Wie voor de feestdagen online wil shoppen doet er verstandig aan om een apart e-mailadres voor webwinkels te gebruiken en na de bestelling zijn gegevens te verwijderen. Bij veel webwinkels is het e-mailadres inmiddels de gebruikersnaam geworden. "Het voordeel is dat gebruikers dit herinneren en er een nieuw wachtwoord naar ze gestuurd kan worden", zegt Kara Heinrichs van beveiligingsbedrijf Duo Security.
Het heeft echter een groot nadeel. Als de webwinkel wordt gehackt geeft het e-mailadres de aanvallers ook een mogelijkheid om andere accounts bij andere websites aan te vallen. "Een hack kan meer toegang geven dan alleen het besteloverzicht van een specifieke winkel." Voor webwinkels is het dan ook verstandig om een apart e-mailadres te gebruiken.
Risico
"Indien mogelijk, gebruik een e-mailadres dat niet met één van je belangrijke accounts is geassocieerd, zoals werk, bankieren, sociale media en privégebruik, en gebruik die alleen voor webwinkels", merkt Heinrichs op. Dit zou het risico moeten verminderen dat andere accounts worden aangevallen als de webwinkel wordt gehackt.
Daarnaast kunnen consumenten na het ontvangen van de bestelling bij de webwinkel alle persoonlijke gegevens verwijderen waarvan ze niet willen dat die in het geval van een lek openbaar worden. "Voor de één is dit de gedeeltelijke creditcardnummers, voor de ander kan het alles zijn. Dit moet jezelf beslissen. Het principe hier is dat je zelf moet bepalen welke informatie je deelt en niet de webwinkel", besluit Heinrichs.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.