Ongeveer de helft van de Nederlanders zou bereid zijn om verzekeraars extra persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie voor zijn schadeverzekering te krijgen, zo beweert accountants- en adviesbureau PwC. Het percentage in Nederland ligt echter lager dan in andere onderzochte landen.
In Zuid-Afrika (83%) en India (80%) is de bereidheid bijvoorbeeld een stuk hoger. "We stellen blijkbaar nog vaak onze privacy boven economisch gewin", stelt PwC’er Joost Petit. "Maar dit kan ook in Nederland wel eens snel gaan veranderen met de opkomst van een generatie die zowat verweven is met internet, sociale media en mobiele technologie."
Deze generatie is volgens PwC niet alleen bereid online meer over zichzelf prijs te geven voor een betere deal, ze verwachten dan ook een persoonlijker aanbod. Dit moet uiteindelijk voor een overgang naar "usage based insurance" (UBI) zorgen. PwC denkt dat in de komende vijf tot tien jaar circa 30 tot 40 procent van alle Nederlandse autoverzekeringen een UBI-component zal bevatten.
Vooral in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden al UBI-oplossingen toegepast die mogelijk ook naar Nederland komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het concept 'Insure the Box', waarbij er kastjes in de auto’s worden geïnstalleerd die het rijgedrag van de klant monitoren. Goed rijgedrag wordt beloond in de vorm van een lagere premie.
Door deze ontwikkelingen en de verder groeiende digitalisering zullen verzekeraars dan ook met veel meer gegevens te maken gaan krijgen, zowel gegevens over het aankoopgedrag als over het schadeverloop. "Naast risicodrager worden verzekeraars daarmee slimme gegevensverwerkers. Het aanleren van nieuwe vaardigheden en het aantrekken van talent zijn hiervoor essentieel", aldus Petit.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.