image

ABN Amro-klanten doelwit Lotto-phishing

maandag 4 februari 2013, 10:54 door Redactie, 7 reacties

ABN Amro-klanten zijn het doelwit van een phishingaanval geworden waarbij wordt gedaan alsof ze 1 miljoen euro hebben gewonnen. De e-mail heeft als onderwerp 'LOTTO NL ABN.AMRO WINNER.' en stelt dat 'LOTTO NL' de ontvanger 1 miljoen euro heeft toegekend. Vervolgens wordt in slecht Nederlands gesteld dat de gelukkige prijswinnaar wegens een 'gegevensbestanddefect' moet inloggen.

De link wijst naar een phishingpagina op het domein clepanswers.com en lijkt op de officiële ABN Amro inlogpagina. Op deze phishingpagina wordt allerlei aanvullende informatie gevraagd, zoals volledige naam, postcode, 'geboortedatun', e-mailadres, telefoonnummer en vervaldatum van de pas.


Het opgegeven telefoonnummer gebruiken de oplichters om later het slachtoffer te bellen en vervolgens via de authenticator gegenereerde codes te ontfutselen. Via deze codes is het mogelijk om geld van de online bankrekening te stelen.

"Om uw prijs te eisen, klik hier en vul de lijst van vragen in. Een personeelslid van ABN AMRO zal contact met u opnemen binnen 48 uren, de vragen die zullen worden gesteld zullen strikt veiligheidsvragen. Er zullen geen vragen over uw prijs gesteld. Geef geen informatie over uw prijs van 1 miljoen euro aan niemand. Wacht tot uw gebeld wordt, anders geef uw informatie aan de verkeerd afdeling."

De website wordt inmiddels door Firefox als een phishingsite herkend.

Reacties (7)
04-02-2013, 12:41 door Anoniem
rofl ,
precies het taaltje van een genaturaliseerde chimpansee.

val je hiervoor dan verdien je het.
period.
04-02-2013, 14:15 door Patio
Je moet wel bijzonder naïef zijn om dat te geloven, zeker als je niet aan de lotto meedoet. Ik kreeg ooit een soortgelijk bericht van een bank waar ik geen klant van ben. Zou grappig zijn als het SNS zou betreffen :-)
04-02-2013, 14:34 door Anoniem
Als je een gorilla op een toetsenbord zou laten rammen kreeg je waarschijnlijk beter Nederlands. Ongelofelijk dat mensen daar intrappen.
04-02-2013, 17:29 door Anoniem
Het trieste is dat er inderdaad mensen zijn die een dermate laag ontwikkelingsniveau hebben, dat ze dit niet herkennen. Toen ik nog bij een ZBO werkte, werd er op een gegeven moment een project gestart om het taalgebruik te vereenvoudigen. Een behoorlijk fors percentage van onze klanten kon de in -voor iemand met lagere school- normaal Nederlands gestelde brieven kennelijk niet volgen. De Jip- en Janneketaal die daar uiteindelijk uitkwam, was maar weinig beter dan het bovenstaande.
04-02-2013, 23:23 door Anoniem
Laat me raden. Iemand in Friesland heeft weer zijn/haar rekening geplunderd zien worden? :P
14-02-2013, 13:41 door Anoniem
Ha
kreeg m net ook binnen, aangezien ik geen klant ben bij ABN Amro maar meteen weggegooid!!!!!
14-02-2013, 18:25 door Anoniem
hoe komen ze eigenlijk aan die e-mailadressen dat vind ik nog een groter probleem dan die domme phishing-mail want het is inderdaad een dom opgesteld berichtje. Wie daar nou intrapt??? ik ben in ieder geval geen klant van ABN-AMRO en heb die mail niet gehad, Ook nooit last van gehad gelukkig (als klant van andere bank).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.