Ruim 1700 Belgen zijn vorig jaar het slachtoffer van fraude met internetbankieren geworden, zo meldt Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector. Een stijging van 70% ten opzichte van 2012. In totaal werd er zo'n 5,2 miljoen euro van online bankrekeningen gestolen.
Bijna alle fraudegevallen waren het gevolg van phishing, waarbij fraudeurs contact opnamen met hun potentiële slachtoffer en die om persoonlijke gegevens en codes vroegen. Ondanks de toename van het aantal slachtoffers en de schade was er in het laatste kwartaal van 2013 een sterke daling van het aantal fraudegevallen zichtbaar.
"Dit wijst er mogelijks op dat de boodschap 'Deel nooit bancaire codes, niet via telefoon, noch via e-mail' die in elke safe internetbanking communicatiecampagne van Febelfin en haar leden centraal staat, zijn vruchten begint af te werpen", aldus de federatie. Febelfin ontving vorig jaar nog een internationale prijs voor een bewustzijnsvideo over veilig internetbankieren.
Volgens Febelfin is veilig internetbankieren ook een verantwoordelijkheid van de consument. "Door het naleven van één gouden regel kunnen we phishingfraude gemakkelijk voorkomen: geef nooit bancaire codes door, noch via e-mail, noch via telefoon. De codes op uw kaartlezer of token zijn zoals de PIN-code van uw bankkaart: ze zijn strikt persoonlijk en vertrouwelijk. Als iemand u dit vraagt, ga er niet op in en contacteer zo snel mogelijk uw bank", laat een woordvoerder weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.