image

SP en PvdA niet tevreden over nieuwe regels internetbankieren

dinsdag 10 december 2013, 11:19 door Redactie, 18 reacties

Zowel de SP als PvdA zijn niet tevreden over de nieuwe veiligheidsregels voor internetbanieren die vanaf 1 januari 2014 gaan gelden. De regels werden eind november gepresenteerd en bevatten vijf regels waar de consument aan moeten voldoen als hij in het geval van fraude zijn geld terug wil krijgen.

SP-Kamerlid Arnold Merkies stelt dat de veiligheidsregels niet helemaal voldoen aan wat hij en een meerderheid van de Tweede Kamer wensten toen de Kamer in juli een motie van hem en de PvdA aannam. In de motie stelde de Kamer dat banken consumenten in het geval van malware of phishing moeten vergoeden, tenzij er sprake van grove nalatigheid is geweest.

Volgens Merkies zorgen de nieuwe veiligheidsregels ervoor dat de bewijslast wel heel erg bij de consument komen te liggen. Daardoor zouden consumenten toch weer afhankelijk van de coulance en willekeur van de banken worden, zo laat hij tegenover het ANP weten.

Nalatigheid

Ook PvdA-Kamerlid Henk Nijboer maakt zich zorgen. Hij vreest dat de nieuwe regels nadelig voor consumenten kunnen zijn. Daarbij lijkt de grens van wat grove nalatigheid is op te schuiven in het nadeel van de consument. Nijboer zegt tegen Nu.nl dat de onzekerheid onwenselijk voor consumenten is en dit het vertrouwen in het online betalingsverkeer kan ondermijnen.

De VVD is van mening dat zowel consumenten als banken hun verantwoordelijkheid voor veilig internetbankieren moeten nemen. Of de nieuwe veiligheidsregels helder genoeg zijn zal de praktijk uitwijzen, aldus VVD-Kamerlid Aukje de Vries.

Reacties (18)
10-12-2013, 11:42 door Anoniem
Zijn ze nou echt zo naief in de 2de kamer dat men verwacht had dat het goed uit zou pakken voor de consument?
Banken hebben maar 1 doel: zelf zoveel mogelijk overhouden. Daar past een claimende consument niet in.
15 jaar geleden (met de papieren overschrijvingskaart) lag de bewijslast geheel bij de bank (die diende een handtekening te controleren). Inmiddels ligt de bewijslast vrijwel volledig bij de consument - die natuurlijk nooit kan bewijzen dat hij niet 'schuldig' is, al is het maar bij gebrek aan kennis / middelen.

Verder dwingt de bank de consument om in apparatuur te investeren - de kosten voor bankieren worden zo dus ook bij de consument neergelegd. Rente vergoeden doen de banken ook nog nauwelijks. Dus ik zeg: afscheid van nemen en gewoon weer *alles* cash gaan doen. De uitgaven vinden hier al voor 95% cash plaats, dat gaat per 1 januari naar 98% (hoger lijkt op het moment niet haalbaar door verzekeringen). Zodra ik ergens met bitcoins kan betalen, ben ik daar klant. Die beveiliging is een stuk goedkoper - en 'de bank' (en daarmee de USA) heeft geen zicht meer op mijn uitgaven, ook een niet te onderschatten voordeel... Banken delven hun eigen graf met dit soort maatregelen.
10-12-2013, 11:46 door Anoniem
De banken vonden dat we moesten gaan internetbankieren.
Want:
#1 dan zou het geld sneller op de rekening staan
#2 het zou goedkoper worden
#3 veel veiliger

Alle drie de opties zijn omgezet in de volgende feiten:

#1 geld staat hoogstens bij eigen rekening er sneller op, maar via banken duurt het nog steeds regelmatig 2-5 dagen
#2 het is duurder geworden, en rente is vervallen op de rekening
#3 het is onveiliger geworden en banken leggen de verantwoordelijkheid bij klanten neer.

In welk opzicht is het beter geworden?

