Door unbalanced: De laatste weken krijg ik regelmatig telefoontjes op mijn Ziggo-voip-lijn van allerlei *behulpzame* buitenlandse helpdesk figuren die mij graag gaan helpen met mijn *computerprobleem* En dat alles in haast onverstaanbaar Engels uiteraard.
Als ik ze in het Engels uitleg wat ik van scammers vind en hoe ze wat mij betreft mogen eindigen volgt steevast een flinke scheldpartij in de taal van de dag. Vandaag was het Hindi; "DO you know Hindi motterfokkar"
Lang verhaal kort;
Waarom filtert Ziggo deze telefoontjes er niet uit. Waarom verdwijnen ze niet op een spamlijst die ik achteraf kan inzien. IS het protocol hopeloos ouderwets of laten de providers de boel weer versloffen?
Kan ik meer controle krijgen over mijn voip-verbinding? onbekende inkomende nummers laten vallen ? (die wel worden weergegeven in een overzicht zodat ik kan zien wat ik evt gemist heb) Geo-localization toepassen ?(zelf bepalen vanuit welke landen ik gebeld kan worden), etc ? Of is de telefonie (bewust) in de jaren 80 blijven hangen?
Het zal wel niet>> exit vaste telefoonlijn.
tja je zou je lijn zelf kunnen gaan monitoren, hoewel ik denk dat dat weinig uithaalt.
je zou (als) je een nummer te zien krijgt die te gaan filteren via je router, of ja simpel weg nergens op in gaan, hoorn ophangen. netzoals je dat doet met ongewenste mail tegenwoordig. deze mensen gebruiken tal van VoIP services om hun scams mogelijk te maken. het is erg lastig deze te traceren, je zou kunnen denken dat ze bijv achter verschillende anonieme proxychains zitten, en dan nog maar eens afwachten wat voor voip service(s) zij gebruiken om verborgen te blijven. echter er zit 1 zwakkeschakel in hun 'spel' en dat is hun menselijk slachtoffer, onderschat social engineering niet. mensen kunnen héél erg fanatiek zijn (en sommige slachtoffers héél erg Ðom). de enige remedie is zodra je een gebrekkig engels pratende hindi hoort lullen, is ophangen, en nóóit met deze luitjes "zaken" doen.