Grotere bedrijven hebben toegangskaarten. Wellicht met RFID erin want dat kun je zo makkelijk tegen een lezer houden. Voordat chipjes populair werden deden ze dat met inductiekaarten; een metalen folie in een patroon wat uit te lezen is. Heb een tijdje bij een bedrijf gewerkt waar ze "electronische" sleutels hadden, en iedere werknemer had er een. Niet dat ze aan uitschakelen of innemen toekwamen bij vertrek, daar niet van. Zo'n klein detail, zulke gevolgen.
Kleine bedrijven, daar kent iedereen elkaar. Ook daar zul je moeten afspreken hoe vreemden te introduceren en wat daar de procedures zijn. Bijvoorbeeld dat een introducee zoals een monteur nooit alleen mag zijn en er dus altijd iemand bij moet blijven. Duur? Niet zo duur als "oeps de stroom van alle servers is eruitgeklapt" of "oeps er zit perongeluk verf in de radiatoren van de airco". Maar zulke ongein voorkomen werkt beter met duidelijke afspraken met mensen dan met techniek.
Als je het over computertoegang hebt, dan is een chipkaart een leuk idee. Zou ik niet met RFID doen, maar per contactchip. Banken hebben dat wel, met een lezer in het toetsenbord. Ook een goed idee voor medisch personeel, liefst met een koordje zodat als het mobiele personeel wegloopt het ding zichzelf afsluit. Zie je ook wel bij winkelpersoneel trouwens. Het sun ray concept was erg leuk hier; je sessie volgde de kaart, ongeacht welke terminal hij ingestoken was.
Ook populair zijn van die "twee factor" dingen, maar ze zijn snel omslachtig op niet altijd direct opvallende manieren. Ze zijn het laatste in hype en buzzwords, dat dan weer wel. Hoe veilig ze zijn? De codegeneratoren van RSA Security (het bedrijf) zijn gecompromitteerd maar hoe groot de schade is hebben ze niet publiek gemaakt. Er is wel van die gekopieerde kennis gebruik gemaakt, kennelijk met succes.
Ook populair zijn "single sign-on" truuks, hoef je maar een keer in te loggen. Scheelt wachtwoorden intikken. Binnen een bedrijf kan het heel handig zijn. Voor op het wereldwijde web is het vooral een privacyrisico (zie bv. facebook en google). Techneuten gebruiken wel ssh keys met key agents (eg. pageant uit de putty suite, of ssh-agent). Risico hier is natuurlijk dat een "open" toegang achterlaten bij het koffiehalen ineens een veel groter risico behelst, dus een screensaver met een wachtwoord en een wegloopknop is wel het minste.
Biometrie zie je vooral bij nerdshops, zoals datacentra. Koel man, die biometrie! Net of je in een hollywoodfilm werkt! Alleen, als je maar even nadenkt, weet je dat het een dom idee is. Het is een ingewikkeld soort gebruikersnaam, gebruikt als wachtwoord, storingsgevoelig en niet vervangbaar. Gaat er dus iets mis moet je de gebruiker ontslaan en vervangen door een nieuwe.
Maar het grotere punt is dat je expliciet naar technologie vraagt. Je kan wellicht beter je situatie beschrijven. Wat wil je met een toegangssysteem bereiken? Wat niet? Wat als er iets misgaat? Schrijf een aantal scenarios uit en verzin wat je wil dat er dan gebeurt. Zoek er dan passende technische of gewoon procedurele oplossingen voor. Wil je nuttig advies, moet je toch iets meer schetsen van de situatie en wat je er mee wil. Uiteindelijk zijn de mensen het allerbelangrijkste, en zonder een kader waarin ze rustig hun ding kunnen doen staat de technologie alleen maar in de weg.
1GYYopciYLMZB1mUTgZta7WpgMa78Smwt3