door Anoniem
Alwéér een reden om jezelf te onthouden van sociale media, het woord alleen al...
11-11-2013, 16:48 door Skizmo
weer een lul-excuus om privacy verder in te binden.
11-11-2013, 16:58 door Anoniem
Door Skizmo: weer een lul-excuus om privacy verder in te binden.

Nee, sorry, ben ik niet met je eens. Op een sociaal medium gooi je helemaal zelf allerlei lariekoek de publieke ruimte in. Dan kun je er ook geen bezwaar tegen maken als iemand meeleest. Inclusief een middelmatig privacyschendend lichaam als de overheid of een zwaar privacyschendend lichaam als Google.
11-11-2013, 17:03 door Anoniem
"Oh noes," now I don't know if my facebook-friends are real or not!

En ondertussen zijn er ongeveer een miljoen mensen op of onder de armoedegrens in Nl, maar laten we vooral social media gaan sponsoren, dáár schieten we wat mee op...
11-11-2013, 17:20 door Anoniem
Goed dat ik geen facebook en Twitter gebruik.
Ik doe dat bewust niet,omdat ik ook wel eens ergens mijn rust wil vinden als ik ergens naar toe ga.
Ook om mijn privacy wat ik nog heb te beschermen.
Als ik mensen iets over mijzelf wil vertellen dan wil ik dat liever als ik die gene ook in het echt zie.
11-11-2013, 21:57 door Anoniem
Stop met gebruiken van Google diensten, Facebook en Twitter en je bent redelijk beschermd tegen toekomstige overheidsspam
11-11-2013, 23:08 door Anoniem
Door Anoniem: Goed dat ik geen facebook en Twitter gebruik.
Ik doe dat bewust niet,omdat ik ook wel eens ergens mijn rust wil vinden als ik ergens naar toe ga.
Ook om mijn privacy wat ik nog heb te beschermen.
Als ik mensen iets over mijzelf wil vertellen dan wil ik dat liever als ik die gene ook in het echt zie.

Bijna helemaal mee eens, maar asociale media zijn voor mij juist heel belangrijk, zo kan wanneer ik wil alle "hulpdiensten"
laten uitrukken naar een "social media event" aan de andere kant van het land en kan ik eindelijk eens onder het genot van een glas Baron de Rothschild rustigvan m'n biefstuk van de haas genieten. En dat samen met een echt persoon en alle electronica weg en uit! Krijg ik ook geen twitters van Osama of ik nog interesse heb in een bomgordel met 50% quantumkorting.
12-11-2013, 11:26 door Mysterio
Natuurlijk is het monitoren van sociale media belangrijk, maar net zo belangrijk is een gedegen plan van wat er vervolgens met die gegevens wordt gedaan. Het is hartstikke mooi dat je zo problemen voor kan zijn, maar je kan ook zo problemen creëren zoals bij Haren.
12-11-2013, 14:42 door Anoniem
Door Mysterio: Natuurlijk is het monitoren van sociale media belangrijk, maar net zo belangrijk is een gedegen plan van wat er vervolgens met die gegevens wordt gedaan. Het is hartstikke mooi dat je zo problemen voor kan zijn, maar je kan ook zo problemen creëren zoals bij Haren.

Het monitoren van social (online) media is net zo belangrijk als het monitoren van social (offline) media. Je voorkomt meer problemen als je voorkomt dat dronken mensen in de auto stappen. Bij binnenkomst in een cafe moet iedereen de sleutel van zijn auto of fiets in een kluis leggen. Die kluis gaat aan het eind van de avond alleen open na een blaastest waarbij is aangetoond dat je niets gedronken hebt.

Als die kluizen en blaastestapparatuur is uitgerold naar alle cafes, buurthuizen e.d. is het volume zo groot dat ze ook uitgerold kunnen worden naar woningen. Iedereen die dan naar huis wil, moet eerst blazen om ongelukken te voorkomen.

Peter
12-11-2013, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Skizmo: weer een lul-excuus om privacy verder in te binden.

Nee, sorry, ben ik niet met je eens. Op een sociaal medium gooi je helemaal zelf allerlei lariekoek de publieke ruimte in.

Er zijn verschillende soorten publieke ruimte, waar mensen zich verschillend gedragen. Een bos is een publieke ruimte, maar een strand ook. Terwijl je waarschijnlijk nooit in de publieke ruimte genaamd strand zult gaan staan urineren, zou je dat in voorkomende gevallen best eens in het bos gedaan kunnen hebben.

Peter
14-11-2013, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Er zijn verschillende soorten publieke ruimte, waar mensen zich verschillend gedragen. Een bos is een publieke ruimte, maar een strand ook. Terwijl je waarschijnlijk nooit in de publieke ruimte genaamd strand zult gaan staan urineren, zou je dat in voorkomende gevallen best eens in het bos gedaan kunnen hebben.

Peter

Dat is ongetwijfeld waar, maar het doet er niet toe. Wat je zelf voor de wereld publiceert, daarvan kun je je er niet over beklagen als het gelezen wordt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.