Ik zal even reageren op de opmerkingen aangaande mijn post:
Door schele: @Charley51
Banken zijn verplicht je te identificeren, niet om kopie te maken voor zover ik weet.
--edit: ze moeten kunnen bewijzen dat ze dat ook doen en nemen dus kopie, uit onderstaande verwijzing naar CBP blijkt dat ok. Dus ja...
Je stelt in je eerste zin 2 dingen en je hebt daarin volkomen gelijk. Ik identificeer mij en de bank moet straks bewijzen, dat dat ook is gebeurd.
Gemakshalve maken ze een kopie. Gaat lekker snel en ze hebben gelijk allerlei gegevens, waar ze geen bal mee te maken hebben.
Effe technisch: ieder identificatiebewijs heeft een uniek identificatienummer.
Het enige wat de bank (en iedere andere instelling) hoeft te doen, is dat nummer te noteren en ervoor te tekenen, dat die het betreffende legitimatiebewijs heeft gezien. PUNT. Niks meer of minder. Natuurlijk zal een medewerker je proberen onder druk te zetten om toch een kopie te maken, want dat moet nu eenmaal volgens de richtlijnen, instructies, protocollen, whatever. Dan is altijd mijn argument, dat die richtlijnen etc. niet stroken met de wettelijke voorschriften.
Wat de medewerker óók moet doen, is zich ervan verzekeren, dat het legitimatiebewijs écht is. Vraag die persoon maar eens, wat die kenmerken zijn en waar die op moet letten. Weten ze niet. Waarmee blijkt, dat die hele identificatiereutel een wassen neus is.
Mocht er later "stront aan de knikker" zijn, dan hoeft het bedrijf/de bank alleen maar naar een deurwaarder te lopen en/of aangifte te doen bij de politie en die gaan met dat nummer aan de slag. Die 2 zijn -onder meer, er zijn er meerdere-, gerechtigd om de persoon achter dat nummer te identificeren en verdere actie te ondernemen. Dit is natuurlijk voor velen veel te omslachtig, traag en kan ook nog eens geld kosten. Die hele procedure wil men omzeilen door een kopie te maken, wat dus niet hoeft/mag.
Waar heb ik dat vandaan? Ik ben vroeger ambtenaar geweest bij een gemeentelijke instelling en heb indertijd bij indiensttreding een cursus gehad, waarin men dat vertelde. Die gemeente had privacy (toen al!) hoog in het vaandel staan. Sedertdien is aan deze werkwijze nauwelijks iets veranderd, behalve dat er toen voor de hele dienst 1 fotokopieermachine stond en nu breek je je nek over die dingen.
Ook kreeg ik om de zoveel tijd instructies waar je op moest letten, als er weer eens een nieuw paspoort/identiteitsbewijs werd uitgegeven. In die tijd bestond zelfs een post-identiteitsbewijs. Daar kon je pas echt goed mee rotzooien. (inmiddels afgeschaft)
Onthoud wat ik hier geschreven heb en doe er je voordeel mee. Dus nummertje noteren en tekenen, niets meer, niets minder.
De enige, die wel een kopie moeten maken, zijn: werkgevers, UWV (waarmee anoniem 10:42 antwoord heeft, ook v.w.b. BSN-nummer). Notarissen en verder de genoemde personen/instellingen in de links helemaal beneden deze post
mogen een kopie maken, hoeft dus niet.
Door Cornelius: @Charley51, helaas vindt het College Bescherming Persoonsgegevens de werkwijze van de bank correct: http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z2006-01407.aspx. Op de kopie schrijven waar 't voor dient is geen probleem, maar je identiteit onzichtbaar maken gaat (op basis van de uitspraak van het CBP) weer te ver in dit kader. Máár: jij hebt nog gelegenheid om iets op de kopie te schrijven. Ik heb zelf ongeveer een gelijksoortig verhaal meegemaakt bij een bank. Daar scanden ze 'm rechtstreeks in de applicatie. Er is dan geen mogelijkheid om nog iets op de kopie te schrijven.
