image

Microsoft: telefoonscammers worden steeds brutaler

dinsdag 6 mei 2014, 10:36 door Redactie, 8 reacties

Oplichters die zich als medewerkers van Microsoft voordoen en mensen thuis bellen dat er een probleem met de computer is worden steeds brutaler, waarbij de scammers zich niet alleen meer op consumenten richten, maar het ook op bedrijven hebben voorzien. Dat laat Microsoft weten.

De scam volgt een vast patroon waarbij mensen worden gebeld door iemand die zich als Microsoftmedewerker voordoet. De man of vrouw vertelt dat er een virus of ander probleem op de computer aanwezig is en kan worden opgelost. Hiervoor moeten slachtoffers vaak software installeren waardoor de oplichters controle over de computer krijgen. Het doel van de scam is om slachtoffers voor de aangeboden "diensten" te laten betalen.

Hoewel de scam al enige jaren gaande is lijkt die niet af te nemen, zo stelt Microsofts Kirsten Kliphouse. Steeds vaker zou Microsoft van de eigen helpdesk te horen krijgen, alsmede van vrienden en familie, dat de oplichters juist steeds brutaler worden en naast individuen nu ook bedrijven bellen.

"Het is schandalig dat ze misbruik van jouw vertrouwen in Microsoft maken om je geld te kunnen stelen. Het is immoreel, respectloos en zeker strafbaar", aldus Kliphouse. Ze wijst consumenten op deze waarschuwing van Microsoft waarin wordt uitgelegd hoe mensen kunnen voorkomen dat ze het slachtoffer van een telefoonscammer worden.

Reacties (8)
06-05-2014, 13:02 door Anoniem
Als het niet afneemt is het kennelijk nog altijd lukratief. En worden ze nóg brutaler? Ik vond ze al hondsbrutaal toen ik ze een keer aan de lijn had.

Ik was erop voorbereid dat het een keer ging gebeuren: ik had het nieuws erover gezien, en had al diverse afgebroken belpogingen van een bekend buitenlands nummer ontvangen. En ik had mijn plannetje klaar liggen. Ik heb een systeem dat qua bediening op geen enkele manier op Windows lijkt (Linux met de Awesome window manager, zo ingericht dat ik met een druk op de knop een achtergrond zonder taakbalk, zonder startmenu, zonder icoontjes op de desktop, zonder wat dan ook zie; alleen Windows-toets+R doet ongeveer hetzelfde, maar de eventviewer opstarten werkt niet, evenals andere commando's waar iemand die Windows verwacht mee aan komt zetten), en ik heb hem een flinke tijd aan de praat gehouden door braaf alle instructies op te volgen en te melden dat niets werkte.

Misschien schemerde er iets cultureels door, India is eindeloos veel hiërarchischer dan wij gewend zijn. Die man stelde zich op als een autoriteit die instructies gaf en als die niet werkten was ik duidelijk degene die zich misdroeg door ze niet gehoorzaam goed te laten gaan. Hij raakte steeds geagiteerder en geïrriteerder, en hij eindigde met een "you are wasting my time" dat oprecht verontwaardigd klonk[*]. Ik meldde daarop hij juist degene was die mijn tijd aan het verdoen was, dat er door Microsoft en de politie tegen deze telefoontjes gewaarschuwd werd, en dat hij een crimineel was of voor criminelen werkte. Na wat gesputter waarbij hij niet helemaal meer wist wat hij moest zeggen hing hij hing op en ik heb nooit meer zo'n telefoontje gehad.

[*] Dat is óf grenzeloos arrogant, óf die man wist niet dat hij met misdaad bezig was. Het superieure toontje van iemand die omhoog is gevallen naar een (naar zijn eigen maatstaven) goede baan heb ik bij Indiërs wel eens eerder gehoord, dat kán een culturele achtergrond zijn waarin hiërarchie en status ongeveer alles zijn. Als dat zo is zou het wel eens heel effectief kunnen zijn om te melden dat ze voor criminelen werken.
06-05-2014, 13:45 door potshot
ik had er laatst 1 zo kwaad dat hij een bom zou sturen als straf omdat ik 'm een vuile crimineel noemde.
06-05-2014, 14:12 door Anoniem
Door potshot:
ik had er laatst 1 zo kwaad dat hij een bom zou sturen als straf omdat ik 'm een vuile crimineel noemde.
Bevestigt hij daarmee niet jouw beschuldiging?
06-05-2014, 16:29 door Anoniem
De eerste vraag die ik áltijd stel is: "Hoe komt u aan mijn telefoonnummer"
Ik geef dat namelijk niet zomaar en als ik dat al geef weet ik ook waaraan.
De keren dat ik m'n telefoon opneem wegen niet op tegen de keren dat ik 'm laat overgaan. Tegenwoordig kunnen we prima mailen, bijna iedereen is meerdere uren per dag online.
06-05-2014, 16:50 door Anoniem
Vertel deze M$ 'support medewerkers' dat je alleen maar Apple PC's in huis hebt en dat zij verkeerde informatie hebben verkregen. Moet je kijken hoe snel ze ophangen. Is mij al een paar keer overkomen. Ze bellen zelfs in de nacht!
Het is over, ze bellen niet meer.
06-05-2014, 20:53 door Anoniem
Ook ik heb ooit eens zo'n goed gesprek gehad met een van de 'Microsoft' medewerkers.
Aan het einde kon ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat de betreffende persoon daadwerkelijk in de veronderstelling was dat hij voor MS werkte. Best slim als je er over nadenkt; je zet een callcenter op, neemt mensen aan en vertel ze dat ze voor MS werken...
08-05-2014, 10:17 door potshot
Door Anoniem: Ook ik heb ooit eens zo'n goed gesprek gehad met een van de 'Microsoft' medewerkers.
Aan het einde kon ik me toch niet aan de indruk ontrekken dat de betreffende persoon daadwerkelijk in de veronderstelling was dat hij voor MS werkte. Best slim als je er over nadenkt; je zet een callcenter op, neemt mensen aan en vertel ze dat ze voor MS werken...

nou,ze weten het echt wel hoor.
ik had 1 aan de lijn die beweerde in bakerstreet nr24 geloof ik in londen te werken.
ik zoek het op en bleek een soort cafetaria te zijn,ik vroeg of microsoft werkelijk vanuit een vreettent zou bellen..
vond hij niet netjes dat ik 'm zo voor het blok zette.!
was wel lache de rest van het gesprekje.
09-05-2014, 23:30 door Anoniem
Ben vorig jaar wel drie keer in een week gebeld. Ze bleven volhouden. Toen heb ik het volgende gedaan. Ik heb heel vriendelijk gereageerd en de man begroet als Microsoft collega. Ik heb hem hartelijk bedankt en gezegd dat ik als Microsoft medewerker mijn computers heel goed had beveiligd. Toen ik vroeg van waar hij belde zei hij: Sydney. Ach, zei ik, hebt u nachtdienst? U kunt veel beter overdag gaan werken en alle mensen in Sydney en omgeving helpen. Hij stotterde wat. Toen ik, nog steeds heel vriendelijk, vroeg of hij al lang in Australië woonde en of hij India niet heel erg miste, had de goede man het niet meer en kwam helemaal niet meer uit zijn woorden. Heel vriendelijk heb ik hem veel succes toegewenst en daarna ben ik NOOIT meer gebeld.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.