In het geval van frauduleuze transacties via internetbankieren zijn consumenten in beginsel tot een bedrag van 150 euro verantwoordelijk. Dat laat minister Dijsselbloem van Financiën op vragen van PvdA-Kamerlid Nijboer weten. Nijboer stelde vragen gebaseerd op een artikel uit De Volkskrant dat banken van plan zijn de aansprakelijkheid voor fraude naar de klant toe te schuiven.
Bijvoorbeeld door in de voorwaarden te stellen dat klanten een virusscanner moeten hebben en de software regelmatig moeten updaten. De mate waarin een consument aansprakelijk is voor frauduleuze betalingstransacties, is geregeld in de richtlijn betaaldiensten die in de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het Burgerlijk Wetboek (BW), schrijft Dijsselbloem.
Eigen risico
"In gevallen waarin de consument de door zijn bank voorgeschreven veiligheidsvoorschriften niet heeft nageleefd, is hij, sinds de implementatie van de richtlijn betaaldiensten in beginsel niet verder aansprakelijk dan tot een bedrag van 150 euro", aldus het antwoord van de minister.
Alleen als de consument zelf frauduleus heeft gehandeld of opzettelijk of met grove nalatigheid de voorwaarden die zijn bank heeft gesteld aan het gebruik van internetbankieren heeft geschonden, is hij aansprakelijk voor de volledige schade, gaat de bewindsvoerder verder.
Die stelt dat de civiele rechter – in het geval van grove nalatigheid en rekening houdend met de omstandigheden van het onrechtmatig gebruik – kan besluiten om de aansprakelijkheid van de consument te beperken.
Virusscanner
Wat betreft de voorwaarden die banken stellen qua aansprakelijkheid van de consument, moeten die passen binnen de kaders die de richtlijn betaaldiensten stelt. Als consument en bank over de betreffende voorwaarden of de interpretatie ervan een geschil krijgen, dan kunnen ze volgens de minister voorleggen aan het KiFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) of aan de rechter.
"Verder is relevant dat de voorwaarden die banken stellen aan hun klanten niet onredelijk bezwarend mogen zijn", laat Dijsselbloem weten.
Coulancebeleid
Naast het wettelijke basiskader waaraan banken zich dienen te houden, bepalen de individuele banken het door hen gehanteerde coulancebeleid zelf, aldus de minister
"Banken bestuderen - en beoordelen - elk opgetreden fraudegeval nauwkeurig. Verschil in het gehanteerde coulancebeleid kan er incidenteel voor zorgen dat de ene bank besluit om een bepaalde schade te vergoeden, en de andere bank een soortgelijke schade niet."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.