Het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center (EPIC) heeft een formele klacht bij de Federal Trade Commission (FTC) ingediend over een geheim psychologisch experiment dat de sociale netwerksite begin 2012 onder 689.000 gebruikers uitvoerde.
Gedurende een week in januari 2012 werden de nieuwsfeeds van deze gebruikers door Facebook aangepast. Positieve en negatieve berichten van vrienden werden opzettelijk niet getoond. Uit het onderzoek kwam naar voren dat als vrienden positieve berichten plaatsen, de gebruikers zelf ook meer positieve berichten plaatsen en het omgekeerde bij negatieve berichten. De onderzoekers wilden zo "grootschalige sociale aanstekelijkheid" via sociale netwerken aantonen.
"Facebook heeft opzettelijk met de geest van mensen zitten rotzooien", aldus de klacht van EPIC. Op het moment van het onderzoek had Facebook niet in het beleid vermeld dat gegevens van gebruikers voor onderzoeksdoeleinden gebruikt zouden worden. Ook werden gebruikers niet ingelicht dat hun persoonlijke informatie met onderzoekers zou worden gedeeld. De sociale netwerksite zou zich hierdoor "misleidend" hebben gedragen.
EPIC wil dan ook dat de FTC sancties oplegt aan Facebook, waaronder de verplichting dat Facebook het algoritme openbaar maakt dat het gebruikt om de nieuwsfeeds van alle gebruikers te genereren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.