De afgelopen twaalf maanden werden 2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime, zo beweert Symantec. 44% van de Nederlandse volwassenen op internet zou ooit slachtoffer van cybercrime zijn geworden, waarbij 23% de afgelopen twaalf maanden met cybercrime te maken zou hebben gekregen.
Volgens het anti-virusbedrijf, dat 500 Nederlanders liet ondervragen, bedroeg de totale schade door cybercrime 1,5 miljard euro voor alleen Nederland. Wereldwijd zou het om 90 miljard euro gaat. Gemiddeld zou een Nederlands slachtoffer van cybercrime 691 euro verliezen.
De schade wordt veroorzaakt door fraude, diefstal of verlies, reparatiekosten en overige kosten. Dat bedrag wordt vervolgens vermenigvuldigd met alle slachtoffers. Volgens Symantec is het schadebedrag gebaseerd op directe financiële kosten en verliezen als gevolg van cybercriminaliteit die de ondervraagden zelf hebben gerapporteerd, bijvoorbeeld door fraude, diefstal en herstelwerkzaamheden.
Onlangs werden al de wereldwijde cijfers gepresenteerd, maar nu zijn ook de Nederlandse statistieken bekend.
Begrip
Symantec hanteert een breed begrip voor cybercrime. Naast besmetting door malware, gaat het ook om zaken als het reageren op ongewenste sms-berichten en online scams, gehackte e-mail of sociale netwerkaccounts, online stalking, online pesten, online worden lastiggevallen, haatmisdrijven en het reageren op gespoofte e-mailadressen.
Maar ook zaken als op het internet benaderd worden door iemand op een ongewenste seksuele manier. In het geval van 'social cybercrime' gaat het zelfs om het klikken op linkjes en likes die naar een lege pagina leiden.
In het verleden is er felle kritiek op de cijfers van Symantec gekomen, mede omdat het schadebedrag niet voor alle slachtoffers van 'cybercrime' geldt. Ook zou de geïnterviewde populatie niet naar de gehele wereldbevolking zijn te extrapoleren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.