Bij de presentatie van het jaarverslag heeft de Nationale ombudsman gewaarschuwd voor een digitale kloof die in de samenleving aan het ontstaan is en voor de uitsluiting van burgers kan zorgen. De Tweede Kamer ontving vandaag het jaarverslag over 2013 genaamd 'Persoonlijk... of niet? Digitaal... of niet?'.
Daarin staat dat de overheid de dienstverlening niet op álle burgers afstemt, waardoor een grote groep burgers de regie op het eigen leven dreigt te verliezen en ontstaat er een kloof tussen burgers die mee kunnen en hen die dat niet lukt. Veel burgers zijn volgens de Nationale ombudsman blij met de mogelijkheid digitaal met de overheid te communiceren. Hij stelt ook vast dat burgers die niet digitaal vaardig zijn steeds verder van de overheid dreigen af te raken.
De ombudsman pleit er voor de dienstverlening van de overheid ook af te stemmen op burgers die de overheid niet begrijpen terwijl ze er tegelijkertijd wel van afhankelijk zijn. "Op die manier kunnen álle burgers de regie voeren over hun eigen leven", zegt waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren.
Verder vindt hij dat de overheid, naast contact via internet, altijd maatwerk en telefonisch contact als alternatief moet bieden. En als burgers in hun contact met de (digitale) overheid een vergissing maken, moet dat niet leiden tot zware sancties. "Een vergissing is geen fraude", aldus Van Dooren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.