image

"Facebook-weigeraars bij voorbaat verdacht"

dinsdag 7 augustus 2012, 14:55 door Redactie, 34 reacties

Mensen die geen Facebookprofiel hebben zijn bij voorbaat verdacht en lopen kans om bij bedrijven niet te worden aangenomen, zo meldt het Duitse Tagesspiegel. Het magazine wijst naar psychopaten als Anders Breivik en James Holmes, die niet op de sociale netwerksite actief waren. Inmiddels zouden ook HR-managers sollicitanten die geen Facebook-profiel hebben afwijzen omdat ze iets te verbergen hebben. Geen Facebook is geen baan.

Wie zich niet op sociale media begeeft is nu bij voorbaat verdacht. "Het internet is onderdeel van het dagelijks leven", zegt psycholoog Christoph Möller. Hij merkt op dat gebruikers van Facebook en andere netwerken hier "positieve feedback" kunnen vinden, maar er niet verslaafd aan moeten worden.

In het geval van de Noor Breivik was die goed als onzichtbaar op internet en alleen op bepaalde fora actief. Wat 'bioscoopschutter'' Holmes betreft had de man zowel op Facebook als in het echte leven geen vrienden.

Reacties (34)
07-08-2012, 15:07 door Anoniem
Juist!

De Duitse Tagesspiegel heeft helemaal gelijk,
Politie en arrestatie-teams zouden ook meteen moeten binnenvallen bij mensen zonder facebook.(per ongeluk met een kleine letter, sorry hoor)

En trouwens mensen zonder aandelen facebook zijn ook verdacht !
07-08-2012, 15:07 door Anoniem
"Mensen die geen Facebookprofiel hebben zijn bij voorbaat verdacht en lopen kans om bij bedrijven niet te worden aangenomen, zo meldt het Duitse Tagesspiegel."

LMFAO. Alsof je een Facebook profiel moet hebben, en alsof je de privacy instellingen niet zo kan hebben staan dat niet iedereen je profiel kan bekijken. De conclusie dat iemand die je niet kan vinden geen FB profiel heeft is al behoorlijk voorbarig.
07-08-2012, 15:09 door golem
"Oud Nieuws", geplaatst om ons weer bezig te houden.
Ik vond het al vreemd dat het hier nog niet stond, maar toch nog. :)
07-08-2012, 15:12 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-08-2012, 15:12 door SirDice
Beetje vreemde beredenering. Omdat 9 van de 10 seriemoordenaars "Catcher in the Rye" in de boekenkast heeft staan, is iedereen die dat boek heeft een seriemoordenaar?

Dat een seriemoordenaar geen Facebook profiel heeft betekend niet automatisch dat iedereen die geen Facebook profiel heeft een seriemoordenaar is.

Drogredenering ten top.
07-08-2012, 15:14 door Anoniem
Bizar verhaal. Ik gebruik gewoon geen social media omdat ik er anders te veel mee bzeig ben.
Nu bel ik weer lekker met mijn vrienden.
fts.
07-08-2012, 15:17 door Skizmo
Ik zou iemand juist WEL aannemen als hij geen facebook heeft. Heeft je een facebook acccount ? GEEN BAAN !
07-08-2012, 15:19 door TD-er
Tsja, de term "als je niets te verbergen hebt..." kun je natuurlijk allerlei kanten oprekken.
Als je niets te verbergen hebt, waarom schreeuw je je hele hebben en houwen dan niet van de daken?

Kortom, als je niet vrijwillig alles afstaat, dan moeten we maatregelen treffen.
Nog even en het is verplicht om een Facebook account te hebben en wordt je gekort op uitkering, danwel beboet.

Zaken die recent nog voorbij zijn gekomen mbt FB:
Stemmen? Via Facebook!
DigiD-inloggen? via Facebook!
Solliciteren? Toekomstige werkgever toegang geven tot Facebook!
Chatten met een onbekende? Justitie/autoriteiten worden geïnformeerd!
Foto plaatsen die niet aan de moraal van Mark Z. voldoet? Weggegooid.
07-08-2012, 15:33 door Anoniem
Door Skizmo: Ik zou iemand juist WEL aannemen als hij geen facebook heeft. Heeft je een facebook acccount ? GEEN BAAN !
Mwah das ook iets overdreven.
Openbaar profiel + rare zooi op je facebook zetten = geen baan!
Als je gewoon met een afgesloten profiel zit en er geen rare dingen op zet, vind ik het nog wel kunnen.

