Door ben987: hoe vaak moeten banken aan consumenten nog melden dmv voorlichting die wij ruimschoots krijgen dat ze nooit, maar dan ook echt nooit om een pincode zouden vragen wat er ook gebeurt ?
dit gegeven zou toch voldoende moeten zijn voor een consument... snap echt niet dat er nog mensen intrappen, die hoeven wat mij betreft ook niet schadeloos gesteld te worden ivm ernstige nalatigheid..
Sharon Conheady vertelde hoe extreem eenvoudig het vaak is om social engineering attacks uit te voeren, vooral als je slim inspeelt op de omstandigheden (beetje zoeken in social media, mailaccountje kraken en een mailtje naar je nieuwe vrienden "door de sneeuw gaat mijn vliegtuig niet en nu zit ik zonder geld"). Lang niet alleen op bejaajden trappen hierin...
Sharon verwees in haar presentatie o.a. naar Victor Lustig die, handig gebruik makend van de omstandigheden in 1925, zogenaamd namens de Franse staat, de Eiffel toren tot 6x toe aan oud-ijzerboeren heeft "verkocht" (
http://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Lustig). De reden dat hij daarmee door kon gaan is dat de handelaren wegens schaamte voor hun stommiteit geen geen aangifte deden. Hoeveel mensen zijn er in 419 scams getrapt, inclusief zij die er
niet voor uit durven komen? Dat moeten er haast wel veel zijn, anders waren die scams niet zo'n lang leven beschoren geweest.
Maar voor de wetgever hoef je niet eens als crimineel te worden bestempeld als je mensen ordinair een poot uitdraait - denk maar eens aan al die mensen met een woekerpolis...
Vergelijkbaar:
https://www.security.nl/artikel/44829/1/Nieuwe_methode_om_te_infecteren!.html, en zoals Ler0y JenKins aangeeft waarschuwt Vodafone daar nu zelf ook voor in
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/let-op-schadelijke-emailberichten-waarbij-het-lijkt-alsof-vodafone-de-afzender.
Nu we het over die club hebben, check
http://voda.fo/ne/admin/index.php. Voor de mensen die niet durven te klikken, dat ziet er ongeveer uit als volgt:
(6)
vodafone
Please log in
Username
.----------------------------.
| |
`----------------------------'
Password
.----------------------------.
| |
`----------------------------'
[Login]
--------------------------------------------------------------------
Powered by YOURLS v1.5 – 1 query
Lijkt okay, "want"
http://voda.fo/ne/ stuurt jouw webbrowser automatisch naar de
echte vodafone.nl site (by the way, wat is dat waard?)
Aan de andere kant, met welk account moet je hier eigenlijk inloggen? En waarom geen https?
Tikketikketik:
https://voda.fo/ne/admin/index.php werkt wel, maar geeft een certificaatfoutmelding. Het certificaat blijkt van
https://www.vodafone-apps.nl/ te zijn is uitgegeven aan Triple IT in Alkmaar door Comodo. Echter als je laatstgenoemde URL opent krijg je een platte tekst pagina (geen html of javascript) met daarin uitsluitend:
socialhosting.vodafone.nl
Dus, scam of vertrouwd?
Verder onderzoekje. In
http://nl.linkedin.com/in/robinwouters lees ik:
Intern Commercial Online
Vodafone
Public Company; 10,001+ employees; VOD; Telecommunicatie industry
May 2011 – September 2011 (5 months)
Research on monetizing social media, creating a roadmap to drive sales and increase online presence through social networking sites.
- In lead for the launch of the branded http://voda.fo/ URL shortener
- Connecting offline campaigns, products & services to online (social)
- Launched multilpe social commerce pilots
Is het daarmee geen scam?
Op de vodafone.nl en vodafone.com sites is echter niets over voda.fo terug te vinden (althans ik vond daar niets over met Google). Anderzijds, In
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=527339843962969&set=a.145059038857720.18005.143067869056837&type=1 staat onderin wel voda.fo URL's.
Kortom, hoe word je als leek geacht vast te stellen dat voda.fo een legitieme site is? Ik weet het echt niet en snap totaal niet waarom notabene ICT bedrijven hun klanten zo op dwaalsporen weten te zetten en heb er alle begrip voor dat, zeker ouderen, met weinig moeite om de tuin te leiden zijn.