Ik las vandaag dat de telefoon die ik nog geen 12 maanden geleden nieuw heb aangeschaft niet langer updates meer gaat krijgen van de maker. De laatste versie van Android draait deze telefoon nu al niet meer, dus er zijn al bekende beveiligingsproblemen die door de leverancier nooit meer opgelost gaan worden.
De risico's die hier aan vast hangen zijn bekend; mobiel bankieren en allerlei privacygevoelige informatie die de meeste mensen op hun telefoon hebben staan zijn hierdoor bedreigd. Hoewel er nu nog relatief weinig malware en virussen voor smartphones voorkomen in het wild in Europa, kan je er op wachten dat die er gaan komen. De leveranciers hebben weliswaar appstores waar ze een en ander onder controle proberen te houden, maar de gaten in de beveiliging van het overgrote deel van de telefoons zijn zo groot, dat malwaremakers daar echt wel omheen gaan komen.
Dit is een trend die helaas niet ongewoon is in smartphoneland. Hoeveel telefoons worden 2 jaar of langer nadat de laatste nieuw over de toonbank is gegaan nog voorzien van nieuwe software door de fabrikant? Ik ken zelf maar één enkel voorbeeld. De meeste mobiele operators die bundels verkopen die een looptijd van 24 maanden hebben, leveren ook geen softwareondersteuning voor de telefoons, of ze lopen achter op wat de fabrikant doet.
Je zou bijna denken dat de smartphonefabrikanten een kartel hebben gevormd waarin ze hebben afgesproken om mensen minder lang dan die 24 maanden na aanschaf hun telefoon al verouderd te laten vinden. Daardoor zullen ze zodra ze de kans krijgen een nieuwe telefoon kopen inplaats van de oude nog wat langer te gebruiken tot hij stuk gaat. Het gevolg is dat in heel Europa iedereen een la vol telefoons heeft die het meestal nog wel doen, maar die "verouderd" zijn omdat de fabrikant ze lang voordat ze stuk zijn gegaan al niet meer ondersteunt.
In de EU kennen we verplicht twee jaar fabrieksgarantie op elektronische apparatuur. Als er door een fout van de fabrikant iets niet naar behoren werkt, dient de fabrikant dat op te lossen of een nieuw apparaat te leveren wat dezelfde opties biedt en het defect niet vertoont. In de meeste elektronica zit tegenwoordig software. Helaas valt software op "embedded devices" klaarblijkelijk niet onder deze garantie?
Ik denk dat het tijd wordt dat banken deze telefoons hard gaan blokkeren en dat de EU z'n 2 jaar garantietermijn eens tegen het licht gaat houden, zodat fabrikanten verplicht gaan worden om die softwareupdates te blijven leveren. Dat is niet alleen een stuk beter voor het milieu, maar ook nog eens een hele goedkope manier om de EU veiliger te maken. Wie weet er een betere oplossing dan onze onveilige telefoons naar Afrika exporteren?
Deze column is geschreven op persoonlijke titel van de auteur en reflecteert niet noodzakelijk de zienswijze van Security.NL.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.