Niet overdrijven nu.
07-08-2012, 15:43 door Anoniem
Er zijn genoeg mensen die geen facebook hebben omdat ze het tijdsverspilling en onzin vinden. Het is ook een beetje een chat medium en het valt mij op dat mensen die er heel erg actief op zijn vaak ook niet veel anders te doen hebben. Dus tja, in de oertijd AM bakkies, vroeger 27 MC bakkies, toen IRC, daarna MSN, toen Hyves, nu Facebook, straks Mindreader? Het zijn vaak tijdelijke hypes en dan gaat het weer weg. Of er komt weer iets anders voorin de plaats. Het volk stemt met haar centen en aandacht.

Wil wel eens weten wie Facebook opvraagt want dergelijke werkgevers overtreden hier wet en regelgeving. Het gaat een werkgever niets aan wie je vrienden zijn en welke kleur die hebben. Dergelijke werkgevers mogen ze wat mij betreft wegens 40-45 praktijken meteen opdoeken. Het zijn vreemde praktijken dat zodra iets digitaal is mensen geen normale normen meer hebben. Ik ben er een groot voorstander van dat er een web site komt die bedrijven tegen het licht houdt op dit soort gedragingen. Een soort site die kijkt of bedrijven milieuvriendelijk zijn , consument vriendelijk voorwaarden hanteren, privacy respecteren, beoordelingen van klanten erbij, weerwoord ook van de onderneming als er klachten zijn, etc. Laat de overheden en bedrijven maar eens met de billen bloot gaan ipv het individu.

Is er al een dergelijke site voor Nederland of Europa?
07-08-2012, 15:51 door Anoniem
"Wil wel eens weten wie Facebook opvraagt want dergelijke werkgevers overtreden hier wet en regelgeving. Het gaat een werkgever niets aan wie je vrienden zijn en welke kleur die hebben."

Complete onzin. Zolang jij zaken publiekelijk online zet, dan mogen werkgevers of anderen daar gewoon naar kijken. Verder kan je beter kijken naar je privacy instellingen dan naar wettelijke bepalingen, indien je wel een FB profiel hebt, maar niet wilt dat iedereen die zomaar kan bekijken, dat is heel wat effectiever.

"Dergelijke werkgevers mogen ze wat mij betreft wegens 40-45 praktijken meteen opdoeken. "

Volgens mij moet je gewoon zelf nadenken over de vraag wat je wel/niet publiekelijk op internet wilt zetten. Indien jij iets op een openbaar profiel zet, dan mag de hele wereld daarnaar kijken. Inclusief potentiele werkgevers.
07-08-2012, 15:54 door Mysterio
Ik heb bij justitie gewerkt, bij verzekeringen, bij de gemeente, in het onderwijs... en nooit maar dan ook nooit heeft er iemand me naar Facebook gevraagd.

Wel genoeg uitnodigingen gekregen trouwens, want ieder bedrijf heeft tegenwoordig wel een groep op Facebook.
07-08-2012, 15:55 door Anoniem
Dus als "iemand" een uitkering heeft en liever toch niet wil werken kan die beter niet aan Facebook en andere sociale netwerksites meedoen, dan zal diegene bij een verplichte solicitatie vanzelf niet worden aangenomen, wordt op deze veel makkelijker om niet aan het werk te komen... ;-)
07-08-2012, 15:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-08-2012, 16:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-08-2012, 16:13 door Anoniem
Het valt allemaal wel mee. Ik denk dat werkgevers vooral geïnteresseerd zijn naar mijn LinkedIn profiel en niet naar mijn Facebook. Wat leert de werkgever immers van mijn Facebook anders dan dat ik van koken hou? Niks. Op mijn LinkedIn staan al mijn opleidingen en voormalige werkgevers opgesomd, daar kan hij iets mee.
07-08-2012, 16:26 door DeliciouslyImperfect
Inmiddels zouden ook HR-managers sollicitanten die geen Facebook-profiel hebben afwijzen omdat ze iets te verbergen hebben.
Kijk, dat is dan het soort bedrijf waar ik ook nooit zou willen werken. Als de HR managers zo denken, zul d'r verder ook niet gelukkig van worden. Dus, bij voorbaat dank dat jullie me niet aannemen.
07-08-2012, 16:29 door SirDice
Door unbalanced: (Van degenen die zich wel laten leeglopen op het internet kan men makkelijker een inschatting maken{denkt men} wat een voordeel is)

Walgelijk, waardeloos en ongefundeerd: Ja
Illegaal: Nee.
Omdat je toch weet dat dit gebeurd kun je daar ook handig gebruik van maken.

