XS4ALL zal de FRITZ!box-modems van klanten op afstand updaten om misbruik van een beveiligingslek in de apparatuur te voorkomen. Begin februari werd bekend dat een lek in de modems door criminelen werd gebruikt om telefoonfraude mee te plegen. Fabrikant AVM ontwikkelde een update voor het probleem.
In eerste instantie werd gesteld dat het probleem zich alleen voordeed bij gebruikers die Remote Access of de MyFRITZ! service op de modem hadden ingeschakeld. Later bleek dat de kwetsbaarheid veel ernstiger was dan gedacht en tegen alle gebruikers van een FRITZ!box-modem kon worden gebruikt. Naast het plegen van telefoonfraude zou een aanvaller ook toegang tot allerlei wachtwoorden kunnen krijgen. Ondanks de ernst van het lek zou volgens AVM slechts de helft van de modems over de beveiligingsupdate beschikken.
Om het updaten van de firmware zo snel en eenvoudig mogelijk te laten verlopen heeft XS4ALL besloten het updateproces geautomatiseerd uit te voeren. "De komende weken zullen alle bij XS4ALL aangemelde FRITZBox!-modems automatisch door ons voorzien worden van de nieuwe firmware. Klanten hoeven daarvoor niets te doen. Bij het updaten blijven alle instellingen bewaard en na de update kunnen klanten hun modem gewoon zelf beheren en instellingen aanpassen zoals ze gewend zijn", laat XS4ALL-woordvoerder Niels Huijbregts via de website van de internetprovider weten.
Huijbregts merkt op dat de update voor een korte onderbreking van de verbinding zorgt, omdat het modem moet herstarten. "Daarom voert XS4ALL de update ‘s nachts uit, zodat klanten zo min mogelijk hinder ondervinden." Klanten die de update zelf al hebben geïnstalleerd krijgen niet met de automatische update te maken. Daarnaast kunnen klanten die niet willen dat hun modem automatisch van nieuwe firmware wordt voorzien, hun modem van de procedure uitsluiten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.