Door Anoniem: Door Anoniem: Oh, kijk, een ambtenaar. Als we zo gaan beginnen ken ik er ook nog wel een paar.
Het feit dat je het nodig vindt om met een ad hominem te beginnen, geeft al aan dat je zelf ook beseft hoe zwak je argumenten zijn.
Punt gemist: Je begon zelf met wegwuiven en laat na dat afdoende te onderbouwen.
Voor de volledigheid: nee, ik ben geen ambtenaar. Wel heb ik de moeite genomen om even naar de betreffende richtlijnen te kijken (wat ongetwijfeld al teveel gevraagd is voor de meeste mensen die al een mening klaar hebben over dit onderwerp).
Alweer punt gemist: De frequentie waarmee de overheid haar eigen richtlijnen niet naleeft betekent dat die richtlijnen al vooraf een dode letter gaan zijn, en dus maar heel matig relevant in enige discussie. Niet raar dan ook dat zekere personen helemaal niet willen discussieren en dat dan dus ook expres uit de weg gaan.
Ja? En? Moeten we maar afwachten tot het gebouwd is voordat we mee mogen praten?
Nee, maar je zou bijvoorbeeld wel je toon aan kunnen passen aan de realiteit dat je totaal nog geen specificaties gezien hebt van ook maar één apparaat, laat staan dat er al een gebouwd is. Op dit moment ben je gewoon in de ruimte aan het leuteren over aanvallen op je privacy zonder dat je überhaupt KUNT weten of je daar gelijk in hebt. Doemscenarios en angsttactieken komen een zinnige discussie niet ten goede en versterken ook jouw positie niet.
Alleen het kale feit dat er oncontroleerbare en onbeheersbare faciliteiten opgedrongen worden om data te vergaren is genoeg reden om ons af te vragen of we dit wel willen. Dat jij dan gaat roepen dat dit maar voorbarig is, dan zit jij er naast en ben jij willens en wetens bezig een nuttige discussie te torpederen. Kennelijk met voorbedachte rade.
Met de toon van de discussie. Wie had er nou geen argumenten?
Want het EP weet echt wel wat ze doet
Tsja, ze hebben tenminste wel een duidelijke richtlijn opgezet met betrekking tot wat wel en niet mag met een eCall PSAP. Dat is in ieder geval iets waar je mee kunt werken (en alweer een stuk concreter en nuttiger dan in rondte lopen bazuinen over bij elkaar gefantaseerde dingen die een eCall systeem zou KUNNEN opslaan in plaats van te kijken naar wat zo'n systeem DAADWERKELIJK doet).
Nee, helaas. Je moet dat oprekken wel degelijk meenemen, want het gaat gebeuren. Zelfs als uiteingelijk zal hebben gebleken van niet dan nog moeten de gevolgen van dat het toch gebeurt ook meegewogen worden, en wel vooraf.
Dat willens en wetens niet doen is je kop in het zand steken, of wellicht een symptoom van een geheime agenda. En ze zijn al zo vreselijk transparant in het brusselse.
en zulke richtlijnen worden nooit opgerekt en als de EP zoiets zegt dan houden alle fabrikanten zich daar altijd en perfect aan en achterdeurtjes zijn per definitie gegarandeerd onmogelijk, burger.
Dat is een ander probleem -- waar jij het over hebt is de volgende stap, namelijk verificatie en certificering. In ieder geval is het een bar slecht argument tegen het systeem als geheel; als we systemen niet moeten/mogen hebben als je er ook misbruik van kan maken, dan moeten we bijvoorbeeld ook alle ziekenhuizen en scholen gaan sluiten.
Nee hoor, helemaal geen slecht argument. Degenen die het moeten doen hebben hun geloofwaardigheid verspeeld en moeten die maar terug zien te winnen. En dat dus inderdaad recht tegen een storm van kritiek in.
Wat binnen ziekenhuizen en scholen gebeurt is mensenwerk, met een door mensen gedreven toezichtstructuur. Dus om die er met de haren bij te slepen is creatief maar niet echt pertinent. Of je moet even uitleggen waarom ze wel goede voorbeelden zouden zijn.
(en het feit dat jij doet alsof ik dat wel doe als een vorm van ad hominem aanval, onderstreept weer je eigen bekendheid met de zwakte van je argumenten).
