Bedrijven die sollicitanten screenen door hun profiel op Facebook of andere sociale netwerksites te bekijken maken zich zowel bij huidige als toekomstige werknemers ongeliefd. Dat blijkt uit onderzoek waar 175 proefpersonen aan deelnamen. De deelnemers solliciteerden naar een fictieve baan waarvan ze dachten dat die echt was. Nadat de sollicitanten hoorden dat ze gescreend waren, waren ze minder geneigd om de baan te nemen.
Volgens de proefpersonen straalde de screening af op de eerlijkheid van de organisatie en de manier waarop het met werknemers omgaat. Ook vonden ze dat hun privacy was geschonden. Uit eerder onderzoek blijkt dat 65% van de organisaties sociale media gebruikt om sollicitanten te screenen. Op deze manier hopen de organisaties het kaf van het koren te scheiden.
Nasmaak
"Door dit te doen ga je ervan uit dat de sollicitanten die bedrijven kiezen bewuster zijn, maar er is geen onderzoek dat aantoont dat deze individuen beter zijn", zegt Will Stoughton van de North Carolina State University. "Het kan dat ze zelfs de betere sollicitanten laten liggen." Het screenen zou niet alleen effect op sollicitanten hebben, ook huidige werknemers zouden hierdoor de organisatie kunnen verlaten.
"Waarom zouden mensen blijven als ze voelen dat ze onjuist behandeld worden?", vraagt Stoughton zich af. "Het laat een nare nasmaak achter bij zowel sollicitanten als huidige werknemers." Hij adviseert organisaties die willen screenen om de voordelen tegen de nadelen af te wegen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.