In mijn vorige artikel op Security.NL schreef ik dat de tijd rijp is om een zekere mate van verantwoordelijkheid van de klant te verwachten. Echter, om van de klant verantwoordelijk gedrag te mogen verwachten dienen banken allereerst naar zichzelf te kijken. Wie verantwoordelijkheid wil delen dient immers eerst zijn eigen verantwoordelijkheid compleet op orde te hebben.
Banken hebben een wettelijke zorgplicht. Maar wat betekent de zorgplicht in het concrete geval van fraude met online bankieren? Helaas is dit wettelijk niet tot op detail geregeld is. Ditzelfde geldt overigens voor de verantwoordelijkheid en verplichte maatregelen van de klant. De bank mag beide aspecten tot op zekere hoogte wettelijk naar eigen inzicht bepalen in haar algemene voorwaarden. Helaas zijn banken in hun algemene voorwaarden wel zo vrij geweest om te specificeren welke maatregelen zij van hun klanten verwachten, maar andersom zijn zij in mindere mate gedetailleerd in wat klanten van hun mogen verwachten. Dit lijkt me in het kader van transparantie en een gedeelde verantwoordelijkheid niet juist. En juist nu banken de verantwoordelijkheid willen delen is dit extra belangrijk.
Het is goed om te beseffen dat het delen van verantwoordelijkheid niet simpelweg het verschuiven van verantwoordelijkheid van de ene naar de andere partij is (in dit geval van bank naar klant). Het delen van verantwoordelijkheid houdt in dat de taart van verantwoordelijkheden opgedeeld dient te worden over meerdere partijen, waarbij de totale grootte van de taart groeit. Bijvoorbeeld: wanneer een bank een klant verantwoordelijk houdt om bepaalde beveiligingsmaatregelen te treffen, krijgt de bank de verantwoordelijkheid om allereerst zelf te zorgen voor veiligheid, om daarna te controleren of de klant de door de bank gewenste verantwoordelijkheid ook echt kan dragen en om deze verantwoordelijkheid op de juiste en begrijpelijke wijze richting de klant te communiceren.
We weten dat banken allerlei activiteiten ontplooien op het gebied van beveiliging van het online kanaal, voorlichting van klanten, monitoren en detecteren van frauduleuze patronen en het opschonen van het internet (offline brengen van malafide websites). Maar in hoeverre is de zorgplicht hiermee afgedekt? Wat mogen klanten van de bank verwachten? Een norm voor zorgplicht ontbreekt! De ECB heeft begin 2013 met haar aanbevelingen voor online betalingsverkeer een aardige voorzet gedaan. Maar tot wettelijke invulling is het tot op heden helaas niet gekomen.
Naast de wettelijke zorgplicht bestaat er in de ethiek zoiets als "due care view" (zorgvuldigheid). De "due care view" is gebaseerd op het idee dat consumenten en aanbieders (banken in dit geval) elkaar niet als gelijke treffen, en dat de belangen van de consument daardoor kwetsbaar zijn. Omdat banken ten opzichte van klanten een bevoordeelde positie hebben (denk bijvoorbeeld aan het verschil in kennis), dienen ze speciale zorgvuldigheid te betrachten om te zorgen dat de belangen van de klant niet geschaad worden door de aangeboden dienst of goed (in dit geval online bankieren). De "due care view" schrijft voor dat banken een uiterste inspanning doen om risico's te mitigeren en om hun klanten informeren over alle niet verwijderbare risico’s die kleven aan normaal gebruik van het product. Risico’s die niet gecommuniceerd worden blijven volledig voor rekening van de bank. Daarnaast schrijft de "due care view" voor dat banken speciale zorg betrachten voor klanten die minder vaardig zijn dan de gemiddelde klant. Kortom: banken dienen de risico’s duidelijk te communiceren en dienen hun zorgplicht aan te passen aan de kennis en kunde van de klant. Zoals ik recentelijk ook al schreef in het Financieele Dagblad: maatwerk in plaats van uniformiteit voor veilig online bankieren (Opinie, 20 december 2013).
De zorgplicht en de "due care" zijn van wezenlijk belang in dit vraagstuk. De mate waarop invulling wordt gegeven aan deze aspecten dient meegenomen te worden in een eventuele klant aansprakelijkheidsvraag. Uit uitspraken van het KiFid en de rechter blijkt echter dat er onvoldoende wordt gekeken naar de mate van invulling van de zorgplicht door de bank. Mijns inziens zouden partijen allereerst moeten vaststellen of de bank wel volledig aan haar zorgplicht en "due care" heeft voldaan. Pas als onomstotelijk vastgesteld kan worden dat de bank hieraan voldaan heeft, kan gekeken worden naar eventuele aansprakelijkheid voor de klant.
Mijn aanbeveling is dat de zorgplicht voor banken op dit vlak nader uitgewerkt moet worden door de bevoegde instanties en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Banken zullen gezamenlijk hun "due care" verplichtingen in moeten vullen. Daarnaast zullen banken in de communicatie, voorlichting en verplichte klantmaatregelen onderscheid moeten maken tussen de verschillende klanten en hun kennis en kunde.
Paul van Dommelen is Managing Consultant Financial Services bij Capgemini. Ter afronding van zijn Executive MBA aan de Nyenrode Business Universiteit publiceerde hij in november zijn master thesis over de zoektocht naar gedeelde verantwoordelijkheid voor veilig online bankieren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.