Dat is wel een beetje spijkers op laag water zoeken om maar zoveel mogelijk te proberen te escaleren en tegelijkertijd mij van ad hominems te beschuldigen. Kennelijk viel het mij niet op. Oh well. "Nee jij deed het, echt waar!" Tuurlijk joh.
En best kans dat als het ding er goed en wel is, ze gaan buigen ze voor een intense lobby zoals ze dat nu ook gedaan hebben, en de specificatie uitbreiden dat ook opsporingsdiensten mogen meekijken, waar en wanneer ze er maar zin in hebben. Kost wel een jaar of tien voordat het er overal inzit, maar dat vinden carierewetshandhavers niet erg, en EPers gaan het niet doorhebben want ze zitten er minder lang.
Wederom: breek alle ziekenhuizen en scholen af, verbied de mobiele telefoon, schaf het Internet af. Voor elke technologie kun je wel de 1984-kant opgaan -- het feit dat je over iedere verandering na moet denken, vind ik niet een reden om weer in grotten te gaan wonen.
Ziekenhuizen en scholen zijn geen oncontroleerbare zwarte doosjes. De mobiele telefoon wel... en die wordt inderdaad misbruikt. Het internet wordt ook op grote schaal misbruikt door veiligheidsdiensten. Gelukkig zijn er wel middelen om dat een beetje in te dammen. CCTV past ook in het rijtje, net als pervscanners op vliegvelden. Zie je het patroon al?
Ik vind het eigenlijk helemaal niet interessant welke gegevens KUNNEN worden verstuurd en wel welke gegevens DAADWERKELIJK worden verstuurd.
Blijkt altijd weer dat het laatste meer gaat zijn dan het eerste. Heel gek.
Als je er even twee seconden over nadenkt, zul je inzien dat deze uitspraak onmogelijk is.
En toch gebeurt het. Nu jij weer even twee seconden nadenken.
Hier is de crux: Dat KUNNEN wordt omschreven door wetten, niet door technische mogelijkheden.
Maar hoe hard zijn de garanties dat wat ze beweren ook precies de werkelijkheid gaat worden, en wat zijn de automatische reparaties als aan die garanties niet voldaan wordt?
Kijk, eindelijk eens een zinnige en praktische opmerking in plaats van debatteren op zijn Orwelliaans. DAT is het begin van een realistische discussie...
Het gaat er niet om dat het eindresultaat onvermijdelijk een doemscenario gaat zijn; het gaat er om dat de weg naar zulk een eindresultaat open ligt, blijft liggen, en er nauwlijks zelfs maar pogingen worden ondernomen om ze een beetje af te schermen of zelfs maar te zeggen "laten we hier maar niet heengaan". Integendeel, het wordt systematisch weggewuifd als zouden we er onmogelijk kunnen komen, rare aluhoedjesdrager. En toch blijkt dat er niet kunnen komen niet waar. We kunnen het ons domweg niet veroorloven te doen alsof we veilig zijn en wel van zulks verschoond zullen blijven, we moeten er echt hard aan werken.
In de richtlijn staat dat de lidstaten regels in hun wetgeving op moeten nemen over de certificering van de apparaten met betrekking tot functionaliteit (dus ook die uit artikel 6). Daarnaast staat er dat alleen volledig testbare apparaten voor certificering in aanmerking komen en dat de lidstaten strafmaatregelen moeten verzinnen voor bouwers van apparaten die zich niet aan de regels houden. Dus, inderdaad, nu ligt de bal bij de lidstaten. Dus als je je energie ergens op wilt richten, stel ik voor je erop te richten dat de Nederlandse uitwerking van de Europese richtlijn goed gedaan wordt...
Dat is wel een beetje makkelijk hoor. "Hier lidstaten, bouw maar zoiets en regel zelf maar hoe en of je oplet en wat de gevolgen zullen zijn."
Ik weet nu al wat er gaat gebeuren, vergelijkbaar met het volgende, aan mij verteld door een sportkeuringsarts:
Voor sportvliegen moet je goede ogen hebben, en dus is er een ogentest. De Italianen stonden zich voor op het hebben van de strengste zichteisen van heel Europa. En dus kwam niemand door de keuring. En dus kreeg iedereen standaard dispensatie.
