Gerichte aanvallen via e-mail zijn de grootste angst voor bedrijven en een voorname reden waardoor bedrijfsnetwerken gehackt worden. Daarbij gebruiken de aanvallers verschillende nieuwe technieken. Zo wordt er bijvoorbeeld op vrijdag een e-mail gestuurd met een link naar een schone website. Spamfilters en virusscanners die de link controleren treffen geen malware of exploits aan en slaan daardoor geen alarm terwijl het bericht wordt afgeleverd aan het doelwit.
Tijdens het weekend wordt de gelinkte website gehackt en voorzien van een exploit. De meeste phishingmails worden op vrijdag (39%) verstuurd, gevolgd door maandag (30%).
"De aanvallers kennen het gedrag van de potentiële slachtoffers. Ze weten dat werknemers op vrijdag makkelijker zijn afgeleid", zegt Patrik Runald van Websense. Werknemers zullen dan ook eerder op links in e-mailberichten klikken, wat ook geldt voor maandagen. "Door dit gedrag te bestuderen weten phishers dat ze hun succesratio kunnen vergroten."
Drinkplaats
Een andere manier die aanvallers toepassen is de zogeheten 'drinkplaats-tactiek'. Daarbij proberen de aanvallers hun slachtoffers niet actief via zelfs verstuurde links te lokken, maar wachten ze tot de slachtoffers zelf naar de aanvallers toekomen. In dit geval hacken de aanvallers een website die slachtoffers vanuit zichzelf al regelmatig bezoeken.
Om spear phishing-aanvallen te voorkomen is het trainen van personeel fundamenteel, merkt Runald op. "Voer pentests op je gebruikers uit. Laat ze zien waarom ze moeten nadenken voordat ze klikken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.