image

SP wil dat automobilist 'spionnenkastje' kan uitschakelen

vrijdag 28 februari 2014, 14:00 door Redactie, 24 reacties

Het eCall-systeem dat automatisch 112 belt bij auto-ongelukken en dat het Europees parlement volgend jaar verplicht in alle nieuwe auto's wil invoeren moet door automobilisten kunnen worden uitgeschakeld. Daarvoor pleit Dennis de Jong van de SP.

Volgens De Jong is het eCall-systeem een mooi idee, maar is tijdens hoorzittingen gebleken dat de 112-systemen in lang niet alle lidstaten al op een dergelijk systeem zijn toegerust. "We scheppen dus valse verwachtingen. Daarnaast is de privacy onvoldoende geregeld: je kunt het systeem zelf namelijk niet uitschakelen. Dit heeft een vieze bijsmaak, vooral omdat hier de lobby van met name de Duitse auto-industrie en grote verzekeringsmaatschappijen zelf aan het werk is."

Het SP-Kamerlid noemt de invoering van het systeem het zoveelste voorbeeld van Europese drammerij. "Als er in de lidstaten voldoende draagvlak zou zijn voor dit systeem, zou het al lang zijn ingevoerd. Je creëert geen draagvlak door het systeem op te leggen aan de lidstaten en daarmee aan de burgers. Dat werkt volstrekt averechts."

Privacy

Omdat het systeem gevolgen voor de privacy heeft pleit de Jong voor aanpassingen. "Vanaf het begin heb ik er voor gepleit dat elk apparaatje in ieder geval een knop krijgt waarmee je het handmatig kunt uitschakelen. Alleen zo kunnen automobilisten er helemaal zeker van zijn dat er geen data wordt opgeslagen of verzonden. Tijdens het debat uitte veel Europarlementariërs hun zorgen over de privacy maar tijdens de stemming steunden de christen- en sociaaldemocraten het eCall systeem", aldus De Jong.

Reacties (24)
28-02-2014, 14:33 door Anoniem
Ik ben bang dat het overgrote deel van de SP-aanhang het wel "een veilig idee" vindt en dat "als je niks te verbergen" hebt enzovoorts enzovoorts.
28-02-2014, 15:36 door Anoniem
Goh, er komt wat zinnigs uit de SP hoek.

Nou, de Jong... Ga door!
28-02-2014, 15:44 door Reinder
Eindelijk een goed idee van de SP. Veel beter nog zou natuurlijk zijn om dit geheel aan de markt over te laten (in veel auto's is het al een optie of ingebouwd, dus het wordt opgepakt door de markt, overheidsingrijpen lijkt mij onnodig).

Als het dan toch moet door middel van dwang, waarom dan niet bij wet vastleggen dat alle autofabrikanten op alle modellen auto's zo'n e-call systeem als optie moeten aanbieden? Dan kan iedereen die het wil het afnemen, en mensen die het niet willen krijgen het niet opgedrongen. Een dergelijke afspraak zou lijkt ook te maken moeten zijn met autofabrikanten zonder dat er gelijk een wet van gemaakt hoeft te worden. Dit is een beter en eenvoudiger alternatief en zo simpel dat het ongetwijfeld op enig moment overwogen moet zijn. Dat hier niet voor gekozen is roept dan ook de vraag op of wellicht andere motieven een rol spelen hierin, zoals bijv. het kunnen volgen en registreren van de bewegingen van alle auto's.
28-02-2014, 15:53 door Anoniem
Onder het voorwendsel dat dankzij dit kastje automatisch de hulpdiensten na een ongeluk worden gealarmeerd probeert men dit er door te drukken. Het gaat dus om mijn eigen veiligheid; de laaste keer dat ik keek bepaald ikzelf nog steeds hoe veilig ik wil zijn. Het feit dat men dit ding verplicht stelt geeft dus al aan dat men er, zo niet nu dan wel later, (ook) heel andere functies/doelen voor ogen heeft (rekeningrijden, continue plaastbepaling, monitoren van snelheid, etc.). Graag riskeer ik een boete voor het verwijderen of onklaar maken van dit systeem!
28-02-2014, 16:05 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-02-2014, 16:06
[Verwijderd]
28-02-2014, 16:34 door Mysterio
Door Peter V.:
Eindelijk een goed idee van de SP
Het lijkt nu net alsof andere partijen geen goede ideeën hebben en dat de SP voorheen alleen maar verkeerde ideeën had.
Sinds ze van het idee zijn afgestapt dat China het ultieme voorbeeld is op politiek gebied, zijn er inderdaad stappen in de goede richting geplaatst. Hoewel ik ook niet erg blij was met hun PVV standpunten in de jaren 80. De laatste tijd doen ze het echter best goed, maar hebben het natuurlijk wel lekker makkelijk in de oppositie.
28-02-2014, 16:37 door Reinder
Door Peter V.:
Eindelijk een goed idee van de SP
Het lijkt nu net alsof andere partijen geen goede ideeën hebben