Hier in Nederland zal zoiets niet snel gebeuren, maar er zijn genoeg landen in Europa waar dat dus gewoon wel gebeurt. En niets garandeerd mij dat er met ecall niet vergelijkbaars kan gebeuren. Gezien de belangen, moet je er dan vanuitgaan dat het wel gaat gebeuren. Conclusie: De richtlijn is zo lek als een mandje.
Ik denk dat die "balans" een theorieverhaal gaat worden en dat niemand zelfs maar gaat kijken hoe de werkelijkheid eruitziet. En zo creeren we alweer een datagraaifeestje.
Mja, waarom verbaast die gedachte me niet? In ieder geval, ik heb net aangegeven wat je zou kunnen doen om er zinnig aan bij te dragen dat dat niet gebeurt.
Nou, niet dus. Want het betekent apart moeten lobbyen in elk Europees land
en tegen een veel beter gefinancieerde tegenlobby in. Waarom apart en overal lobbyen? Nou, omdat per Europees decreet kastjes in een ander land goed bevonden hier ook goed bevonden moeten worden. Wat dat betreft is dit een reeds vooraf versteende dode mus.
Voor ongeveer vijf miljoen euro per geraamd-gered leven. Wat mij betreft een beetje aan de dure kant, en reden genoeg om te kijken of er niet goedkopere, effectievere middelen zijn. Liefst middelen die niet proberen gezond verstand te vervangen door technologie, zoals dat met rekeningrijden ook geprobeerd werd. Wat dat betreft is ecall veel meer een uitvloeisel van rekeningrijden dan een werkelijk veiligheidsbevorderend idee.
Mja, ik heb het niet zo op het hangen van een prijskaartje aan een mensenleven.
Wat denk je dat verzekeraars doen?
Bovendien weet ik ook niet waar die schatting precies vandaan komt.
Eigen raming van het europarlement. Linkje een eindje boven in deze discussie.
Bovenin staat een bedrag van €100 per auto en 2500 levens in de EU (per jaar, neem ik aan). Maar is daarbij gerekend met het feit dat technologie over tijd goedkoper wordt?
Technologie wel. Als in, bijvoorbeeld, goedkope Chinese meuk. Goederen afgenomen via gedwongen nering... toch wat minder. Zat voorbeelden van te vinden.
Buiten dat, hoeveel goedkoper? Ik denk niet dat het onder de 40 euro per doosje gaat vallen, maar stel dat het 20 is. Dat is nog steeds een aardige smak geld, zowel in totaal als per geraamd-gered leven. Het alternatief is dan die functie maar ergens anders in te integreren, wat de "je kan het toch uitschakelen?" ineens een stuk lastiger maakt
en het "perongeluk" doorelkaar laten lopen van datastromen (en dus datalekken veroorzaken en daarmee datagraaien toch weer faciliteren) weer makkelijker. Precies het omgekeerde van wat we willen.
Maar goed, als je echt wilt.... De wens is om het aantal doden in Europa terug te dringen door wachttijd op hulp na ongelukken met de auto. De eis is dus dat de nooddiensten na een ongeluk SNEL en ZEKER worden verwittigd. Dus, roep maar: welk alternatief heb je voor ogen?
Als je het over oneigenlijke argumenten hebt is dit een mooi voorbeeld: Het EP doet hun werk niet goed maar als jij, onbetaalde anoniem, niet stante pede met een beter voorstel zou komen heb jij ongelijk en is broddelwerk toch puike qualiteit.
Maar bedenk: Dat kastje gaat ervanuit dat de hulpdiensten ook bij vlotte verwittiging snel ter plaatste kunnen zijn. Dat is wellicht hier zo (laten we het recente proefballonnetje over verruimen van aanrijtijden alsook het voorgenomen sluiten van verschillende spoedeisende hulpafdelingen maar even negeren), maar elders?
Ik zou dus veeleer naar die infrastructuur gaan kijken. En omdat voorkomen toch echt beter is dan genezen, is het wellicht leuk om in te zetten op verbetering van knelpunten. Ook betere rijopleidingen en dus beter opgeleide rijinstructeurs zijn leuke, goedkope middelen. Alleen is dat maar lange-termijninvestering en nogal mundaan en dus ongeschikt als prestigeproject.