image

Slimme drankautomaat bepaalt voorkeur consument

maandag 2 juni 2014, 16:07 door Redactie, 11 reacties

Intel heeft technologie ontwikkeld waarmee snack- en drankautomaten straks beter op de wensen van consumenten kunnen inspelen. De 'echt slimme' drankautomaat van de toekomst beschikt over een camera waarmee de leeftijd en het geslacht van potentiële kopers wordt bepaald.

Aan de hand van deze gegevens kan de machine bepalen welke leeftijdsgroep welke soort dranken koopt en kan het ook de aanwezige inventaris via een scherm op de automaat beter aanbieden. Volgens Intel zorgt de slimme drankautomaat voor een meer "gepersonaliseerd aankoopmoment". Verder is het mogelijk om contactloos bij de automaten te betalen.

De automaten werden onlangs in Australië en Japan gedemonstreerd en zouden vooralsnog op het verkopen gericht zijn en niet het volgen van consumenten. Zowel Microsoft als Intel, die de demonstraties gaven, stellen dat enige interactiviteit en connectiviteit noodzakelijk is om de operationele en commerciële prestaties van de automaat te verbeteren. Daarnaast zou het scherm op de automaat ook kunnen worden gebruikt voor het tonen van advertenties, zo meldt The Register.

Reacties (11)
02-06-2014, 16:17 door Anoniem
vooralsnog

Duidelijk.

Peter
02-06-2014, 19:07 door Eric-Jan H te D - Bijgewerkt: 02-06-2014, 19:08
Wie denkt dat het bij het bepalen van een doelgroep blijft, steekt zijn hand op.

Ben op zoek naar stickers die niet of nauwelijks te verwijderen zijn.
02-06-2014, 19:08 door Anoniem
En wat is het nut? Op basis van geslacht en leeftijd iets aanbieden voegt niet veel toe.
Maar het zal wel weer de eerste stap zijn naar automaten die je overal gaan volgen, gevolgd door een duurdere premie voor ziektekosten omdat je wel vaak snoep eet of cola drinkt
02-06-2014, 21:15 door Anoniem
De bedoeling is dat de automaten op termijn zo slim worden dat ze aan het gelaat kunnen zien hoeveel dorst iemand heeft .

Met als achterliggende gedachte ... hoe meer dorst hoe duurder de drank ^^
02-06-2014, 21:18 door Anoniem
Gepersonaliseerd? Bepaald door de kudde, dat lijkt er meer op.
02-06-2014, 22:45 door Briolet
Ik kan me er eigenlijk niets bij voorstellen. Als er knoppen op zitten om een keuze te maken, hoeft hij niet slim te zijn. Dus heeft hij één knop en die geeft wat ik wil. Dat kan nooit werken.

Maar als ik voor 5 man drank wil halen, hoe weet hij dan wat ik voor die anderen wil pakken. En krijg ik mijn geld terug als hij steeds melk in de koffie voor mijn gasten doet?
03-06-2014, 05:15 door Anoniem
De laatste keer dat ik iets uit een drankoutomaat kocht was rond het eind van de 90s. Lol
03-06-2014, 10:34 door Profeet
"gepersonaliseerd aankoopmoment".

Gatverdamme! Ik kan dat soort marketing onzin niet meer horen. Ik wil helemaal geen "gepersonaliseerd aankoopmoment". En zoals annoniem ook al aangaf. Hoe persoonlijk is iets dat gebaaseerd wordt op het gemiddelde van de groep die overeenkomt met jouw uiterlijke kenmerken.....
03-06-2014, 12:23 door Mysterio
Door Profeet: "gepersonaliseerd aankoopmoment".

Gatverdamme! Ik kan dat soort marketing onzin niet meer horen. Ik wil helemaal geen "gepersonaliseerd aankoopmoment". En zoals annoniem ook al aangaf. Hoe persoonlijk is iets dat gebaaseerd wordt op het gemiddelde van de groep die overeenkomt met jouw uiterlijke kenmerken.....
Als dit betekent dat de Pepsi Max en koffie zwart extra sterk voortaan onder de knoppen op elleboogniveau zitten zodat ik des ochtends zonder na te denken tegen een apparaat aan kan duwen ben ik voor.
04-06-2014, 09:22 door Anoniem
Bepaalt of stelt vast?

Een drankautomaat bepaalt meestal wel je voorkeur, want je kunt alleen kiezen wat de automaat biedt.

Vaststellen wat iemands voorkeur is lijkt me lastig voor een automaat want wat als je iets graag wilt dat er niet in zit, hoe leest die machine jouw voorkeur dan uit je brein uit?

Wat er zou moeten staan is dat de automaat op basis van bepaalde statistische gegevens een gok doet wat je mogelijk zou willen. Maar dan nog geldt: als het er niet in zit, ga je het niet krijgen.

Al bij al wel een leuk idee als toepassing voor datamining maar niet helemaal wat het kopje belooft.
04-06-2014, 11:08 door Anoniem
@Briolet: het gelinkte berichtje spreekt van een 'vending machine', dat kan ook een sigarettenautomaat zijn, en niet per se ook een koffieautomaat. En ik denk niet dat je niet meer alles kan kiezen, maar dat op basis van je uiterlijk de volgorde in het menu op het display van de automaat wordt aangepast.

Ik zie dit verre van perfect werken. Mijn vriend en ik lijken (stom toevallig) voldoende op elkaar om regelmatig te horen dat we wel broers lijken. Maar hij zal (voor mij smerige) energiedrankjes uit de automaat halen en ik (voor hem smerige) karnemelk, bijvoorbeeld. Er zullen echt wel dingen zijn die bijvoorbeeld vooral bij tieners populair zijn, er zal correlatie zijn tussen leeftijd, geslacht en voorkeur, maar ik denk dat die correlatie niet zo sterk is dat het echt goed gaat werken. Als je niet de gemiddelde smaak van je combinatie van herkende kenmerken hebt dan heb je juist voortdurend last van de aannames die zo'n ding doet. Hoe kleiner ze die foutkans weten te maken hoe groter de privacyinbreuk wordt voor de consument, dit is natuurlijk een stap in de richting van een systeem dat jou persoonlijk herkent en je aankoopgedrag kent.

Dus waarom doet men het? Ik denk omdat het kan, omdat ze het cool vinden om zoiets te maken en de cool-factor bij de afnemers van dergelijke automaten hopen aan te spreken, en omdat ze hopen dat gerichte reklame lukratief zal zijn.

Afwegen dat het voordeel voor de gemiddelde gebruiker misschien niet opweegt tegen de constante ergernis die ze een niet-gemiddelde gebruiker bezorgen, en het afwegen van privacyschendingen tegen gemak, dat doet men vermoedelijk niet of niet voldoende. Ik heb in andere contexten bij nadelen aan producten die ik zag diverse keren als weerwoord gekregen dat 'als wij het niet doen een ander het wel doet', en aangezien ze die ander daarmee marktaandeel zien afsnoepen wegen nadelen die een product voor anderen oplevert in de praktijk vaak niet mee.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.