De unieke identificatiecode die Apple aan onder andere iPhones en iPads meegeeft vormt een grote bedreiging. "In tegenstelling tot cookies die consumenten op het web volgen, en die te verwijderen zijn, zijn UDIDs niet te verwijderen", stelt privacyonderzoeker Chris Soghoian. Hij reageert op het recente lek van één miljoen unique device identifiers (UDID). Hoewel de problematiek al veel langer speelt.
De UDID is een unieke code van de iPhone, iPad of iPod Touch waarmee gebruikers zijn te onderscheiden. "Het UDID blijft altijd hetzelfde", gaat Soghoian verder.
Advertentiebedrijven gebruiken de UDID om gebruikers van mobiele apps te volgen. Apple heeft inmiddels de toegang tot UDIDs door mobiele app-ontwikkelaars beperkt. De privacyonderzoeker vindt dit een goed begin, maar vindt dat dit niet alle privacyproblemen oplost. Daarnaast is een niet te wijzigen UDID niet nodig voor het functioneren van de smartphone.
Android
Daarbij wijst Soghoian ook naar Google. Bij Android-smartphones is het UDID namelijk wel te wijzigen, maar alleen als gebruikers de fabrieksinstellingen wijzigen. "Google zou het eenvoudiger moeten maken om dit te doen, zonder dat gebruikers al hun gegevens op hun toestel verwijderen. Toch toont dit dat er alternatieven voor een niet te wijzigen UDID zijn."
Volgens de onderzoeker is het dan ook de hoogste tijd dat Apple consumenten echte privacycontrole geeft, door hen zelf de UDID te laten wijzigen wanneer ze dit willen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.