image

Australische banken onthullen pinnen zonder pinpas

zaterdag 3 mei 2014, 12:01 door Redactie, 10 reacties

Klanten van twee grote Australische banken kunnen straks zonder hun pinpas toch geld bij een geldautomaat pinnen. In plaats van de pinpas kan er via een smartphone-app fysiek geld worden opgenomen. Ook is het mogelijk om via de app iemand anders geld bij de automaat op te laten halen.

Het kaartloze pinnen werd deze week als eerste door de Commonwealth Bank aangekondigd. De bank had daarmee de primeur van de eerste Australische bank die 'Cardless Cash' aanbiedt. Klanten kunnen straks via de bank-app bij meer dan 3.000 geldautomaten maximaal 200 Australische dollars per dag opnemen.

"Cardless Cash geeft onze klanten niet alleen het gemak om geld op te nemen als er geen kaart beschikbaar is, maar ook de mogelijkheid om een familielid of vriend in een noodsituatie te helpen door cash naar een geldautomaat te sturen", aldus een woordvoerster van de bank.

Een dag na de aankondiging van de Commonwealth Bank liet ook de Westpac Bank weten dat het klanten via hun smartphone geld zal laten opnemen. Klanten moeten een callcenter bellen om een unieke zescijferige code te krijgen die op de smartphone te gebruiken is. In totaal kan er drie keer per dag geld worden opgenomen met een maximum bedrag van 1.000 Australische dollars per dag.

Image

Reacties (10)
03-05-2014, 12:32 door Anoniem
Wat is het nou, 200 of 1000 AUD?

Zo van (verre) afstand is dat anderen laten pinnen idee leuk verzonnen vanuit gebruiksgemakoogpunt, al vraag ik me af wat voor scenarios ze voor ogen hadden. Ik zie vooral mogelijkheden tot misbruik. Te beginnen met de afhankelijkheid van de smartfoon en alle gedonder met malware apps die je daar gratis bij krijgt. Ook smaakt het weer naar chipper/chipknip/nfcbetalen: Leuke technologie maar waar het nou helemaal een oplossing voor is ontgaat me een beetje.
03-05-2014, 15:10 door [Account Verwijderd]
>>> Ook is het mogelijk om via de app iemand anders geld bij de automaat op te laten halen. <<<

Dat is nu juist wat ik altijd probeer te voorkomen.

Vroeger had je hooguit op vrijdag je week geld in een papieren zakje bij je.
Heden ten dagen is dat je maandgeld + je het tegoed dat je rood mag staan.

Wordt je geplukt dan is dat jammer, maar niet het probleem van de bank.
Maar ze LENEN je dan wel weer wat geld om je eten en rekeningen te kunnen betalen.
Wat zijn ze toch lief voor hun klanten.
03-05-2014, 23:26 door Anoniem
stupiditeit is weer aanstekelijk bij upper management van de banken

ik zie ze al derpen: Remove all security! must follow trends like sheep!
04-05-2014, 09:51 door Anoniem
Nog iets doms: alles via de telefoon laten lopen. Je moet juist voorkomen dat je vastloopt doordat één ding het niet doet. Alles op een kaart zetten is stupide.
04-05-2014, 12:48 door Anoniem
Lijkt me een hoax, klinkt als te idioot om waar te zijn.
04-05-2014, 13:30 door Anoniem
Echt nieuw is de oplossing niet, want deze methode (geld opnemen van ander) is reeds mogelijk in bepaalde Afrikaanse landen. Daar gaat de code via SMS.
05-05-2014, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is het nou, 200 of 1000 AUD?

Commonwealth Bank: 200
Westpac Bank: 1000

Moeilijk he lezen!
05-05-2014, 20:49 door Eric-Jan H te D
Gewoon van Bitcoin gejat.
05-05-2014, 21:55 door frankk
doe mij maar de ouderwetse pin pas, lijkt mij minder gevoelig voor hackers
06-05-2014, 10:49 door Anoniem
Als je toch een callcenter moet bellen, waarom sturen ze het geld niet gewoon in het envelop naar je toe?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.