Een veel gebruikte Android advertentiemodule biedt App-ontwikkelaars de mogelijkheid om de module te verbergen. Het gaat om AirPush, dat vervelende en opdringerige advertenties toont. De module kan advertenties in de waarschuwingsbalk plaatsen, waar normaal meldingen over gemiste telefoongesprekken in verschijnen. Voor veel gebruikers is het onduidelijk waar de advertenties vandaan komen
Zowel Google als AirPush besloten daarop aanpassingen door te voeren om de advertenties beter aan de apps te koppelen. In plaats van de applicatienaam te gebruiken verschijnen er echter steeds mee apps die een alfanumerieke string tonen. De enige reden is om de appnaam voor de gebruiker te verbergen. App-ontwikkelaars worden daarbij geholpen door AirPush zelf, dat nu op maat gemaakte versies van de advertentiemodule levert, elke met een unieke string.
Detectie
Volgens de advertentiesoftware is dit nodig om te voorkomen dat de concurrentie weet in welke apps de software gebruikt wordt. De maatregel heeft echter ook effect op advertentie-detectors. Die kunnen de aangepaste AirPush-modules niet meer detecteren, zegt Costin Ionescu van Symantec.
Het anti-virusbedrijf ontwikkelde een gratis app genaamd Norton Spot die alle apps met AirPush kan detecteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.