De Rabobank waarschuwt klanten via Facebook voor een vorm van malware die autorisatiecodes probeert te stelen waarmee vervolgens geld van de rekening wordt gehaald. Verschillende klanten lieten eind november weten dat ze een melding over het synchroniseren van de kaartlezer kregen.
Na het inloggen kregen slachtoffers de volgende melding, aldus de Rabobank: "Vanwege een foutmelding bij toegang tot de internetbankieren wordt uw kaartlezer niet herkend. Om door te gaan is het van belang uw PC eenmalig te laten synchroniseren met uw kaartlezer. Voor het synchroniseren wordt een signeercode gevraagd."
Op Facebook vertellen verschillende klanten van de bank dat ze deze melding hadden gekregen. Eén slachtoffer volgde de instructies op het scherm op waarna er 2500 euro van zijn rekening werd overgemaakt. Een ander slachtoffer vertelt hoe hij eerst een melding kreeg dat de beveiliging werd gecontroleerd. Na het inloggen op zijn rekening verscheen de melding dat hij zijn kaartlezer moest synchroniseren met de computertijd.
"Vervolgens kwam de melding "dit kan enige minuten duren". Daarna kwam de melding "synchronisatie mislukt, probeer opnieuw". Pas na de derde keer was de synchronisatie gelukt", zo laat het slachtoffer weten. In werkelijkheid had hij tijdens de eerste synchronisatie het geld van zijn spaarrekening naar zijn privérekening overgemaakt. Tijdens de tweede en derde synchronisatie werd al het geld van zijn privérekening naar twee Poolse rekeningen overgemaakt.
De Rabobank meldt op Facebook dat het vragen over malware en de synchronisatie met de Random Reader heeft ontvangen. "Dit geval betreft helaas geen hoax. Het is een mogelijke vorm van malware-besmetting op de computer van de klant. Als er sprake is van schade als gevolg van malware zal de Rabobank deze vergoeden. Om met zekerheid vast te stellen of het gaat om malware, raden wij aan om contact op te nemen met de Helpdesk Internetbankieren", zo laat de bank weten.
De aanval waarbij er wordt gevraagd om de Random Reader te synchroniseren is in het verleden vaker gebruikt. Op 14 maart 2012 waarschuwde een lezer van Security.NL dat hij een scherm kreeg te zien waarin dit werd gevraagd. Om wat voor malware het precies gaat is onbekend. Het lijkt echter op een banking Trojan die op de computer van slachtoffers extra velden op de bankpagina injecteert.
Als gebruikers de gevraagde gegevens invoeren worden die naar de criminelen achter de malware gestuurd en kunnen die hiermee geld van de bankrekening halen. Banking Trojans verspreiden zich voornamelijk via exploits die misbruik maken van beveiligingslekken die niet door de gebruiker zijn gepatcht en besmette e-mailbijlages.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.