Nonsens, dat zeg ik helemaal niet. Ik doe een uitspraak over een idee van de SP, en geen uitspraak over de ideeën van andere partijen. Ik zeg simpelweg dat ik idee A van partij X een goed idee vind, dat zegt niets over idee B of partij Y.

Door Peter V.:
Eindelijk een goed idee van de SP
.. en dat de SP voorheen alleen maar verkeerde ideeën had.

Klopt helemaal.
28-02-2014, 16:57 door Anoniem
En anders valt het vast wel simpel onklaar te maken. Faraday kooi eromheen ofzo, of een gps-jammer.

Ik weiger om aan dit soort totalitaire wetgeving mee te werken. Dit is gewoon een voertuig volg systeem waarmee de overheid de burgers kan volgen.

Dat truucje om een paar (in mijn ogen nutteloze) voordelen van zo'n systeem naar voren te brengen, en dan te doen alsof dat allemaal hard nodig is omdat het zó onveilig is, en de nadelen bagatelliseren, begint me aardig de keel uit te hangen. Stelletje angstzaaiers.
28-02-2014, 17:26 door vimes
Voedingskabeltje, *knip*, uitgeschakeld. Was dat nou zo moeilijk?
28-02-2014, 18:29 door Anoniem
Door vimes: Voedingskabeltje, *knip*, uitgeschakeld. Was dat nou zo moeilijk?

Je gaat er vanuit dat het een aparte identificeerbare module is met slechts 1 functie.
Maar als dat zo is, hoe lang dan nog?
In mijn auto zit een kastje wat de airbags bestuurt. Volgens mij zit daar ook datalogging in, maar nog
geen communicatie. M.a.w. als ik ergens tegenaan knal dan kunnen ze in dat kastje nog zien hoe hard
ik op dat moment reed, of ik geremd heb, etc. Maar dan moeten ze het wel uit de auto halen. Niet zo
moeilijk, als je de asbak eruit haalt dan kun je er bij.

Dit kastje is natuurlijk een pracht kandidaat om in een nieuwe versie meteen ook die melding te doen.
Alles wat je wilt weten is daar al bekend. Snelheid, versnelling, airbags geactiveerd, etc.
Het lijkt me niet meer dan voor de hand liggend dat in nieuwere auto's dit kastje gewoon vervangen wordt
door een nieuwer type met e-call functionaliteit. En als je daar de voeding vanaf knipt dan werken je
airbags ook niet meer, en wellicht kun je zelfs helemaal de motor niet meer starten omdat er geen terugmelding
komt richting boordcomputer en motormanagement.

Als er iemand bericht dat je TomTom doorgeeft waar je rijdt (en dat doet ie als je HD traffic hebt!!!) dan zeg
je toch ook niet "kabeltje doorknippen en opgelost"? Of als computers besmet worden met een virus vanaf
internet, gewoon "je router uitzetten"?
28-02-2014, 18:41 door johanw - Bijgewerkt: 28-02-2014, 18:41
Door vimes: Voedingskabeltje, *knip*, uitgeschakeld. Was dat nou zo moeilijk?
Ja, wel als men het uit kostenbesparing inbouwt in de boordcomputer. Dan kun je de voeding wel doorknippen maar dan doet je auto helemaal niks meer. GPS jammer is leuk maar dan werkt je eigen offline navigatie ook niet meer.
28-02-2014, 18:42 door Anoniem
Door vimes: Voedingskabeltje, *knip*, uitgeschakeld. Was dat nou zo moeilijk?

nee hoor, dat was hardstikke makkelijk.
alleen...nou start ie niet meer en het motormanagement geeft een foutmelding.
Wegenwacht bellen ?
28-02-2014, 21:32 door Anoniem
Die laatste zin, is dat nou bewijs dat het EP een boel gelul maar geen daadkracht belichaamt?
28-02-2014, 22:21 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-02-2014, 22:37
[Verwijderd]
01-03-2014, 01:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-03-2014, 01:41
[Verwijderd]
01-03-2014, 11:41 door Anoniem
Door vimes: Voedingskabeltje, *knip*, uitgeschakeld. Was dat nou zo moeilijk?

