De Amerikaanse consument wordt tegenwoordig zowel online als offline agressief gevolgd tijdens het winkelen zodat marketeers het winkelgedrag nog beter in kaart kunnen brengen. Het volgen gaat verder dan loyaliteitskaarten, mailinglijsten, verzamelen van postcodes en het plaatsen van cookies.
Ook allerlei andere technologie wordt tegenwoordig ingezet. Zo is er een bedrijf genaamd Drawbridge dat beweert een manier gevonden te hebben om consumenten aan de hand van hun surfgedrag te identificeren, ongeacht of ze een laptop of smartphone gebruiken. Daardoor kunnen adverteerders deze persoon altijd bereiken, ongeacht of die achter zijn werkcomputer zit of zijn eigen smartphone gebruikt.
Winkels proberen hun klanten ook te verleiden via gratis wifi in de winkels en speciale apps. De mobiele apps kunnen de consumenten kortingen geven of advertenties laten zien als ze zich door de winkel begeven. De wifi helpt daarbij ook om de bewegingen van de consument in de winkel zelf vast te leggen. Sommige winkels experimenteren daarnaast met warmtesensoren en het monitoren van telefoonsignalen om te zien welk gedeelte het populairst is.
Al die gegevens die de winkels en marketeers zowel online als offline verzamelen moet daarna worden gecombineerd, om zo een gedetailleerd profiel van de consument te maken. Iets waar steeds meer marketeers zich mee bezighouden. Zodoende kunnen winkels zien wat voor een "shopper" iemand is en welke prijs hij bereid is te betalen, zo meldt de Associated Press.
Volgens consumentenorganisaties zet het uitgebreide volgen en profileren de deur open voor prijsdiscriminatie. Bedrijven kunnen iemand online meer vragen of hem als klant weigeren gebaseerd op de prijs van zijn huis of hoe vaak hij een bepaalde website bezoekt. De Amerikaanse Consumentenfederatie raadt shoppers dan ook aan om overal rond te kijken zodat ze uiteindelijk de beste prijs krijgen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.