Privacy - Wat niemand over je mag weten

Is banknummer samen met handtekening over de post versturen veilig?

19-12-2013, 12:25 door Trudy, 10 reacties
Goedemiddag,

Dit is de eerste keer dat ik een topic start. Ik hoop dat ik het goed doe.
Misschien vinden jullie het volgende overdreven van me:
Ik kreeg van mijn verzekeringmaatschappij een "Mandaatformulier automatische afschrijving SEPA", met de vraag om het formulier ingevuld en ondertekend terug te sturen. Dit in verband met automatische afschrijving van verzekeringpremies.

Ik lees graag de topics op security.nl en op andere sites, want ik vind privacy en veiligheid ontzettend belangrijk.
Ik heb er moeite mee, om mijn rekeningnummer samen met mijn handtekening over de post te versturen.
Wat denken jullie, kan ik dat gewoon doen of is het onveilig?

Ik heb het ook aan de balie van de bank nagevraagd, maar daar doen ze net, of beveiliging geen probleem is.

Ik hoop dat jullie me een eenduidig antwoord kunnen geven. Alvast bedankt!
Groet van Trudy
Reacties (10)
19-12-2013, 12:38 door Anoniem
In je portomonee zit je bankpas, en je id kaart/paspoort ...met daarop (jawel) je bankrekeningnummer en handtekening

Als het je een veiliger gevoel geeft kun je het document misschien invullen, inscannen en (encrypted) mailen ? Daarna de mail verwijderen uit sent items natuurlijk
19-12-2013, 13:15 door Briolet - Bijgewerkt: 19-12-2013, 13:16
Ik weet niet of je ooit acceptgirokaarten of betaalopdrachten via de post opgestuurd hebt? Daar staat ook steeds je rekeningnummer en een handtekening op.

Als je die via de giro/bank enveloppen verstuurd is dat nog veel gevaarlijker omdat elke postsorteerder kan vermoeden wat er in zit; toch doen veel mensen dat nog. Bij een anonieme enveloppe naar de verzekering is het risico veel kleiner dat iemand die enveloppe er uit pikt en de inhoud ontvreemd.
19-12-2013, 13:59 door Anoniem
Vooralsnog is handtekening per post versturen omgeven met minder problemen dan het electronische gehannes dat je meestal ziet. Dit ondanks de privatisering der posterijen en de resulterende terugval in dienstverleningsqualiteit. Je hebt nog altijd betere wettelijke bescherming en gewoonlijke behandeling per brief dan per email of brakke website. Bijvoorbeeld dat de bewijslast veel minder jouw kant op geduwd is. Nog steeds zorgen voor je eigen administratie zodat je overal stukken van hebt, natuurlijk.

En je kan zorgen dat je enveloppen met een donkere binnenkant gebruikt, zodat er niet zomaar doorheengekeken wordt. Grote voordeel van papier is dat iedereen dat wel zo'n beetje begrijpt, en dat het dus lastiger is voor lekken en andere rare gein om onopgemerkt te blijven.
19-12-2013, 18:36 door Anoniem
Door Trudy: Ik heb er moeite mee, om mijn rekeningnummer samen met mijn handtekening over de post te versturen.
Wat denken jullie, kan ik dat gewoon doen of is het onveilig?

Door Anoniem: Vooralsnog is handtekening per post versturen omgeven met minder problemen dan het electronische gehannes dat je meestal ziet. Dit ondanks de privatisering der posterijen en de resulterende terugval in dienstverleningsqualiteit. Je hebt nog altijd betere wettelijke bescherming en gewoonlijke behandeling per brief dan per email of brakke website. Bijvoorbeeld dat de bewijslast veel minder jouw kant op geduwd is. Nog steeds zorgen voor je eigen administratie zodat je overal stukken van hebt, natuurlijk.

En je kan zorgen dat je enveloppen met een donkere binnenkant gebruikt, zodat er niet zomaar doorheengekeken wordt. Grote voordeel van papier is dat iedereen dat wel zo'n beetje begrijpt, en dat het dus lastiger is voor lekken en andere rare gein om onopgemerkt te blijven.
Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande reactie.

Reguliere post wordt over het algemeen beter, netter maar minder snel afgehandeld dan elektronische post.
M.b.t. privacy en security ontloopt het elkaar niet veel, al zijn de dreigingen t.a.v. reguliere post iets tastbaarder en dus beter te overzien. Dat neemt niet weg dat bij bedrijven / instellingen vrijwel alle binnenkomende post wordt ingescand en alsnog in een brak systeem terecht komt... (Om maar iets te noemen.) Gelukkig is dat niet jouw verantwoordelijkheid en ben je vooralsnog wettelijk gezien redelijk goed beschermd tegen dat soort zaken.