Wel als het aan je motormanagement gekoppeld is en je auto niet meer wil starten.
01-03-2014, 15:13 door Anoniem
Een heel belangrijk probleem met privacy is dat zelfs sommige van haar voorvechters, soms ook 'hackers' in de security wereld al openlijk stellen dat dit tijdperk voorbij is.

Waarom?

Zelfs in een cel, met camera op mijn ass 24/7, heb ik privacy. Dat zal ik ook altijd houden. We zijn, gelukkig, in ieder geval nog VER verwijderd van apparatuur en technieken die de inhoud van mijn gedachten accuraat kan weergeven.

Daarom is het tijdperk van privacy niet over. Zijn dat soort opmerking 'lulkoek'.

Privacy manifesteert zich steeds anders, met name op basis van hoeveel waarde we aan ons eigen gedachtengoed toedichten. Eigenlijk meer gebaseerd op levenservaring dan op overdraagbare kennis (napraterij).

We dichten ons eigen gedachtengoed steeds minder waarde toe, vast omdat we rasechte individualisten zijn. Hehe, niet dus, omdat het systeem onze positie als oorzaak ervan al overgenomen heeft. Dus we dienen het systeem in plaats van het systeem dient ons, vandaar dat de procedure als dood stuk papier opeens verantwoording lijkt te nemen en steeds minder het individu helpt bij het nemen van verantwoording. Dit alles is inherent aan afname van ons bewustzijn, identiteit en de waarde die we toedichten aan ons gedachtengoed. De mens is inmiddels vervangbaar geworden. Heeft zich, door classificatie en behoeftes aan comfort, laten vervangen. We consumeren liever dan ook nadelen aankijken.

Daarom verwachten we in een kenniseconomie met gebrek aan leiderschap dat leiders als apen voor onze media staan te dansen. Oplossingen op presenteerblaadjes komen aanbieden. Dan moet je, als kenniseconomie, echter toch eerlijk zijn, je hebt dan kennelijk geen gebrek aan leiderschap, je wil een dictator.

Een leider kan niets zelf oplossen. Daar heeft ie jou als betrokken burger bij nodig. Daar moet je vragen voor stellen en vooral niet teveel consumeren. Daarom zal ie ook de waarheid door je kop blijven tetteren, als echte leider, om je betrokken te krijgen, ongeacht of je die waarheid wel leuk vindt. Dictators komen de zaak op een presenteerblaadje aanbieden.

Ik denk dat een echte leider in deze context zou zeggen 'ja maar, zo kan ik geen leiding geven'.

of, zoals churchil al eens verwoorde na wat concessiepolitiek over een komende storm (vrij vertaald, uit mijn hoofd, op voorhand mijn excuses);

'the time of batthling, soothing and procrastination is over. in its place we expierence an era of consequences now'.

Dat is nou eens een echte leider!
02-03-2014, 11:22 door FSF-Moses
Door johanw:GPS jammer is leuk maar dan werkt je eigen offline navigatie ook niet meer.
Wat is er mis met het leren lezen en navigeren middels een analoge kaart (papieren versie)?

Maar goed, ik blijf erbij dat zo'n spionagekastje er bij mij niet in komt, ook al zal ik dan nooit een nieuwe auto meer kunnen kopen. Dan maar in ee oud barrel rond hobbelen zolang dat nog is toegestaan. De opmaat naar volledige controle van de automobilist zal na deze verplichting alleen nog slechts een kwestie van tijd zijn...
02-03-2014, 20:23 door Anoniem
Door FSF-Moses:Dan maar in ee oud barrel rond hobbelen zolang dat nog is toegestaan.