Of, om in de woorden van Cruijff te spreken: "Elk nadeel heb z'n voordeel".
07-08-2012, 19:43 door Anoniem
Dit slaat natuurlijk helemaal compleet en totaal nergens op, maar het is dus wel realiteit.

Ik vind deze realiteit maar erg griezelig worden... Dus omdat iemand zijn leven niet open en bloot op straat heeft liggen en men dus bij een sollicitatiegesprek zelf moet (door)vragen en meer moeite moet doen iemand vast te kunnen praten, hebben we er al geen zin in en laten we liever een open boek op gesprek komen, want dat is gemakkelijker... HR-managers worden ook met de dag luier. Of ze zijn machtsgeil (kennis is macht, zeker in sollicitatiegesprekken).

Ja kan zoiets ook van de andere kant bekijken; als jij iemand bent die zuinig omgaat mijn zijn privé gegevens, zal je dat ook doen met gevoelige bedrijfsgegevens. Iemand die zijn eigen leven over het hele internet uitsmeert zal het ook niet interesseren als dat met bedrijfsgegevens gebeurd. Zou jij willen werken voor een bedrijf dat alles op straat gooit of een bedrijf dat zorgvuldig omgaat met privacy?

In dat laatste geval veel sterkte met de zoektocht.
07-08-2012, 19:51 door Anoniem
Inmiddels zouden ook HR-managers sollicitanten die geen Facebook-profiel hebben afwijzen omdat ze iets te verbergen hebben.
HR managers zonder Facebook profiel mogen dus ook wel uitkijken lijkt me.
07-08-2012, 20:11 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-08-2012, 20:19 door mollie319
Kansloos zo'n onderzoek toch?

Misschien zijn er mensen die per definitie een spuughekel hebben aan bijvoorbeeld facebook of aan social media ueberhaupt. Zou zo maar kunnen toch?
Of gebruiken die mensen die geen FB gebruiken iets anders als Twitter of Path of Google+. Word met geen woord over gerept, behalve dan 'andere netwerken' of had deze psychopaat, eh sorry, deze psycholoog dat zelf nog niet ontdekt?

hij stelt dus dat je, heden ten dage een FB account MOET hebben, omdat dat erbij hoort net als internet.
Ook raar. dus als iets bij het leven hoort, waar een individu niet om gevraagd heeft, moet diegene het toch maar doen want anders ben je per definitie 'anders' of 'verdacht'?
Ik hoop nooit dat die man veel macht krijgt, want dan gaat het echt raar met de mensheid aflopen!
Maar goed, hij zal het beter weten, hij heeft ervoor geleerd en is psycholoog, dus dan kun je van dit soort onzinnige verhaaltjes openbaren.

Zielig, maar waar gebeurd.

@exit goed gezien inderdaad! Door de negatieve inslag van het aandeel FaceBook word nu dit gesuggereerd om meer mensen op FB te krijgen. :-)
Waardoor uiteindelijk de aandelen weer aantrekken. Op zich nog niet zo'n slechte gedachtengang hoor!
07-08-2012, 22:51 door Anoniem
Ik ken toch minstens 1 psychopaat die op Facebook zit. Psychopaten lopen echt niet allemaal met een machinegeweer rond. En niet te vergeten, je baas kan er zelf een zijn. Maar die zit dan ook niet op Facebook en heeft geen vrienden. De mijne in ieder geval niet. Dat onderbouwt de stelling dan wel weer.... :-)

Overigens is het nog maar de vraag of Holmes een psychopaat is, het kan ook zijn dat hij psychotisch was, wat heel iets anders is dan psychopathie. Tagesspiegel kan de diagnose kennelijk op afstand stellen, nog voordat de deskundigen er uit zijn.
07-08-2012, 23:53 door Anoniem
Door DeliciouslyImperfect:
Kijk, dat is dan het soort bedrijf waar ik ook nooit zou willen werken. Als de HR managers zo denken, zul d'r verder ook niet gelukkig van worden. Dus, bij voorbaat dank dat jullie me niet aannemen.
+1/Mijn idee.
De sul bij HR die niet begrijpt dat een eventueel Facebook profiel op 'anoniem' staat en geen genoegen kan nemen met, zoals al genoemd, een linkedIn profiel voor primaire/relevante vacature data, werkt inderdaad bij een bedrijf waar je niet wilt werken. Zo'n typisch blije-eikels bedrijf...
Behalve dan als het zoiets als een 'social media marketing/PR/..' functie betreft. Dan kan ik me een frons wel voorstellen als je nergens aanwezig bent.

