De NS informeert reizigers onvoldoende over alternatieven voor de OV-chipkaart, zo concluderen Rover en de Consumentenbond naar aanleiding van klachten over het afschaffen van het papieren treinkaartje. De organisaties zeggen de ontvangen klachten met de NS te gaan bespreken.
Ze roepen de vervoerder nu al op om één probleem op te lossen, namelijk de onbekendheid van incidentele treinreizigers met de alternatieven voor de OV-chipkaart, zoals de eenmalige chipkaart of het e-ticket. Volgens de Consumentenbond schenkt de NS in zijn campagne rond het afschaffen van het papieren kaartje uitsluitend aandacht aan de OV-chipkaart en maakt alternatieven onvoldoende duidelijk.
"Veel incidentele treinreizigers klagen dat zij maar liefst 27,50 euro moeten investeren, in een OV-chipkaart en het minimumsaldo, voordat zij aan hun treinreis kunnen beginnen. Zij ervaren een gevoel van onrecht dat zij zo'n groot bedrag moeten betalen voor een treinreis van soms maar enkele euro's", stelt de Consumentenbond. De Bond vindt dat de NS in de campagne ten onterechte de indruk wekt dat de OV-chipkaart de enige optie is om een treinreis mee te betalen.
De eenmalige chipkaart, te koop bij de kaartautomaat met een toeslag van 1 euro, en het online zonder toeslag te boeken e-ticket zouden onvoldoende worden belicht. Rover en de Consumentenbond hekelen ook het feit dat reizigers in de NS-kaartautomaten flink moeten zoeken naar losse kaartjes, terwijl er een veelvoud aan OV-chipkaartopties is te zien.
Daarnaast is de eenmalige chipkaart niet in alle kaartautomaten te koop en is het vaak onduidelijk dat deze optie in een andere automaat wel bestaat. Ook krijgen Rover en de Consumentenbond meldingen van situaties waarbij de eenmalige chipkaart niet verkrijgbaar was, omdat deze op was of geprint moest worden door een nog niet geopende klantenservice.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.