Ik heb even gekeken naar het door jou gelinkte artikel, waarvoor mijn dank.
Bij scannen is het altijd nog mogelijk het nodige van te voren af te plakken en de boel goed in de gaten te houden, wat de ander ermee doet.
Lees dan eens even goed:
"Financiën en DNB stellen in een brief aan het CBP dat de banken aan DNB moeten kunnen aantonen dat zij aan de identificatieverplichtingen van de Wid hebben voldaan. Het tonen van kopieën of scans van identiteitsbewijzen is de minst belastende methode, die door veel banken wordt toegepast en door DNB wordt aanvaard. ."
"De banken mogen de kopieën of scans alleen verwerken voor zover dat verenigbaar is met het doel waarvoor deze gegevens zijn verkregen. In dit geval is dat: voldoen aan hun Wid-verplichtingen en aantonen dat zij daaraan hebben voldaan."
Het gaat dus erom, dat de bank moet kunnen aantonen, dat zij aan haar verplichting heeft voldaan. Zie nummertje noteren, dat is voldoende.
Het vetgedrukte in de tweede zin geldt dus voor de bank, alweer: gemakzucht. De overheid maakt een voorschrift, wat de bank moet uitvoeren, waar ze eigenlijk geen zin in heeft en wat een hoop werk (dus: geld) kost. Van ieder legitimatiebewijs een nummer noteren en ervoor tekenen, dat de bank het heeft gezien is inderdaad meer werk dan een kopie maken.
In de 3e zin staat een voorwaarde, waarvan het de vraag is, of de bank zich daaraan houdt. Doet die dit niet, dan heb
jij een probleem. Zie mijn link in de eerste post.
Vaak is een bank ook verbonden met een verzekeringsmaatschappij op de een of andere manier en staan zij zich wederzijds toe bij elkaar in de records te snuffelen. Reken maar, dat jouw ziektekostenverzekering hevig geïnteresseerd is in het feit, dat jij 2 x per week een kapsalon bij de plaatselijke döner-boer bestelt en dat met de pinpas afrekent.
"Het CPB is akkoord gegaan met deze werkwijze". Dat zegt mij niets, het CPB is al eerder genoemd als zijnde een tandeloze, papieren tijger... Zodra het mis gaat, heb je niets anders om je op te beroepen als de "onrechtmatige daad" ex artikel zoveel van het Burgerlijk Wetboek. Het zijn slechts voorschriften en de bank trekt (alweer) aan het langste eind. Je kunt het CBP in dit geval beschouwen als bemiddelaar tussen 2 of meer partijen.
Door Anoniem: @ Charley51,
Ik hoop voor jou dat het een GRATIS rekening nr. was. Anders gaan de maandelijkse kosten gewoon door.
Of jij 'm nou wel of niet gebruikt. (bestaat dat nog ergens dan, een gratis rekening nr. bij een bank?)
In mijn eerste post had ik het over een spaarrekening. Daaraan zijn geen verdere kosten verbonden. Het was geen betaalrekening, die heb ik bij een andere bank lopen. ik doe aan risicospreiding. :)
Bij de ING is een betaalrekening nog steeds gratis, alleen de passen kosten geld. Afschriften beperkt tot 1 x per maand. Wil je vaker afschriften, dan kost dat weer wel geld. Ik maak 2 keer per maand gebruik van de Girofoon voor tussencontrole.
Nog wat handige links over dit onderwerp:
http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Kopie-identiteitsbewijs/Paginas/Kopie-identiteitsbewijs.aspx (hierop doorklikken)
http://www.cbpweb.nl/pages/pb_20120712_gebruik-kopie-identiteitsbewijs.aspx http://www.cbpweb.nl/Pages/ged_fininst_20030302.aspx Hierin heeft men het over richtsnoeren en gedragscodes. Daar veeg ik mijn r..t mee af, het is op vrijwillige basis. Niet wettelijk afdwingbaar.
@ Anoniem 16:56: dat moeten ze zelfs, wettelijke verplichting.