Om te voorkomen dat winkels kunnen kijken hoe consumenten zich tijdens het winkelen door de schappen begeven, is de gratis privacy-app van het Tsjechische anti-virusbedrijf AVG van een nieuwe feature voorzien die wifi-tracking blokkeert.
Wifi-tracking wordt steeds vaker in met name Amerikaanse winkels, winkelcentra en vliegvelden gebruikt om de bewegingspatronen van consumenten in kaart te brengen. Smartphones zoeken continu naar wifi-netwerken om verbinding mee te maken. Aan de hand van deze verbindingen kunnen bedrijven het MAC-adres van de smartphone achterhalen en zo de consument volgen.
Het kan bijvoorbeeld gaan om hoe lang iemand in de winkel blijft en welke schappen hij precies bezoekt. Deze informatie zou vervolgens met andere informatie kunnen worden gekoppeld, zoals eerdere aankopen en online surfgedrag. De data maakt het mogelijk om een profiel van de consument aan te leggen zonder dat die dit doorheeft.
AVG zegt dat het inmiddels 17 bedrijven heeft ontdekt die bij elkaar 175 miljoen dollar aan investeringen hebben ontvangen om wifi-tracking van consumenten verder te ontwikkelen.
Als oplossing is de gratis Privacy Fix-app van een nieuwe feature voorzien die automatisch het wifi-signaal van de smartphone uitschakelt als die niet wordt gebruikt en staat toe dat de smartphone alleen in betrouwbare locaties automatisch verbinding maakt. Daardoor zou de app niet alleen de privacy beschermen maar ook de batterijduur verlengen.
Het anti-virusbedrijf merkt op dat consumenten een keuze moeten hebben hoe hun informatie wordt gebruikt. "Het kan zijn dat je het fijn vindt om dankzij trackingcookies gerichte advertenties te ontvangen, en dat je het daarom ook niet erg vindt om in de fysieke wereld gevolgd te worden", zegt Yuval Ben-Itzhak van AVG. Hij merkt op dat de keuze voor tracking bij de consument hoort te liggen en niet bij de winkel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.