Mocht je echt 99.9% garantie willen hebben dat er niets mis gaat tussen jou (zender) en verzekeringsmaatschappij (ontvanger), dan moet je het via aangetekende post verzenden. Dit gaat met name op voor officiële documenten e.d., niet zozeer voor machtigingen, dat is eigenlijk niet nodig, of beter gezegd, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
19-12-2013, 19:17 door Anoniem
bij het geven van een machtiging doe je een overschrijving naar een bepaalde bankrekening, gaat het geld ergens anders naar toe dan kan je de afschrijving storneren dwz terug laten boeken rs
19-12-2013, 22:28 door Charley51
O.t. Wat je feitelijk doet, is de verzekeringmaatschappij machtigen geld van jouw rekening te halen. (automatische incasso)
Je kunt beter de bank een doorlopende opdracht geven om op een bepaalde (vaste) datum geld van jouw rekening naar de verzekering over te maken. Die premie is toch iedere maand hetzelfde. Je moet dan wel zelf in de gaten houden, als de premie wijzigt, of als je (b.v. volgend jaar) een andere verzekeringmaatschappij kiest. Je behoudt zo zelf de controle over je rekening.

Ik kan je nu al voorspellen, dat in de loop van het jaar de verzekeringmaatschappij geheel en al "per ongeluk" de premie 2 x laat overschrijven. (computerfout natuurlijk) "Natuurlijk" wordt dat dan de volgende maand gecorrigeerd, maar voorlopig hebben zij de rente ervan en zal je zelf wellicht "rood" komen te staan, wat jou rente kost. Dat kan je niet verhalen op de verzekeringmaatschappij. Mijn ervaring is, dat ze het allemaal een keertje proberen.

Ben je ook gelijk van je probleem af, om een belangrijk document met jouw handtekening erop over de post te sturen.
20-12-2013, 10:03 door Anoniem
Wat een gezeur allemaal weer... automatisch hetzelfde bedrag overschrijven hahaha hoe kom je erop. Dat werkt toch
helemaal niet, dan moet je de hele tijd opletten of er geen ander bedrag moet komen te staan.
En de verzekering schrijft 2 keer af? Dan storneer je toch?
Mijn ervaring deze maand is juist dat het hele systeem op zijn bek ligt door de IBAN/SEPA manie, en daardoor krijg je
de ene na de andere brief over juist mislukte betalingen. Geen dubbele hoor.

En denk er aan: een machtiging is helemaal niks. Alleen maar een formaliteit. Iedereen met een incassocontract kan
geld van jouw rekening trekken, machtiging of niet. Dit betekent dat je zowizo alles in de gaten moet houden of je nou
machtigingen geeft of niet dat maakt niks uit.

Dit hadden ze kunnen fixen met het nieuwe IBAN/SEPA systeem maar men heeft er voor gekozen dit (voor particulieren)
niet te doen omdat men liever het geld in eigen zak stak dan het uit te geven aan iets als een controlesysteem
voor de incasso contractanten. De bank is er immers voor meer winst van aandeelhouder en topman, niet voor het
belang van de consument.

Waarom iemand bang is een getekende machtiging per post te sturen begrijp ik ook niet, zeker net nieuw ofzo.
Jaren lang zijn er miljoenen acceptgiro's en overschrijvingen ondertekend en wel per post verstuurd. De problemen
begonnen pas toen het via internet ging.
20-12-2013, 11:25 door Anoniem
Goedemorgen,

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de reacties! Fijn, die duidelijke antwoorden.

Even specifiek:
Briolet: Je hebt gelijk, "vroeger" verstuurde ik ondertekende betaalopdrachten via de post. Maar tja... toen leek de wereld nog zo onschuldig...
Charley51: Bedankt voor je tip.
Nogmaals dank allemaal, ik ben nu gerustgesteld. (Misschien ben 'k wel teveel bezig met privacy en beveiliging?...)

Groet van Trudy en alvast fijne Kerstweek/dagen!
20-12-2013, 12:42 door schele - Bijgewerkt: 20-12-2013, 16:08
Wil je dat testen Trudy?

Onderteken het met een willekeurige handtekening en stuur terug. Als er ooit discussie is: "is niet mijn handtekening meneer"

En je kunt nooit teveel met beveiliging bezig zijn, dat hebben de laatste maanden wel bewezen.
20-12-2013, 20:46 door Anoniem
Lieve Trudy,

Als je privacy zo belangrijk vindt dan kan je dat beter niet doen. Ik zelf geef niets en niemand toestemming om automatisch af te schrijven, kan alleen maar misgaan in mijn ogen. Nu de nieuwe bankregels bekend zijn wil ik ook niet meer internetbankieren. Ik heb een overschrijfboekje aangevraagd en neem de 50 cent kosten per overschrijving dan maar voor lief. Stapeltje enveloppen bij de bank opgehaald en alles gewoon weer per acceptgiro. Geld pin ik voortaan bij het loket, ik zit nog steeds te wachten op een anonieme prepaid pinkaart. Als ik ergens niet met cash kan betalen dan koop ik daar niets. Ik zat in 1991 al op internet (ja dat mag tegenwoordig met een kleine letter?!?) en toen verklaarde iedereen me voor gek. In die tijd is het aan het publiek geschonken. Maar de laatste jaren is het steeds meer van de commercie en de overheid, ik vind het echt steeds minder leuk worden. Succes!

liefs Michel

PS Verzekeraars en banken zijn naar mijn mening de grootste boeven.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.