Vanwege de zorgen over de aangekondigde plannen van ING om de betalingsgegevens van klanten voor gepersonaliseerde advertenties te gebruiken, heeft de Consumentenbond minister Dijsselbloem van Financiën een brief gestuurd waarin hem wordt gevraagd dit te verbieden.
In de brief laat de Consumentenbond weten dat het plan van ING in strijd is met de intentie van de wet op de privacy en de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiele Instellingen. Volgens de Bond vertegenwoordigen de door ING beheerde klantgegevens een aanzienlijke materiële en immateriële waarde. Het verstrekken van de gegevens aan derden zou vooral voor adverteerders en ING voordelig zijn, terwijl klanten, die eigenaar van de gegevens zijn, er nauwelijks van profiteren, zo stelt de Bond.
"Het kan niet zo zijn dat informatie, ook in niet herleidbare vorm, gebaseerd op klantgegevens aan derden ter beschikking wordt gesteld, zonder expliciete toestemming van die klant", schrijft directeur Bart Combée. ING laat weten dat klanten vooraf toestemming moeten geven, maar ook daar maakt de Consumentenbond zich zorgen over. "Het is vrijwel onmogelijk glashelder duidelijk te maken waar iemand exact toestemming voor geeft", aldus Combée.
Hij wijst naar de praktijk op internet waar consumenten akkoord of toestemming geven zonder zich ook daadwerkelijk in de voorwaarden te verdiepen. "Het is dan ook de vraag of toestemming een werkelijk geïnformeerde keuze van de klant is." De Consumentenbond vraagt Dijsselbloem dan ook om alle activiteiten met klantgegevens om die aan derden ter beschikking te stellen en het beschikbaar stellen van klantgegevens aan derden onmogelijk te maken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.