Anonetc.
08-08-2012, 00:20 door Anoniem
Sorry, maar dat FaceBook gedoe komt er bij mij niet op geen enkele van die A-sociale netwerken trouwens.
Met alle respect voor die mensen die heel hun leven daarop kwijt willen.
FB heeft zijn fans meestal jongeren die niet beter weten, FB is een rage, iets tijdelijks. Het zal evensnel terug uitsterven als het gekomen is. (hun beursgang was ook om te gieren trouwens)
Ik vind het zelfs spijtig dat veel bedrijven het zo laten inburgeren dat FB in hun systeem. Of dat uiteindelijk veilig is ... daar heb ik mijn twijfels aan.
Mocht een werkgever mij verplichten een FB account te nemen dan zag die mijn rug tijdens het buitengaan, misschien zelfs onder het luid scanderen van: onnozelaar!!!

p.s. dat woordje MOET staat in mijn povere cultuur niet in.
08-08-2012, 00:24 door Nerd
Pfff, kheb geen FailBook, geen MySpacecake of wat dan ook in die richting. Linkedln maak ik alleen actief als ik zoekend ben, zodra ik wat vind dan gaat dat de crapper in. Mijn familie evenmin, allen vinden het tijdverspilling. Ken wel mensen die op facebook zitten, die stappen ergens binnen en dan gaat er meteen een "berichtje" op Failbook dat ze daar is etc. waste of time, kan veel betere dingen doen ermee. Genoeg idioten die de hele dag met hun "smart" phone bezig zijn met chatten of w/e. Zie ik er "werk" uit komen? nope, wat ik in een uur doe, daar doet mijn collega een dag over. Gelukkig is het beloningsverschil daar ook naar.

Tis nogal facepalm als een bedrijf dat echt zo ziet.
08-08-2012, 10:48 door Anoniem
Maar ja, tegenwoordig kun je steeds minder zonder facebook of twitter. Als je fatsoenlijke service van een bedrijf wilt hebben moet je dat al via facebook of twitter doen anders wordt je gewoon genegeerd. Of je moet maar afwachten wanneer je aan de beurt bent. Service van bedrijven is veel zichtbaarder op social media dan zonder, bedrijven zullen dan ook sneller verzoeken via social media afhandelen. Keerzijde is dat mensen zonder social media in de praktijk veel meer moeten gaan doen om hun recht op service te krijgen. Dat is de wereld op zijn kop maar helaas werkt deze zieke wereld inmiddels zo.
08-08-2012, 12:54 door Anoniem
In navolging van de F B en I: als je iets encrypt, ben je terrorist

Het is meer bedoeld om handig sollicitanten te screenen. Zonder FB en zo moeten ze ineens aan het werk.
Luiigheid. Duh
08-08-2012, 13:19 door Anoniem
"Ik ken toch minstens 1 psychopaat die op Facebook zit. Psychopaten lopen echt niet allemaal met een machinegeweer rond. En niet te vergeten, je baas kan er zelf een zijn. Maar die zit dan ook niet op Facebook en heeft geen vrienden. De mijne in ieder geval niet."

Mogelijk, een andere optie is dat hij wel degelijk een Facebook account heeft, maar zijn privacy instellingen zo heeft staan dat alleen zijn netwerk hem kan zien. De redenatie dat iemand die je niet kan vinden op Facebook per definitie geen Facebook account heeft is wel kort door de bocht ;)
08-08-2012, 20:46 door cjkos
Ja, en dan heb je Facebook (of Hyves) en dan mag je daar onder werktijd niet op :)
09-08-2012, 10:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-08-2012, 11:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
26-11-2013, 13:33 door Anoniem
Je hebt niets te melden , dus dan heb je iets te verbergen ?
Dat is wel een hele kromme redenering.
Weer een Roos Vonk/ Stapel en noem ze maar op onderzoekje ?
Waar eigen miningen als feiten moeten worden verkocht ?
30-05-2014, 23:58 door Anoniem
Mam, er staat hier in de winter een man met een zonnebril en oortje voor de deur. Maar ik heb niets gedaan hoor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.