Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft de NS op de vingers getikt wegens het illegaal gebruik van persoonsgegevens van OV-chipkaarthouders voor marketingdoeleinden. Het CBP onderzocht de verwerking van reisgegevens voor marketingdoeleinden en ontdekte dat de NS een gedetailleerd beeld van het reisgedrag van de OV-chipkaarthouders vastlegde.
NS gebruikte deze gedetailleerde reisgegevens zonder de vereiste toestemming hiervoor van de reizigers. "Daarmee leefde het vervoerbedrijf de eerder door het CBP geformuleerde voorwaarden waaronder OV-bedrijven reisgegevens mogen verwerken voor marketingdoeleinden, niet na", aldus de privacywaakhond.
Anoniem
Het vervoersbedrijf heeft zich in 2008 aan de uitwerking van de wet in de voorwaarden uitdrukkelijk verbonden. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat NS persoonsgegevens van anonieme OV-chipkaarthouders verzamelde. Het OV-bedrijf gebruikte namelijk de e-mailadressen van de anonieme OV-chipkaarthouders die hun saldo via de website van NS activeerden voor direct marketingdoeleinden.
"Als een openbaar vervoerbedrijf een anonieme OV-chipkaart aanbiedt, moet de reiziger er van uit kunnen gaan dat deze OV-chipkaart door het vervoerbedrijf niet herleid kan worden tot de betreffende natuurlijke persoon. Onder anonimiteit wordt immers verstaan dat de gegevens niet tot een persoon herleidbaar zijn", laat het CBP weten.
NS heeft inmiddels de e-mailadressen vernietigd en aangegeven geen nieuwe e-mailadressen van anonieme OV-chipkaarthouders meer te verzamelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.