Veel treinreizigers ervaren het verplicht in- en uitchecken met de OV-chipkaart als een aantasting van hun privacy, zo meldt de Consumentenbond aan de hand van honderden klachten die het ontving. Sinds gisteren is het voor treinreizigers verplicht om de OV-chipkaart te gebruiken.
Doordat er met de OV-chipkaart moet worden in- en uitgecheckt kan precies worden bijgehouden waar iemand vandaan vertrekt, wat zijn bestemming is en op welke tijden en dagen hij allemaal reist. Zodoende kan het treingebruik van reizigers uitgebreid in kaart worden gebracht. "Is het echt noodzakelijk om nog meer geld van ons af te nemen zodat jullie vervolgens ook nog eens onze privacy kunnen schenden? Wat mij betreft hoeven jullie echt niet te weten waar ik heen reis, gaat jullie geen zak aan", zo laat één reiziger weten.
"Een eenmalig chipkaartje is zonder valide reden nu al een euro duurder, en je kunt je afvragen welke smoezen de NS nog zal verzinnen om de prijs van privacy nog verder op te drijven. Een anonieme OV-kaart kost 7,50 euro zonder dat er iets tegenover staat. Bovendien is de kaart eigenlijk nauwelijks anoniem te noemen. Bij opladen met een bankpas worden je gegevens gekoppeld, net als bij het terugkrijgen van resterend of onterecht afgeschreven saldo", aldus een andere reiziger.
Weer een andere reiziger pleit voor het anonimiseren van alle chipkaarten. "Het lijkt mij de moeite waard aan het College Bescherming Persoonsgegevens de vraag voor te leggen of het is toegestaan een boete te heffen op anonieme kaarten. Privacy lijkt me een mensenrecht waar niet voor betaald hoeft te worden", merkt een ander op.
Sinds de Consumentenbond een loket voor klachten over de OV-chipkaart opende zijn er al meer dan 860 meldingen achtergelaten. Hoewel veel reizigers over de aantasting van hun privacy klagen, is verreweg de meest genoemde klacht het verplichte minimumbedrag van twintig euro dat op de OV-chipkaart moet staan, terwijl de kaart zelf ook nog eens 7,50 euro kost.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.