#1 bankdirecteuren komen weg met oplichting
#2 gouden kranen worden vervangen door platinum kranen
#3 marmeren vloeren zijn vervangen door granieten vloeren
10-12-2013, 12:12 door Anoniem
Ik vind het wel goed dat de bankklant ook op zijn verantwoordelijkheid wordt aangesproken. De zorgeloosheid van nu ("de bank betaalt toch terug") kost alle klanten uiteindelijk geld.
10-12-2013, 12:46 door Anoniem
Fijn dat we nu verplicht beveiligingssoftware te nemen, maar
en heeft er ook maar 1 bank in NL DNSSEC enabled?
Of een Zwitserse?
Antwoord: neen!
En ik denk dat de overheid dat op huidige convenanten reeds kan afdwingen, aangezien bankieren tochwel tot critical infra behoort. Maar in plaats daarvan eerst maar een ANP-berichtje uit dat we echt enorm ontevreden zijn. Sure.
En nu we toch aan het wijzen zijn; waar is eigenlijk de DNSSEC gebleven op overheid.nl en digid.nl?
10-12-2013, 12:55 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-12-2013, 13:00 door Anoniem
Het stupide met de "nieuwe regels" die de banken hebben opgesteld; is dat als je voldoet aan de regels; je never nooit niet slachtoffer kan worden. Ben je al slachtoffer; dan heb je per definitie de regels niet gevolgd..

Deze "nieuwe regels" zijn niet anders dan een poging van de banken om zichzelf ten alle tijde vrij te pleiten en de kosten bij de consument neer te legegn; en de politiek slikt het weer zoals gewoonlijk...

Zijn er uberhaupt nog mensen die vertrouwen hebben in de politiek of de top van het bedrijfsleven?
10-12-2013, 14:11 door Anoniem
Wat ik mij vooral afvraag is of banken een relatie aan moeten tonen tussen de mogelijke nalatigheid en de geleden schade.

Indien bijvoorbeeld je bankpas wordt geskimmed, waardoor je schade oploopt, kan je hier dan zelf voor opdraaien indien de bank vaststelt dat je antivirus niet is bijgewerkt, of dat je firewall uit staat - ook al heeft dit geen enkele betrekking op de opgelopen schade.

Volgens mij zouden kamerleden vooral naar dat soort vragen moeten kijken. Nalatigheid kan verwijtbaar zijn, maar er moet wel een wezenlijke relatie zijn tussen deze nalatigheid en de opgelopen schade.
10-12-2013, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Het stupide met de "nieuwe regels" die de banken hebben opgesteld; is dat als je voldoet aan de regels; je never nooit niet slachtoffer kan worden. Ben je al slachtoffer; dan heb je per definitie de regels niet gevolgd..

Ik zou niet weten waarom dit waar zou zijn. Mijns inziens kun je, zelfs als je de regels volgt, nog prima slachtoffer worden van verschillende oplichters. Maar ik ben het wel met je eens dat de regels voornamelijk bedoeld zijn om de bewijslast om te draaien, met name de regel over illegale software (die totaal nergens op slaat).

Of de politiek dat zomaar pikt, moet nog blijken.
10-12-2013, 16:59 door Anoniem
Tja,ik vind niet dat banken zich moeten bemoeien,met het gedrag van hun klant.
Klanten zijn zelf verandwoordelijk voor hun handelen.
Als ze niet goed opletten zijn ze gewoon de klos.
Het is toch ook zo op bijvoorbeeld als je in een grote stad loopt, op moet passen voor zakkenrollers?.
Zo noem ik maar wat.
10-12-2013, 17:33 door Anoniem
Banken zouden ook de plicht moeten krijgen om de detecteerbare overtredingen van de 5 regels te melden aan te klant voordat die inlogt. Als zij al weten dat jij niet veilig genoeg bankiert, moeten ze dat ook aan jou melden. Aan de ene kant bouwen ze hun sites bewust zo dat ze ook met IE6 werken, maar aan de andere kant klagen ze dat dit eigenlijk niet verantwoord is om te gebruiken. Mf
10-12-2013, 17:36 door Anoniem
Nadat je pc geformatteerd is, is er geen bewijs meer ?, en moet de bank alsnog betalen.
10-12-2013, 20:43 door Anoniem
Goed om te horen dat mijn partij (SP) er ook tegen is. Zelf ook al een mail gestuurd naar mijn eigen bank hier over voor verduidelijking.
Mijn punt is dat illigale software verduidelijkt moet worden. Verder het bewijzen wat een klant op een computer doet en dat hij aan de regels voldoet is het erg onduidelijk. Welke handelingen moet een klant of een bank uitvoeren om de regels te bevestigen?
10-12-2013, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik mij vooral afvraag is of banken een relatie aan moeten tonen tussen de mogelijke nalatigheid en de geleden schade.
Indien bijvoorbeeld je bankpas wordt geskimmed, waardoor je schade oploopt, kan je hier dan zelf voor opdraaien indien de bank vaststelt dat je antivirus niet is bijgewerkt, of dat je firewall uit staat - ook al heeft dit geen enkele betrekking op de opgelopen schade.
.