Hee grappig dat doen ze in Cuba ook! Daar mochten ze ergens in de jaren 50 geen auto meer kopen en rijden ze
nu nog in diezelfde auto's als ze toen hadden. Alleen daar wordt dat nu geloof ik afgeschaft.
02-03-2014, 22:11 door johanw
Door FSF-Moses:
Door johanw:GPS jammer is leuk maar dan werkt je eigen offline navigatie ook niet meer.
Wat is er mis met het leren lezen en navigeren middels een analoge kaart (papieren versie)?
Onhandig onder het rijden en een papieren kaart waarschuwt me niet als ze ergens staan te flitsen.
03-03-2014, 09:05 door Anoniem
Zo'n kastje is natuurlijk niet bedoeld voor de veiligheid.
Net als 99,9 procent van de automobilisten rijdt ik alleen over wegen waar ook ander verkeer is. En waar om de paar honderd meter een camera hangt. Als ik een ongeluk krijg dan weten de hulpdiensten het binnen enkele seconden dat er iets aan de hand is. Daarvoor is het niet nodig met een kastje rond te rijden dat op elk moment aan de overheid laat weten waar ik ben, waar ik stop, parkeer, verblijf...
Het doel moet dus wel iets anders zijn...
Het aantal false positives zal trouwens enorm zijn. Botsing'kje tegen een paaltje: melding. Dus wordt al gauw de automatische melding iets om automatisch te negeren.
Vervolgens weet het systeem niet WAT er aan de hand is. Moet er een ziekenwagen naartoe? Of de brandweer? En is dat met duik-uitrusting of met een bluswagen? Wellicht kan het systeem de impact van een aanrijding bepalen door het meten van de luchtvochtigheid en de versnelling/vertraging van het voertuig. Leuke spin-off is dan dat de overheid dan tevens het rijgedrag kan monitoren. Wie rijdt er zuinig en wie niet? Wie rijdt er te sportief? Of meer dan het gemiddelde? Wie...?
En hadden we het al over een DoS-aanval? Want aannemen dat dit systeem niet is te kraken, dat lijkt me onzinnig. Dat betekent trouwens dat we onze auto's moeten toestaan automatisch updates te ontvangen...

Is het niet eenvoudiger en veel nuttiger om een kastje te bedenken dat het zenden pas inschakelt bij een stevige aanrijding? Eventueel met een 'zwarte doos' functie die ter plaatse kan worden uitgelezen als er daadwerkelijk een ongeluk is gebeurd (en dan niet via draadloze verbindingen o.i.d.)?

Maar er is ook een positieve kant aan dit systeem: je hoeft nooit meer actie te ondernemen als je ergens betaald moet parkeren, want de parkeertijd kan direct worden doorgegeven aan de betreffende parkeerdienst.
03-03-2014, 11:02 door Anoniem
"Maar er is ook een positieve kant aan dit systeem: je hoeft nooit meer actie te ondernemen als je ergens betaald moet parkeren, want de parkeertijd kan direct worden doorgegeven aan de betreffende parkeerdienst."

