Als het aan de Consumentenbond ligt worden consumenten vergoed als er zich storingen bij internetbankieren voordoen. "Als een storing langer dan een x-aantal uur duur zou er een bedrag gecompenseerd moeten worden en als de storing nog langer duurt wordt dat bedrag hoger", zegt Bart Combee, directeur van de Consumentenbond tegenover RTL.
Hij wijst naar de energiesector, waar soortgelijke systemen al bestaan. Doordat banken steeds meer digitaal doen moeten ze volgens de Consumentenbond ook de verantwoordelijkheid nemen dat het altijd werkt. Gisteren verscheen er onderzoek waaruit bleek dat Nederland wereldwijd met afstand het land met de meeste bankstoringen is.
Bij de Rabobank waren er in 2013 op 66 dagen storingen bij internetbankieren. ING volgde met 61 storingsdagen, terwijl klanten van ABN Amro op 52 dagen met een storing te maken hadden. Bij de SNS Bank vonden de minste storingsdagen plaats, namelijk 10. Een storingsdag is een dag dat er een storing is geweest.
Bijna een derde van de storingen vond plaats in april, toen banksystemen en -websites het doelwit van DDoS-aanvallen waren. De overige storingen zijn meestal het gevolg van menselijke fouten, defecte hardware en onderhoudswerkzaamheden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.