Heel goed punt. Een zoveelste reden om af te zien van internetbankieren. Dan kan skimmen van een pas en internetfraude in elk geval niet door elkaar gaan lopen.
11-12-2013, 00:37 door Anoniem
De banken vinden maar een ding belangrijk: het geld van de klant.
De klant zelf is maar een lastig bijverschijnsel waar ze niet omheen kunnen.

Wie herinnert zich nog die naieve spotjes van "drie keer kloppen?"

Maar ondertussen, kan er wel geld van mijn rekening worden afgeboek dmv een automatische incasso die IK NIET HEB AFGEGEVEN. Volgens de hun verhaaltjes kun je vragen of het terug gestort kan worden, maar bij de incassoopdrachten kunnen ze de bezwaartijd verkleinen tot .... NUL dagen. MAW: weg geld!!!
11-12-2013, 09:35 door Anoniem
"Ik vind het wel goed dat de bankklant ook op zijn verantwoordelijkheid wordt aangesproken. De zorgeloosheid van nu ("de bank betaalt toch terug") kost alle klanten uiteindelijk geld."

Vind je dan dat de bank wel moet aantonen dat er een relatie bestaat tussen de nalatigheid en de geleden schade ? Of kan je bank gaan weigeren te vergoeden *zonder* aan te tonen dat er een causaal verband bestaat tussen de twee zaken ?
11-12-2013, 15:06 door Anoniem
De aanname dat banken maar 1 ding willen namelijk geld, is een misvatting.
Banken hebben namelijk helemaal geen geld.
Dat is simpel te testen want als alle ING klanten morgen naar de bank lopen om hun geld van de rekening, dan zal blijken dat ze ons geld helemaal niet hebben.
Al dat geld zit namelijk in zaken als aandelen, certifcaten enz, enz,
Als je een lening afsluit of een hypotheek krijg je ook geen geld in handen, maar wordt het virtueel overgemaakt naar jouw bank of naar de bank van de verkoper van het huis.
Het is mij dus ook een raadsel hoe banken kunnen beweren dat ze geld tegoed hebben van iemand, als die persoon het geld nooit echt in handen heeft gekregen en het alleen als getal heeft voorbij zien komen op zijn virtuele banksite.

Waar is ons geld eigenlijk??
12-12-2013, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het stupide met de "nieuwe regels" die de banken hebben opgesteld; is dat als je voldoet aan de regels; je never nooit niet slachtoffer kan worden. Ben je al slachtoffer; dan heb je per definitie de regels niet gevolgd..

Ik zou niet weten waarom dit waar zou zijn. Mijns inziens kun je, zelfs als je de regels volgt, nog prima slachtoffer worden van verschillende oplichters. Maar ik ben het wel met je eens dat de regels voornamelijk bedoeld zijn om de bewijslast om te draaien, met name de regel over illegale software (die totaal nergens op slaat).

Of de politiek dat zomaar pikt, moet nog blijken.

Heb je de regels wel gelezen?
Doe eens? En geef dan eens aan hoe je nog door een digitale oplichter gepakt kan worden als je voldoet aan de gestelde regels? Ne pas possible!
17-12-2013, 08:15 door Anoniem
Door Anoniem: Het stupide met de "nieuwe regels" die de banken hebben opgesteld; is dat als je voldoet aan de regels; je never nooit niet slachtoffer kan worden. Ben je al slachtoffer; dan heb je per definitie de regels niet gevolgd..

Deze "nieuwe regels" zijn niet anders dan een poging van de banken om zichzelf ten alle tijde vrij te pleiten en de kosten bij de consument neer te legegn; en de politiek slikt het weer zoals gewoonlijk...

Zijn er uberhaupt nog mensen die vertrouwen hebben in de politiek of de top van het bedrijfsleven?

Nee, want die zijn alleen maar uit op eigen gewin
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.