En dat is nou juist het beangstigende met een datagraaiende overheid. Een kastje dat - net als een webcam - ongetwijfeld ook op afstand aangezet kan worden om zo de locatie door te geven, waar dan ook. Dus een consument moet de keuze hebben om zo'n kastje uit de auto te laten. Een kabeltje doorknippen kan mogelijk ook, maar ik kan me zo maar voorstellen dat dit een reden is om een boete te geven als het een verplichting is zo'n spy-box in de auto te hebben.
En denk nog even aan dat andere Brusselse idee, dat de politie de macht moet geven om de auto op afstand tot stoppen te dwingen ...
03-03-2014, 11:43 door Anoniem
Het lijkt mij niet dat de overheid geïnteresseerd is in waar wij allemaal zijn op een bepaald moment. Het is dan ook zeker de vraag of het systeem ingeschakeld zal zijn (De GPS moet wel standby blijven, om de opstart tijd te besparen, en ook de botsing sensoren moeten ingeschakeld zijn als je rijdt, maar continue communicatie van miljoenen auto's zou een apart data netwerk vereisen, alleen voor dit doel! Nee, ik verwacht dat dit systeem alleen een bericht zal uitzenden als een noodsituatie wordt gedetecteerd en DAN zie ik het enkel als een positieve toevoeging, die ik ook graag in mijn auto zou hebben.
Ik ben het er wel mee eens dat NU verplicht stellen een stap te ver is. Het zal een nieuwe auto ongetwijfeld duurder maken door de toegevoegde techniek. Er zijn al verzekeringsmaatschappijen die iets dergelijks aanbieden. Het is onwaarschijnlijk dat die via een dergelijk systeem gegevens opslaan over waar U zich op een bepaald moment bevindt.Dat zou hun systemen zwaar belasten, als al hun klanten een dergelijk systeem zouden hebben! Tienduizend auto's op de weg in de spits met een dergelijk systeem, en er is ergens 1 aanrijding waarbij het systeem alarm geeft. Helaas zit het netwerk vol door de vele auto;s die in de spits rondrijden, en het bericht komt na een half uur pas door! Daar hebben ze niets aan! Nee, ik verwacht dat het alleen bij een echt noodgeval in actie komt, en dan nog als de bestuurder een lokaal afgegeven alarmsignaal negeert. De kans op valse positieven moet namelijk ook zo klein mogelijk worden gemaakt, terwijl het systeem betrouwbaar moet werken als het echt nodig is.
Een systeem met een rode en een groene knop zou nuttig kunnen zijn: Bij een aanrijding klinkt een alarm dat je moet bevestigen met een van de twee knoppen: Rood: Ik heb hulp nodig, Groen: Geen hulp nodig
Geen reactie na een bepaalde tijd (een minuut bijvoorbeeld) dan toch een hulpvraag. De bestuurder kan bewusteloos zijn!
De rode knop kan dan ook gebruikt worden als er een ander noodgeval dan een aanrijding is, bijvoorbeeld de bestuurder of een van de passagiers wordt onwel. De auto is al veilig aan de kant gezet, maar nu moeten de hulpdiensten worden gewaarschuwd. Rode knop indrukken en enkele seconden vasthouden.
De locatie wordt verzonden en eventueel kan een spraakverbinding worden opgezet, zodat de hulpdiensten ook weten welke dienst er gevraagd wordt. Dat lijkt mij echt nuttig, en het belangrijkste doel van een dergelijk systeem
Laten we toch stoppen met overal spionnen te zoeken! Als je een slecht geweten hebt, dan is het misschien belangrijk om niet te laten weten waar je bent, maar anders kan het alleen maar positief zijn. Bij een vermissing de auto kunnen opsporen is natuurlijk altijd een aanwijzing waar de bestuurder vermist is geraakt! Dus bewust één bepaalde auto opsporen zou wel nuttig kunnen zijn. En als je geen crimineel gedrag vertoont, is het onwaarschijnlijk dat de politie dat zou doen zonder aanleiding.
Ik zie het als positief als er tenminste gezien kan worden waar ik ben, als er iets is gebeurd waardoor ik niemand kan waarschuwen!
Hoe vaak vergeet je niet de telefoon mee te nemen, of is onderweg de accu leeg! Dan is het prettig als de hulpvraag via de auto kan worden doorgegeven. Ik zie dit als positief. Niet als negatief!!
Veel vrachtwagens rijden rond met een systeem waardoor de manager de wagen kan volgen. Dat kan terugvinden van een gestolen auto bevorderen. Een dergelijk systeem wordt gewoonlijk alleen gebruikt als er sprake is van diefstal, maar het IS natuurlijk bruikbaar om de chauffeur mee in de gaten te houden. Toch zijn daar weinig klachten over. Dergelijke acties zouden namelijk het werk van de coördinator enorm doen toenemen.

Joep.
03-03-2014, 13:48 door Eric-Jan H te D
Natuurlijk ben ik, zeker na de schandalen van de laatste tijd, ook bezorgd over de privacy-aspecten van zo'n kastje. Maar laten we de dingen wel in perspectief zien. We nemen allemaal onze telefoon mee als we de deur uit gaan. En we halen de accu er op zo'n moment niet uit. Sterker nog, als het ons zo uitkomt bellen we er al rijdend ook nog eens niet hands-free mee.

We moeten het kind niet met het badwater weggooien. De techniek van zo'n alarmeringssysteem is natuurlijk goed; Net zo als de techniek van je smartphone. Wel moet er nu eindelijk eens een fundamentele discussie komen over wat wij de overheid en bedrijven willen toestaan op het gebied van dataverzamelen. Inclusief het vastleggen van substantiële boetes en schadevergoedingen als de democratisch vastgestelde grenzen worden overtreden.

Overigens vraag ik me af of een kastje wel nodig is. Volgens mij zijn versnellingsmeters in smartphones al bijna gemeengoed. Een app-je is in dat geval voldoende.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.