Al meer dan 40.000 keer zijn er inlogcodes en andere persoonlijke informatie voor DigiD op Digi-D.nl achtergelaten, de website van een reclamebedrijfje uit Waalwijk. Vanwege de naamsverwarring lanceerde het bedrijf speciaal een website genaamd zuinigopuwdigid.nl om burgers te waarschuwen.
Dagelijks zouden burgers via het contactformulier op de website aanvragen insturen, compleet met persoonlijke gegevens, BSN, gebruikersnaam en wachtwoord. Binnenlandse Zaken zou al acht jaar van de naamsverwarring op de hoogte zijn. Volgens het reclamebedrijf wijzen nog steeds veel gemeenten naar de verkeerde website. Een groot deel van de gemeenten heeft dit echter al aangepast, zo blijkt uit een kleine steekproef.
Ondernemer Andre Elings van Digi-D laat tegenover Een Vandaag weten dat hij niet begrijpt waarom er niets wordt gedaan om aan deze verwarring een einde te maken. "Als iemand ons hackt, wie is er dan verantwoordelijk? Wij moesten aan de staat bewijzen dat we overlast hebben en moesten dus de gegevens opslaan. Dat gebruiken ze nu tegen ons."
Het reclamebedrijfje vraagt 110.000 euro om onder een andere naam verder te gaan, alsmede een vergoeding van de advocaatkosten en een compensatie voor de overlast. Digi-D stelt dat het ministerie niet voldoende wil compenseren, maar het ministerie laat daarentegen weten dat het bedrijf teveel vraagt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.