Door Ed Dekker: Door Anoniem: Ik snap niet zo goed hoe mensen er altijd maar vanuit gaan dat wachtwoorden in een database zitten en dat als ze een wachtwoord toegemaild krijgen, dat de wachtwoorden dan dus ook plaintext in die database staan opgeslagen en daar met een simpele SQL injectie uit te plukken zijn.
Wanneer er 'een weg terug' bestaat, zijn er mensen die de wachtwoorden kunnen lezen. Wat dacht je van een ontevreden beheerder?
Die ontevreden beheerder kan ook wachtwoorden onderscheppen die in de webapplicatie aankomen, voordat ze gehasht en wel in de database verdwijnen. Met de juiste permissies heb je in een identity management oplossing met omkeerbare crypto op de wachtwoorden ook als beheerder geen toegang tot de versleutelde wachtwoorden.
Dat soort scenario's is niet te beveiligen in de applicatie, of de database, dan heb je het over gedegen change management procedures, toegang tot privileged accounts, logging en monitoring etc.
En weet je nog van LinkedIn? Toen bleken er toch wel veel mensen te zijn die dat wachtwoord ook op andere plaatsen gebruiken.
De vraag is: Is het nodig om het wachtwoord leesbaar te kunnen maken? Alleen wanneer het antwoord 'ja' is en er is geen andere manier om hetzelfde doel te bereiken, zou ik gecrypte wachtwoorden overwegen. En in de praktijk heeft zich dat nog niet voorgedaan.
Natuurlijk is er praktisch altijd een andere manier om het doel te bereiken. Maar bedrijven maken nu eenmaal een afweging tussen de dienstverlening die ze willen bieden en de risico's die daarbij horen. Als je voor elke afweging de meest veilige zou kiezen, dan zou geen bedrijf meer aan zaken doen toekomen. Een klant zijn 'eigen' wachtwoord teruggeven is gewoon klantvriendelijker dan hem opzadelen met een random wachtwoord wat weer moet worden aangepast. Het kan prima zijn dat Tesco hiervoor gekozen heeft, omdat ze het risico dat op deze manier wachtwoorden in verkeerde handen vallen en misbruikt worden niet op vinden wegen tegen het risico om klanten te verliezen of tegen de extra kosten voor nieuwe accounts / helpdesk calls.
Bovendien kan die keuze ook voor andere zaken zinvol zijn, zoals migraties naar een andere directory server zonder dat iedereen een nieuw wachtwoord moet kiezen, of synchronisatie van wachtwoorden tussen verschillende systemen en dergelijke.
Nogmaals: het bewijs andersom, dat ze het wel aardig op orde hebben met een dergelijke oplossing is er ook (nog) niet en er kleven inderdaad nadelen aan het gebruik van omkeerbare crypto voor dit soort toepassingen. Maar ik denk dat het goed is om de nuance te leggen dat er niet al te snel allerlei conclusies getrokken moeten worden, puur omdat je je oude wachtwoord toegestuurd krijgt.
Er wordt te makkelijk een bedrijf compleet afgefakkeld zonder te weten hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt en dat vind ik niet zo fraai. Aandacht vragen voor security is helaas nog altijd heel hard nodig, maar er zijn grenzen.